Studiu: Există diferențe mari în deprinderea citit-scrisului la copiii de clasă pregătitoare

Între rezultatele copiilor cu competențe avansate și ale copiilor cu competențe mai puțin avansate există peste un an școlar diferență în clasa pregătitoare, arată un studiu realizat în rândul a peste 2000 de copii din clasa pregătitoare din medii vulnerabile/dezavantajate din România.

Copiii au fost evaluați de învățătorii lor la început și la final de clasă pregătitoare (209), din mediul rural sau urban mic, înscriși în programul Școli cu scLipici al Asociației Toți Copiii Citesc cu privire la competențele de literație. 

Realizatorii studiului spun că, dacă am suplimenta cu un an școlar timpul alocat copiilor din grupul cel mai puțin avansat si i-am opri de tot pe cei care sunt cu competențe avansate, cei din urmă tot nu ar ajunge la același nivel. Ceea ce sugerează că efortul cu acei copii trebuie să fie mai consistent și continuat și în clasele următoare. Doar o abordare echitabilă a timpului și resurselor oferite acestor copii ar putea aduce rezultate la nivel național. 

Bianca Balea, Dr. în sociologie, sumarizează principalele rezultate ale studiului, evidențiind principalii factori care influențează progresul copiilor și decalajul în deprinderea citit-scrisului pe parcursul clasei pregătitoare sunt: 

  • Participarea la grădiniță. Copiii care nu au fost la grădiniță au înregistrat, la final de CP, un scor mediu cu 32% mai scăzut decât copiii care au fost la grădiniță. Astfel, 35% dintre acești copii termină CP în categorie de risc sau cu achiziții limitate, cu 25% mai mult decât cohorta.
  • Prezența la școală în clasa pregătitoare. Copiii care au lipsit de la școală în CP au înregistrat la sfârșitul anului școlar un scor mediu mai mic decât cei care nu au lipsit deloc de la școală. Mai specific, există diferențe în progresul făcut și pentru elevii care au lipsit doar câteodată de la școală. Aceștia înregistrează un scor mediu final cu aproximativ 20% mai puține puncte decât cei care nu au lipsit niciodată, în timp ce elevii care au lipsit deseori sau nu au frecventat grădinița raportează un scor mediu mai mic cu aproximativ 55% față de cei care au frecventat constant CP. 34% dintre elevii care au absentat într-o oarecare măsură de la școală în CP au finalizat CP în categoria de risc sau cu achiziții limitate.
  • Startul în clasa pregătitoare. Copiii care au avut un start dificil în CP cu premise de citit-scris limitate, au raportat la final de CP un scor mediu mai mic cu aproximativ 33% față de cei care au intrat în CP cu premise foarte bune. 22% dintre aceștia au terminat CP în categorie de risc sau cu achiziții limitate.  De menționat este că aceste categorii se suprapun, de cele mai multe ori. 75% dintre copiii care nu au fost la grădiniță provin din familii cu statut social scăzut, 85.5 % încep CP cu premise limitate.

Ce soluții există pentru a evita un astfel de decalaj între competențele elevilor:

Datele arată că există soluții prin care putem sprijini acești copii să deprindă citit-scrisul astfel încât, la final de CP, să fie pregătiți pentru clasa I și pentru viața de școlar, în general.

Maria Kovacs, co-fondatoarea Asociației Toți Copiii Citesc, cu o experiență de peste 25 ani în domeniu, consideră că acest sprijin poate fi oferit astfel:

  • cu sprijin suplimentar din partea învățătorilor;
  • materiale care țintesc nevoile de învățare specifice fiecărui elev, elevii cu cele mai scăzute scoruri inițiale (11,6 pct) au înregistrat cel mai mare progres (+86,4 pct), dar chiar și așa, scorul lor final (99 pct) rămâne sub scorul inițial al elevilor avansați (117,2 pct);
  • încurajând învățarea prin cooperare – elevii mai avansați îi pot susține pe cei care au nevoie de ajutor;
  • susținere din partea părinților și a comunității pentru prezență foarte bună la școală;
  • asigurarea participării la grădiniță, în mod special a copiilor din medii vulnerabile.

Jumătate dintre copii încep CP cu un nivel scăzut de competențe de literație. *Elevii cu cele mai scăzute scoruri inițiale (11,6 pct) au înregistrat cel mai mare progres (+86,4 pct), dar chiar și așa, scorul lor final (99 pct) rămâne sub scorul inițial al elevilor avansați (117,2 pct). 

Implicarea socială: atenție îndreptată asupra copiilor, însă și asupra învățătorilor

Pentru ca toți copiii să ajungă să citească și să scrie până la final de clasa a IV-a, datele sugerează că e nevoie să ne îndreptăm atenția asupra învățătorilor și să îi sprijinim cu activități de formare, mentorat și resurse pe care să le folosească la clase. 

Studiul realizat de Asociația Toți Copiii Citesc arată că, dintr-o clasă medie de 18 elevi, învățătorii estimează că aproximativ 5 (28%) au dificultăți de citit-scris, drept urmare au nevoie de sprijin suplimentar la clasă. În aceste condiții, o treime din învățătorii înscriși în program spun că nu au parte de niciun fel de sprijin la clasă. Dintre cei care au sprijin, 33% menționează profesorul de sprijin și/sau specialistul (ex. logoped) ca ajutor. 

În întâmpinarea nevoilor lor, Asociația oferă în mod gratuit resurse de învățare pentru învățători (cursuri, întâlniri cu experți în domeniul literației, mentorat din partea unor învățători cu experiență), pachete de literație (cărți, metode, fișe de lucru), oportunități de a implica întreaga comunitate (luna #CitimAcasă, școli de vară).

Ca urmare a participării în programul strategic și multi-anual Școli cu scLipici, învățătorii declară că resursele oferite (cărțile, pachetele de literație) sunt foarte utile în activitatea lor la clasă (97% din respondenți), relevanța activităților de formare a fost evaluată cu 9.56 dintr-un punctaj total de 10. De asemenea, copiii care au fost evaluați inițial ca având dificultăți majore, reușesc să progreseze, astfel încât decalajul față de colegii lor să nu mai crească (Efectul lui Matei).

Despre Asociația Toți Copiii Citesc

Asociația Toți Copiii Citesc promovează și susține aplicarea corectă a principiului echității în sistemul de învățământ. Asociația Toți Copiii Citesc contribuie la asigurarea celor mai bune condiții pentru ca fiecare copil din România să își dezvolte abilitățile de citit și scris, esențiale pentru o educație de calitate și pentru a învăța pe tot parcursul vieții. Mai multe detalii despre proiectele și programele Asociației se găsesc pe www.toticopiiicitesc.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s