Interesul parintilor pentru succesul scolar al copiilor scade, pe masura ce elevii cresc, in principal din cauza lipsei de timp. Totodata, parintii sunt pregatiti sa adopte solutii care le-ar facilita contactul cu profesorii copiilor.
In mediul urban, contactul cu scoala este lunar pentru 78% din parintii de copii din ciclul primar, arata studiul Parintii si Succesul Scolar al Copiilor realizat de Open-I Research pentru Itsy Bitsy si Telekom Romania. In acelasi timp, parintii cu copii mai mari, din gimnaziu sau liceu, tin legatura mai rar cu scoala – o data pe semestru sau mai rar. Astfel, se observa o scadere a contactului dintre parinti si scoala copiilor, pe masura ce elevii inainteaza in varsta.
„Programul incarcat ma impiedica [n.r.: sa ajung la scoala]. Mi-as dori sa pot merge mai des la scoala, sa comunic mai mult cu cadrele didactice”, a declarat unul dintre parintii respondenti.
Notele si succesul scolar al copiilor sunt principalele interese ale parintilor
Comunicarea parintilor cu scoala este, in primul rand functionala, arata cercetarea. Contactul lor se rezuma, in special, la modul in care a evoluat copilul la anumite materii (85% dintre parinti), iar discutiile sunt, adesea, despre note, teme, teste si teze pe care copiii le dau.
„Din pacate, observ ca parintii din Romania acorda multa atentie notelor si au prea putin interes fata de motivatia de a invata si comportamentul copiilor. Sa nu uitam ca, la scoala, copiii nu doar acumuleaza cunostinte, ci invata deprinderi si abilitati sociale. Cu alte cuvinte, nu doar inteligenta cognitiva conteaza, ci si cea emotionala.” Nadia Tataru, director general Itsy Bitsy
Jumatate dintre parinti discuta si despre modul de atragere si motivare a copiilor, activitati extrascolare si performanta, dar si despre limbajul folosit de copii la scoala.
Doar marginal, se ating si teme precum vestimentatia elevilor (23% la ciclul gimnazial), utilizarea telefoanalor si internetului (17% la ciclul primar si 30% la gimnaziu), bullying (13% dintre parinti discuta acest subiect).
„Nu punem accent pe note, asa ca [n.r.: copilul] simte [n.r.: nevoia] sa imi povesteasca doar la extreme. De exemplu, cand e foarte incantat sau dezamagit ca a gresit la un test”, povesteste unul dintre parinti.
Cum mentin parintii legatura cu cadrele didactice
Sedintele cu parintii sunt metoda cea mai folosita, pentru a tine legatura cu scoala (86%). In paralel, mai sunt folosite si convorbirile telefonice (72% din parintii de copii pana in 10 ani) si retelele sociale (42% dintre acestia).
De asemenea, 93% din parintii copiilor din ciclul primar si 74% din parintii copiilor de gimnaziu si liceu tin legatura cu alti parinti. Parintii copiilor din ciclul primar, pe langa faptul ca se vad la sedinte (63% din acestia), tin legatura telefonic (76%) sau prin retele de socializare (52%).
“Retelele sociale isi dovedesc utilitatea si pentru comunicarea intre parinti, ele fiind considerate o unealta foarte folositoare, informala, pentru discutii legate de scoala” a declarat Adina Nica, Research& Strategy Consultant Open-I Research.
In acelasi timp, desi majoritatea parintilor respondenti considera ca acorda suficienta atentie situatiei scolare a copiilor (88%), multi dintre ei declara ca lipsa de timp ii impiedica sa se implice mai mult in succesul scolar al copiilor.
Deschiderea parintilor fata de solutii digitale
In acest context, o platforma de tip catalog electronic este considerata extrem de utila, pentru a facilita accesul parintilor la situatia copiilor in timp real.
Printre motivele pentru care parintii si-ar dori un catalog electronic se numara:
- Sa constientizam implicarea noastra, ca parinti, in educatia copiilor nostri.
- Ar fi un tool care ar motiva parintele sa fie mereu conectat la rezultatele copilului.
- Poate ca, pe langa note, profesorii ar trebui sa faca si niste caracterizari ale elevilor.
“Desi parintii din mediul urban tin legatura cu scoala la un nivel moderat, aceasta legatura este foarte functionala, se refera la note si la teze, teste si teme. In contextul in care principala bariera pentru parinti este lipsa timpului, o platforma de tip catalog electronic este considerata extrem de utila pentru a facilita accesul acestora la situatia copiilor in timp real. In plus, ar putea aborda mai pe larg in cadrul sedintelor si subiecte precum motivarea, dezvoltarea emotionala, comunicarea intre copii, utilizarea internetului si a tehnologiei.” a explicat Adina Nica.
Studiul Open-I Research a fost realizat in aprilie 2017, prin 520 de interviuri in Bucuresti si in provincie, pentru Itsy Bitsy si Telekom Romania.
Brandul ITSY BITSY include singurul post de radio din Romania pentru parinti si copii, www.itsybitsy.ro, ateliere pentru parinti si copii , spectacole Itsy Bitsy Show si evenimente pentru timpul liber in familie. Itsy Bitsy FM emite in prezent in Bucuresti si in peste jumatate din teritoriul Romaniei.
Itsy Bitsy a obtinut pentru parinti si copii zi libera nationala de 1 Iunie.
Un comentariu la „Succesul scolar al copiilor: 1 din 3 parinti ajunge semestrial sau mai rar la sedintele scolare”