Pierderile de invatare ale elevilor din mediul rural acumulate in perioada in care scoala s-a desfasurat online sunt majore si necesita interventie imediata prin sprijinirea recuperarii materiei, arata un sondaj al Fundatiei World Vision Romania, efectuat in perioada 5-12 februarie 2021 in 74 de unitati de invatamant din mediul rural din 14 judete.
Sondajul a fost efectuat in contextul redeschiderii scolilor si al publicarii Ordinului 300 din 19 februarie 2021, care reglementeaza educatia remediala.
In total, 46% dintre profesorii intervievati au apreciat ca elevii lor au pierdut intre 11% si 45% din materia care trebuia asimilata. Pe o scala a severitatii pierderilor de invatare, 17% dintre cadrele didactice au afirmat ca elevii au pierdut intre 11% si 20% din materie, in timp ce 19% au indicat o pondere de 21-30%, iar unu din zece profesori a indicat pierderi de invatare grave, de la 46% la 80 % din materie. Pe de alta parte, 30% dintre respondenti au afirmat ca pierderile de invatare sunt relativ mici, de pana la 10% din materie.
Situatia este reflectata de evolutia notelor elevilor in perioada in care scoala s-a desfasurat online (octombrie-decembrie 2020), comparativ cu cea anterioara: 54% dintre profesori au declarat ca notele copiilor nu au suferit modificari semnificative, insa 31% au afirmat ca acestea au scazut.
In acest context, o treime dintre profesorii chestionati au declarat ca au mare nevoie de pregatire pentru integrarea notiunilor de educatie remediala, in timp ce un numar egal dintre acestia se considera pregatiti. O pondere dubla, de 63%, afirma ca este necesar un ghid standardizat pentru educatie remediala.
In ceea ce priveste educatia digitala, 80% au nevoie de formare in acest domeniu, iar 77% vor un ghid standardizat pentru a preda si a evalua elevii online.
Peste 60% dintre profesori considera ca au nevoie de adaptarea programelor si a materialelor de predare.
„Pentru a avea noi insine o imagine cat mai aproape de realitate a efectelor pandemiei asupra scolilor din mediul rural, am derulat o cercetare de teren in prima linie, in randul profesorilor. Rezultatele ne confirma temerile: copiii care merg la scolile din mediul au pierdut parti mari din materie, iar impactul pandemiei a adancit decalajul deja existent intre scolile de la oras si cele de la sate. Solicitarile profesorilor arata ca provocarile scolii online si cea a recuperarii materiei pierdute in pandemie nu pot fi depasita fara ajutor. Profesorii sunt partenerii nostri in acest efort si sunt singurii care pot remedia efectele pandemiei asupra copiilor. World Vision Romania va sprijini profesorii, elevii si parinţii din cele peste 400 de scoli din mediul rural unde activeaza pentru a putea evalua copiii, a identifica lacunele acumulate in aceasta perioada si a recupera materia pierduta intr-un mod cat mai eficient.”, a declarat Mihaela Nabar, director executiv World Vision Romania.
In ceea ce priveste resursele materiale, 39% dintre respondenti au mentionat nevoia de materiale igienico-sanitare, 30% de materiale de protectie (masti etc.), 14% au semnalat limitarea indusa de spatiile restranse care nu permit distantarea fizica, iar 9% au indicat nevoia de responsabilizare a personalului si elevilor (pentru a se respecta regulile de protectie sanitara).
Mai multe detalii despre activitatea Fundatiei World Vision Romania se gasesc aici.