Dintre cei aproximativ 1.300.000 de copii apartinand ciclurilor gimnazial si liceal, 400.000 sunt exclusi din grupul de colegi, 325.000 sunt umiliti in public, 390.000 sunt amenintati cu bataia sau cu lovirea, iar 220.000 sunt batuti in mod repetat de catre colegii lor. Asa arata statistica directa a cazurilor de bullying, un fenomen complex, ale carui consecinte afecteaza deopotriva victima, agresorul si martorul tacut.
La nivel european, Romania se situeaza pe locul 3 in clasamentul celor 4 de tari in care a fost investigat fenomenul, potrivit unul raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), cu 17% dintre copiii de 11 ani care au recunoscut ca au agresat alti elevi cel putin de trei ori in luna anterioara, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%.
Dar cifrele nu acopera intreaga realitate a unui fenomen complex cu repercusiuni pe termen lung asupra dezvoltarii psiho-emotionale si vietii sociale ale tuturor actorilor implicati: victima – agresor – martor.
Frica, umilinta, complicitatea fortata, toate acestea creeaza un context psiho-social vulnerabil, in care relatiile sociale sunt denaturate, iar increderea, una dintre achizitiile esentiale ale unui elev, este fisurata si compromisa.
Avand la baza Studiul national privind bullying-ul in randul copiilor al Organizatiei Salvati Copiii, Parlamentul Romaniei a adoptat noi reglementari care interzic comportamentele de tip bullying in unitatile de invatamant, bullying-ul fiind definit ca acea actiune sau serie de acţiuni fizice, verbale, relaţionale si/sau cibernetice, menite sa provoace disconfort fizic si/sau suferinta emotionala, care implica un dezechilibru de putere intre agresor si victima, care se manifesta in mod repetat si care are ca finalitate crearea unei atmosfere ostile, umilitoare, discriminatorii sau ofensatoare la adresa victimei.
Consecintele psihologice in randul copiilor victime ale bullying-ului sunt devastatatoare: depresie, ideatie suicidara, concept de sine negativ, anxietate, vinovatie, retragere sociala etc. Totodata, consecintele negative afecteaza nu doar sanatatea mintala a victimelor, ci si rezultatele academice, precum si motivatia de a merge la scoala si de a invata.
Copiii agresori sunt si ei expusi la riscuri mari de a manifesta, ca adolescenti si tineri, comportament antisocial si delincvent, dar si la implicarea in comiterea de infractiuni cu caracter penal, ca adulti.
Copiii martori sunt, la randul lor, victime tacute, a caror dezvoltare socio-emotionala este afectata de o cultura a pasivitatii, fricii si vinovatiei difuze, deopotriva.
Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania, a explicat ce inseamna expunerea la agresiune si frica, chiar in mediul in care copilul este pregatit sa deprinda noi abilitati de viata:
”Frica este unul dintre cele mai puternice si mai toxice sentimente. Te paralizeaza, te face sa iti selectezi o ierarhie de prioritati dictata de nevoia de auto-aparare, punand, astfel, intre paranteze nevoile reale, acelea de interactiune sociala, de afirmare si de validare sociala. Iar atunci cand vorbim despre fenomenul de bullying in scoli, frica este sentimentul dominant. Agresorul vrea sa inspire frica, iar aceasta din urma blocheaza emotional atat victima, cat si copilul martor, care va duce cu el acasa sentimentul greu de a fi fost complice tacut. Dar prima alegere de a interveni si de a corecta situatia apartine adultului: parinte, profesor, consilier, pentru ca de la ei copiii vor invata sa isi asume si sa fie responsabili pentru ceea ce fac sau nu fac”.
SEMNAL DE ALARMA
Daca esti profesor si observi o situatie de bullying, ce ALEGI sa faci?
- Alegi sa stai si nu intervii deoarece copiii trebuie sa invete sa-si poarte singuri de grija?
- Alegi sa apostrofezi agresorul, rusinandu-l si amenintandu-l cu chemarea parintilor la scoala?
- Alegi sa intervii calm, invatandu-i pe copii toleranta, respectul, grija fata de celalalt si curajul?
Daca esti parinte si copilul tau este implicat intr-o situatie de bullying, ce ALEGI sa faci?
- Alegi sa nu te implici deoarece consideri ca este doar o faza in dezvoltarea copiilor?
- Alegi sa invinuiesti copiii, scoala, parintii, comunitatea pentru ceea ce se intampla?
- Alegi sa te implici, contribuind alaturi de copii, parinti, scoala, comunitate la crearea unui climat pozitiv bazat pe respect, grija fata de celalalt, toleranta si curaj?
