Teach for Romania da startul nominalizarilor pentru prima editie a Galei Profesorul Anului din mediul rural 2022 si cauta profesorii care reusesc sa demonstreze ca se poate chiar si acolo unde pare ca e imposibil.
Prin aceasta competitie, echipa Teach for Romania isi doreste sa aduca un plus de vizibilitate profesorilor din mediul rural care reusesc sa creeze un loc primitor in care copiii invata de drag, nu de frica – profesori inspirationali care se implica in scoala si comunitate, cadre didactice cu o motivatie puternica, care schimba fata sistemului de educatie din Romania.
In Romania, 1 din 5 elevi din mediul rural abandoneaza scoala si tot 1 din 5 elevi nu reuseste sa obtina media 5 la Evaluarea Nationala. Procentul elevilor care obtin medii sub 5 este dublu in mediul rural comparativ cu cel urban. De altfel, peste 200,000 de copii sufera de bullying in scoli, adica experimenteaza excludere, umilire, amenintari, violenta fizica si verbala, iar jumatate din copiii Romaniei sunt la risc de saracie si excluziune sociala, cu sanse reduse de a-si construi un viitor.
Mai mult decat atat, datele Comisiei Europene menţioneaza explicit apartenenţa la mediul rural ca factor de risc educaţional, cu impact direct in abandon scolar, absenteism si rezultate scolare slabe.
Dincolo de indicatorii vizibili privind nivelul ridicat de abandon scolar, performanţe academice foarte scazute, violenţa, resursele limitate – invocate adesea cand vine vorba despre scolile din medii vulnerabile – sunt provocari foarte specifice si complexe. Provocari pentru care profesorii din mediile dezavantajate reusesc sa gaseasca solutii.
Cu toate acestea, sunt cadre didactice in mediul rural care reusesc sa demonstreze ca se poate, ca inechitatea poate fi adresata.
„La Teach for Romania am vazut, in cei 8 ani de lucru la firul ierbii in comunitatile vulnerabile, atat de multi dascali cu vocatie, care pun pasiune si creeaza un mediu scolar incluziv, creativ, echitabil pentru elevii lor. stim cat e de greu si frustrant, dar mai stim si cat e de implinitor atunci cand vedem rezultate. Evenimentul pe care il dedicam acestor oameni implicati vine ca semn de recunostinta si multumire ca nu renunta sa creada in potentialul elevilor, ca isi doresc sa ajunga la fiecare in parte, le creeaza contexte de invatare adaptate si le ofera sansa la un viitor mai bun prin educatie. Acesti profesori merita sa iasa din anonimat, iar efortul, daruirea si perseverenta lor sa fie recunoscute”, spune Iulia Pielmus, Director Executiv, Teach for Romania.
Cum se poate nominaliza un profesor?
Poate fi nominalizat orice cadru didactic (invatator, profesor, consilier scolar) care este sau a fost angajat intr-o scoala din mediul rural.
Propunerile de candidaturi pot fi facute de catre elevi, parinti, membri ai comunitatii, colegi de cancelarie sau inspectori scolari, profesori metodisti sau alti specialisti din educatie, pana la data de 27 februarie 2022, ora 23:59, aici.
Categoriile de nominalizare sunt:
- Prevenirea abandonului scolar;
- Dezvoltarea literatiei;
- Dezvoltarea abilitatilor socio-emotionale;
- Dezvoltarea leadership-ului la elevi;
- Implicarea in comunitate.
Pentru fiecare categorie, un juriu format din 5 persoane va evalua fiecare candidatura si va oferi un punctaj pe baza grilei de evaluare. Din juriu vor face parte: reprezentanti ai societatii civile, experti in educatie, reprezentanti ai sectorului business, elevi, parteneri institutionali, parteneri media, profesori sau alumni sustinuti de Teach for Romania.
Primele 3 candidaturi conform punctajului, din fiecare categorie, vor fi documentate in teren pentru a verifica validitatea informatiilor furnizate.
Anuntarea castigatorilor va fi facuta in cadrul unui eveniment organizat la Iasi, in data de 24 martie.
Mai multe detalii despre categoriile de nominalizare si criteriile de evaluare se gasesc pe pagina evenimentului.