UNICEF: Copiii sunt expusi unui risc crescut in mediul online in aceasta perioada

Milioane de copii sunt expusi unor riscuri crescute, avand in vedere ca viata lor se muta tot mai mult in mediul online ca urmare a starii de urgenta instaurate pe timpul pandemiei de COVID-19, au declarat reprezentanti ai UNICEF.

„Pandemia de coronavirus a provocat cresterea fara precedent a timpului petrecut in fata ecranului. (…) In urma inchiderii scolilor si a masurilor stricte de izolare, tot mai multe familii recurg la tehnologie si la solutii digitale pentru a le oferi copiilor posibilitatea sa invete, sa se amuze si sa ramana conectati la lumea exterioara, insa nu toti copiii detin cunostintele, abilitatile si resursele necesare pentru a naviga in siguranta in mediul online”, declara dr. Howard Taylor, directorul executiv al Parteneriatului Global pentru Stoparea Violentei impotriva Copiilor.

Peste 1,5 miliarde de copii si tineri au fost afectati de inchiderea scolilor din intreaga lume. In prezent, multi dintre acesti elevi invata si socializeaza mai mult online. Prin petrecerea unui numar mai mare de ore pe platformele virtuale, copiii pot fi expusi riscului de exploatare sexuala si ademenire in spatiul online, deoarece agresorii cauta sa profite de pandemia de COVID-19.

Lipsa contactului direct cu prietenii si partenerii poate duce la asumarea unor riscuri mai mari, cum ar fi trimiterea unor fotografii cu caracter sexual, iar timpul mai mare petrecut online, fara un program bine structurat, poate expune copiii la continut daunator si violent si la un risc crescut de hartuire online.

In acest sens a fost realizata si publicata o nota tehnica ce indeamna guvernele, companiile ITC, educatorii si parintii sa fie vigilenti, sa ia masuri imediate pentru reducerea potentialelor riscuri si sa asigure copiilor experiente sigure si pozitive in spatiul online pe durata pandemiei de COVID-19.

„Sub amenintarea COVID-19, viata a milioane de copii se limiteaza temporar la spatiul propriei case si la ecrane. Trebuie sa ii ajutam sa navigheze in aceasta noua realitate. (…) Indemnam guvernele si industria IT sa isi uneasca fortele pentru a oferi copiilor si tinerilor un mediu online sigur, prin elemente de siguranta optimizate si noi instrumente care sa ajute parintii si educatorii sa ii invete pe copii cum sa foloseasca internetul in siguranta”, a afirmat directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore.

Printre actiunile preliminare recomandate in vederea reducerii riscurilor online la care sunt expusi copiii in timpul pandemiei de COVID-19 se numara urmatoarele:

  • In cazul guvernelor: consolidarea serviciilor esentiale de protectie a copilului, asigurandu-se ca acestea sunt accesibile si active pe perioada pandemiei; formarea personalului din cadrul serviciilor medicale, educationale si sociale cu privire la posibilul impact al COVID-19 asupra bunastarii copiilor si riscurile crescute din mediul online; intensificarea initiativelor de constientizare si educare cu privire la siguranta copiilor in mediul online; asigurarea ca furnizorii de servicii sociale, scolile, parintii si copiii cunosc mecanismele de raportare de la nivel local si numerele liniilor locale de asistenta telefonica si ale liniilor telefonice directe.
  • In cazul sectorului IT, inclusiv a retelelor de socializare: asigurarea ca platformele virtuale, in special instrumentele de invatare online, contin elemente sporite de siguranta si securitate si ca acestea sunt accesibile educatorilor, parintilor si copiilor; promovarea si facilitarea serviciilor de referire in siguranta a copiilor si a liniilor de asistenta telefonica; elaborarea unor politici de moderare standard, aliniate la drepturile copilului; utilizarea unor protectii integrate si totodata inovatoare; asigurarea conexiunii la internet in vederea imbunatatirii accesului copiilor defavorizati din gospodariile cu venituri mici.
  • In cazul scolilor: actualizarea politicilor privind siguranta pentru a reflecta noua realitate a copiilor nevoiti sa urmeze cursurile de acasa; promovarea si monitorizarea comportamentelor pozitive in mediul online; asigurarea accesului continuu al copiilor la serviciile de consiliere oferite de scoala.
  • In cazul parintilor: asigurarea ca dispozitivele copiilor au softurile actualizate la zi si programe antivirus; purtarea unor discutii deschise cu copiii pentru a afla cum si cu cine pot comunica online; stabilirea unor reguli impreuna cu copiii pentru a decide cum, cand si unde se poate folosi internetul; detectarea semnelor de disconfort in cazul copiilor, ce pot aparea in urma activitatii lor online; familiarizarea cu politicile scolii si mecanismele de raportare de la nivel local si plasarea la indemana a numerelor liniilor de asistenta telefonica si ale liniilor telefonice directe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s