Cu scopul de a preveni abuzurile asupra minorilor, hartuiri fizice sau online, Telekom Romania si Asociatia Telefonul Copilului au lansat campania „Tu cum te simti azi?”, impreuna cu o noua platforma si o aplicatie.
Platforma dedicata campaniei, www.116111.ro, este o platforma educationala care reuneste informatii utile despre cum se pot semnala cazurile de abuz asupra copiilor, dar si modalitati de a solicita consiliere specializata pentru astfel de cazuri.
De asemenea, in cadrul campaniei este lansata aplicatia mobila HappyGraff, dezvoltata de Asociatia Telefonul Copilului cu sustinere financiara din partea Telekom Romania. HappyGraff functioneaza ca un jurnal in care adolescentii isi pot inregistra starile emotionale ori de cate ori simt nevoia si in care au acces la sfaturi utile despre cum sa gestioneze diferite situatii cu stari emotionale dificile. Aplicatia mobila poate fi accesata pe telefoane mobile cu sistem de operare Android si este disponibila pentru descarcare in GooglePlay in mod gratuit. Aplicatia poate fi descarcata si din website-ul campaniei.
„Dincolo de beneficiile evidente ale internetului si digitalizarii, mediul online are si o fata intunecata. Cu ani in urma ne-am asumat responsabilitatea de a lupta impotriva efectelor negative pe care mediul online le poate avea si ne-am implicat in proiecte de informare asupra pericolelor din online, in special pentru categoriile vulnerabile, asa cum este si cea a copiilor. Cyberbulling-ul este doar unul dintre fenomenele care iau amploare si fac victime in randul copiilor si adolescentilor. Ne bucuram sa derulam o campanie de informare si preventie in tandem cu Asociatia Telefonul Copilului, partenerul nostru de durata in protejarea copiilor din Romania impotriva abuzurilor. Prin educarea privind utilizarea responsabila a platformelor online, credem ca putem reduce riscurile de hartuire la care sunt supusi adolescentii, aflati la o varsta vulnerabila, care pot lua decizii gresite si pot deveni fie victime, fie abuzatori. Am ales sa dezvoltam o aplicatie pentru mobil pentru a ajunge mai usor la tanara generatie, care este nativa digital”, a declarat Florina Serban, Manager de proiect responsabilitate corporativa, Telekom Romania.
In 2017, au fost derulate 815 sesiuni de consiliere online pentru copii si tineri, cu ajutorul specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului. Principalele probleme semnalate in cadrul sesiunilor de consiliere au fost:
- forme de abuz asupra lor sau asupra prietenilor lor, in 50,89% din cazuri;
- nevoia de consiliere psihologica privind lipsa de incredere in sine, probleme legate de aspectul fizic, 31,34%;
- nevoia de consiliere juridica privind aspecte legate de efectele negative ale divortului parintilor si incredintarea copilului, in 6,12% din cazuri;
- masuri de combatere a violentei in familie (ordinul de protectie si ordinul de restrictie), in 2,38% din cazuri.
„In era comunicatiilor online, este firesc sa ne adresam copiilor si tinerilor utilizand acelasi mediu. Vrem sa ne asiguram ca beneficiaza de acces facil la serviciile noastre, iar faptul ca solicitarile de consiliere online la Telefonul Copilului au adus numai anul trecut un numar de peste 800 de sesiuni de consiliere dovedeste ca am anticipat corect nevoile lor. Sprijinul acordat copiilor si tinerilor prin intermediul instrumentelor si canalelor cu care ei se simt confortabil, totodata acordarea unor servicii eficiente menite sa previna sau sa rezolve situatii dificile pentru ei, uneori chiar situatii limita, reprezinta principalul obiectiv al platformei online www.116111.ro si al aplicatiei HappyGraff realizate de Asociatia Telefonul Copilului si puse incepand de astazi la dispozitia publicului. HappyGraff este prima aplicatie mobila prin care se ofera acces la servicii de consiliere copiilor si adolescentilor, direct de pe telefonul mobil. Multumim Telekom Romania pentru sustinerea financiara si logistica oferita pentru dezvoltarea acestor doua noi instrumente de comunicare. Multumim Friends Advertising pentru sprijinul acordat in creionarea aplicatiei mobile, prima de acest fel oferita de organizatia noastra beneficiarilor nostri”, a declarat Catalina Surcel, Director Executiv, Asociatia Telefonul Copilului.
Din datele centralizate de Asociatia Telefonul Copilului pentru anul 2017, reiese ca forma de abuz cel mai des intalnita este, pentru prima data, abuzul emotional, in procentaj de 34,81% dintre situatiile semnalate la 116 111, numar gratuit pus la dispozitie de Telekom Romania. Mai multe date despre bullying:
- 12,38% dintre abuzurile de tip bullying au avut loc in online sau in spatiul public, iar 87,62% in scoala sau gradinita.
- Agresorii in abuzul de tip bullying au fost: alt copil (94,41%), cadru didactic (3,40%) si alt adult (2,19%).
- In 90,82% dintre cazuri (65,94% fete si 34,06% baieti) au fost copii cei care au sesizat situatii de abuz de tip bullying si in 9,18% din situatii au fost parinti sau alti adulti.
- Formele in care s-a manifestat fenomenul bullying au fost: insulte, jigniri, porecle, sarcasm in procentaj de 50,30%, loviri, imbranciri in procentaj de 35,73% si intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social in procentaj de 13,97%.
Monitorizarea starilor emotionale ii ajuta pe tineri sa se cunoasca mai bine si sa identifice mai usor trairile si situatiile care le provoaca disconfort, in mod specific cele provenite in urma unor situatii de abuz, de hartuire online si offline. In acest fel, pot apela inca din fazele incipiente ale abuzului sau hartuirii la suport si la resurse specializate pentru depasirea acestor situatii dificile, prin intermediul functiilor de chat, email sau apel telefonic catre specialistii Telefonul Copilului.
Mai multe informatii despre abuzul asupra copiilor prin hartuire online si offline si implicatiile sale, precum si despre solutionarea unor astfel de situatii sunt disponibile in cadrul website-ului www.116111.ro. Acesta va functiona ca o baza de informatii atat pentru persoanele afectate de fenomenul abuzului si hartuirii online, cat si pentru cei interesati de subiect si, in acelasi timp, va reprezenta si un punct de contact pentru raportarea abuzurilor online, redirectionand utilizatorii catre Telefonul Copilului 116 111, linie gestionata de Asociatia Telefonul Copilului, cu sustinerea Telekom Romania.