71% dintre elevii claselor VII-XII si-ar dori ca profesorii din Romania sa predea folosind exercitii practice, inspirate din viata reala, in timp ce 83% dintre copii considera ca aplecarea dascalilor catre elevi si crearea unor conexiuni de prietenie cu ei se numara printre schimbarile sistemului educational, atat de necesare din punctul lor de vedere.
Acestea sunt o parte din concluziile unui studiu online realizat de SuperTeach in luna iulie, la care au participat peste 600 de elevi din clasele VII-XII, copii care activeaza in clasele profesorilor din comunitatea SuperTeach.
Cercetarea a avut ca obiectiv evidentierea perceptiei elevilor asupra schimbarilor necesare in sistemul educational romanesc, asupra scolii ideale si invatarii online, in viziunea lor, si a modurilor de predare a profesorilor, in noul context pandemic.
”<<A invata nu inseamna a toci. Avem nevoie sa intelegem logic si ne-ar ajuta, spre exemplu, imagini proiectate pe monitoarele din clasa, preferam sa invatam prin joc si discutii libere, cu argumente pro si contra, prin exercitii practice>> – este doar unul dintre multele raspunsuri de acest fel, primite de elevii cu care am stat de vorba in cadrul cercetarii. Este momentul ca profesorii sa inteleaga aceasta realitate si sa-si adapteze metodele de predare in functie de nevoile copiilor”, puncteaza Adina Nica, consultant in cercetare si strategie la compania de cercetare Open-I Research.
Astfel, discutiile libere dintre profesori si elevi, care sa le permita elevilor sa-si exprime propriile opinii, se numara printre dorintele a 63% dintre respondenti, in vreme ce 53% simt nevoia de mai mult lucru in echipa.
Totodata, 82% dintre respondenti sustin ca le-ar placea sa fie evaluati mai des pe baza proiectelor creative, pe echipe (71%) ori pe baza portofolilor individuale. La polul opus, variantele de evaluare cel mai putin preferate de elevi sunt testele individuale (41%), ascultarea online (30%) sau jurnalul (22%).
In ceea ce priveste invatarea online, implementata in Romania din luna martie pana la finalul anului scolar 2019-2020, 58% dintre elevi considera ca, datorita scolii online, au obtinut mai mult timp pentru activitatile preferate (in special cei din clasele non-terminale – VII, respectiv IX-XI) si au putut experimenta scoala prin intermediul platformelor digitale.
De asemenea, elevii au mentionat apartenenta la un colectiv, socializarea cu elevii cu pasiuni comune, sustinerea performantei si libertatea de a-si exprima opiniile ca parte din tabloul scolii ideale, potrivit rezultatelor unui focus-grup realizat de compania de cercetare Open-I Research, in luna iulie, la care au participat 20 de absolventi ai claselor a VII-a si a VIII-a.
Celor precizate anterior li s-au adaugat clasele moderne de studiu, salile de sport, bibliotecile, laboratoarele dotate cu echipamente IT, cabinetele medicale, facilitatile tehnologice (WiFi), cantinele si zonele de depozitare a ghiozdanelor.
Cat despre profesorii ideali mentionati de tineri, dascalii ar trebui sa aiba o mentalitate deschisa, sa se adapteze mai mult la realitatea actuala, sa ofere lectii de viata propriul exemplu, sa se implice in vietile elevilor, sa fie corecti, calmi si interactivi si sa predea cu ajutorul experimentelor si jocurilor.
Digitalizarea educatiei, un instrument suport al invatarii la clasa
Elevii sunt de parere ca digitalizarea educatiei ar trebui sa fie perceputa ca un instrument suport si nu drept un inlocuitor al invatarii la clasa – 74% dintre tinerii participanti la studiu marturisind ca principalul dezavantaj al lucrului de acasa a constat in lipsa interactiunii cu colegii, iar nivelul de intelegere a lectiilor a fost mai scazut (67%) si petrecerea timpului in fata calculatorului, mai obositoare (64%).
Cu toate acestea, 60% dintre elevi percep introducerea instrumentelor digitale in procesul de invatare ca fiind o idee buna, in special in situatii exceptionale (ninsori, epidemii etc.), cand nu exista un profesor specializat ori in comunicarea elevi –profesori.
Doar 15% dintre elevi considera ca invatarea online ar trebui sa inlocuiasca in totalitatea predarea in clasa.
Spre exemplu, predarea materiilor ar putea ramane in scoli, in timp ce temele sa fie rezolvate online prin intermediul aplicatiilor, cu conditia ca toti elevii sa aiba acces la internet si la echipamente IT – aceasta fiind una dintre mentiunile elevilor participanti la focus-grup.
”Ultimele luni de scoala online au fost o provocare pentru noi toti – elevi, profesori si parinti, deopotriva. Cu totii am experimentat un lucru fara precedent in sistemul romanesc de invatamant, care a deschis, insa, noi oportunitati. Astazi constientizam rolul important al digitalizarii si ne propunem sa punem umarul la transformarea educatiei romanesti“, a declarat si Felix Tataru, presedinte GMP Group si co-fondator al proiectului SuperTeach.
La studiul SuperTeach au participat 616 elevi din toate judetele tarii, 59% dintre acestia fiind in mediul urban. Copiii care au raspuns sondajului: 21%% – clasa a VII-a, 16% – clasa a VIII-a, 52% – clasele IX-XI, 11% – clasa a XII-a.