Daca esti copil si observi o situatie de bullying, ce ALEGI sa faci?
- Alegi sa te retragi si sa-ti repeti in minte faptul ca fiecare este pentru el, fiecare trebuie sa se descurce pe cont propriu?
- Alegi sa te alaturi agresorului, in speranta ca nu vei fi hartuit si dorind sa fii asociat cu brutalii clasei?
- Alegi sa fii curajos si sa iei apararea unui coleg, devenind astfel un Supererou?
In scolile din Romania, solutionarea cazurilor concrete de bullying de catre structurile instituite in acest sens (comisii, comitete etc.) nu functioneaza si nici nu pot deveni functionale, deoarece aceste entitati nu dispun de organizarea si competenta necesare pentru asigurarea interventiilor specializate, individualizate si adaptate particularitatilor grupurilor de copii, cu implicarea activa a elevilor, parintilor si membrilor comunitatii din care scoala face parte.
Aceasta este una dintre provocarile pe care Organizatia Salvati Copiii o lanseaza prin campania Alege sa te opui bullying-ului! – o campanie nationala ce urmareste sa constientizeze, sa genereze o schimbare de atitudine si astfel sa previna si sa combata comportamentele de bullying intre copii.
Ce urmareste campania de comunicare?
Principalele obiective ale campaniei sunt:
– Constientizarea nivelului crescut de manifestare a comportamentelor de bullying intre copii, precum si a consecintelor negative dramatice pe care bullying-ul le are asupra dezvoltarii emotionale a copiilor;
– Constientizarea nevoii de interventie integrata scoala-familie-copil, in vederea crearii unui climat pozitiv in scoala, conditie necesara gestionarii comportamentelor de bullying;
– Imbunatatirea capacitatii de raspuns a scolilor, in colaborare cu Ministerul Educatiei, prin adoptarea unor mecanisme de prevenire si interventie in diminuarea fenomenului de bullying, flexibile si adaptate la specificul si dimensiunea fiecarei scoli;
– Informarea copiilor cu privire la rolul lor fundamental in apararea victimelor bullying-ului si in raportarea situatiilor de bullying;
– Promovarea unor metode pozitive si eficiente de educare socio-emotionala a copiilor, victime ori agresori, atat pentru cadrele didactice cat si pentru parinti.
Potrivit studiului national efectuat de Salvati Copiii in anul 2016:
- Unu din patru copii era umilit in mod repetat la scoala, in fata colegilor;
- Unu din sase copii era batut in mod repetat;
- Unu din cinci copii umilea in mod repetat un alt copil la scoala;
in mod repetat, in scoala, trei din 10 copii sunt exclusi din grupul de colegi; - 73% dintre copii afirmau ca au fost martorii unei situaţii de bullying in mediul scolar.
Excluderea din grup, izolarea sociala, amenintarea cu violenta fizica si/sau umilirea, violenta fizica si distrugerea bunurilor personale, interdictia de a vorbi/interactiona cu un alt coleg, raspandirea de zvonuri cu caracter denigrator sunt comportamente specifice de bullying, cu care copiii se intalnesc frecvent in mediul scolar.
Astfel, 23% dintre copii au mentionat ca s-a intamplat sa fie ameninţaţi cu excluderea din grup, 31% ca au fost exclusi si 39% ca un alt copil a cerut cuiva sa nu se joace sau sa nu vorbeasca cu ei. 37% dintre copiii participanti la chestionar au marturisit ca s-au raspandit zvonuri umilitoare si denigratoare in spatiul scolii despre ei. Mai mult, 84% dintre copii afirma ca au fost martorii unei situaţii in care un copil ameninţa un altul, 80% ai uneia in care un copil este umilit de alt copil, iar 78% au asistat la situatii repetate in care un copil era imbrancit si lovit usor de catre alti copii.
Eu sunt un elev,k? Dacă aș fi prezent la o situație din asta, eu nu m-aș implica. nu găsesc rostul de ce mi-aș apăra un/o coleg(ă) dar pentru că e hărțuită și agresată??? Pentru mine rămâne opțiunea să nu mă implic, pentru că nu vreau să fiu și eu rănit doar pentru că făceam pe ,, supereroul” ca să mă trezesc în spital. Îmi văd de viață și ignor. Până la urmă eu nu sunt el/ea. Dacă eu aș fi în situația de bullying,aș răspunde la fel. Nu poți să stai cu mâinile în sâni. Fi bărbat. Bullying-ul în ziua de azi este o chestie cliché,deja ne-am obișnuit cu ideea asta. Credeți că dacă cineva mă înjură și râde de mine, mă traumatizează??? Evident că nu fam.