Extemporalele sau testele reprezinta nu doar o modalitate utila de evaluare, pentru profesori, ci si un ajutor pentru elevi, deoarece astfel informatiile se fixeaza mai bine in memorie.
Mecanismul acestui proces nu este cunoscut pe deplin, dar experimentele realizate de un grup de cercetatori din SUA arata ca efortul elevilor de a-si reaminti informatiile, in timpul unui test, stimuleaza invatarea acestora, scrie Live Science citata de Descopera.ro.
Autorii presupun ca la baza acestui mecanism de invatare ar sta asa-numitii mediatori – concepte, idei, expresii care leaga o informatie de alta, facand, astfel, notiunile noi mai usor de asimilat.
Atunci cand invata pentru un test, elevii folosesc, adesea, astfel de mediatori – artificii mnemotehnice care ii ajuta sa retina informatiile (de pilda, asociaza unui anumit termen o imagine).
Experimentele s-au axat pe invatarea, de catre 118 elevi a caror limba materna este engleza, a 48 de cuvinte in limba swahili, una dintre cele mai raspandite limbi vorbite in Africa.
Autorii studiului au constatat ca artificiile mnemotehnice – la care recurg elevii pentru a-si aminti informatiile cu prilejul testului – au un rol important in fixarea cunostintelor, iar testele stimuleaza invatarea de acest tip.