Am crescut avand adanc inradacinata ideea ca, pentru a ne invata lectia, trebuie sa ni se ia ceva (pedeapsa) sau sa ni se dea ceva (recompensa). Despre repercusiunile pedepselor s-a tot scris, iar atunci cand vorbim despre educatie gandim ca recompensele sunt necesare, sau cel putin ca ele nu le sunt daunatoare copiilor.
Bomboane, jucarii, activitati interesante, buline zambitoare, laude; toate oferite copilului cu un scop precis, acela de a-l determina sa faca un anumit lucru sau sa se comporte intr-un anume fel.
Atunci cand dorim ca un copil sa faca ceva, trebuie sa avem in vedere 2 aspecte:
- Ce vrem sa faca?
- Care este motivul pentru care vrem sa faca lucrul respectiv?
Daca motivul pentru care un copil este cuminte, generos sau pentru care el isi face temele este ca va primi o ciocolata, sau ca se poate juca o orain plus pe tableta, atunci pierdem din vedere obiectivul educatiei pe termen lung, acela de a forma adulti responsabili.
Un studiu realizat in anul 1973 pe prescolari a evidentiat felul in care recompensele (motivatia extrinseca) pot interfera cu dorinta naturala de invatare sau cu placerea de a face un anumit lucru (motivatia intrinseca).
In acest experiment cercetatorii au studiat ce se intampla daca un copil este recompensat pentru o activitate pe care, in mod normal, o face cu placere. Activitatea aleasa a fost desenul. In urma experimentului, s-a ajuns la concluzia ca cei ce au primit o recompensa asteptata sau neasteptata, au manifestat un interes mai scazut pentru activitea respectiva, odata ce nu au mai fost recompensati, in timp ce copiii care nu au primit recompense au desenat in continuare cu placere.
Asadar, recompensele pot fi daunatoare atunci cand discutam despre invatare si nevoia de cunoastere, care se manifesta natural la copii, dar care de multe ori este inabusita prin surse de motivare exterioare.
Intr-una dintre scolile unde am mers sa lucrez cu elevii, am intalnit un copil care primea o alocatie lunara pentru a nu fi agresiv la scoala. Este inutil sa precizez ca aceasta forma de rasplata nu dadea roade de cele mai multe ori, iar copilul nu isi primea suma de bani promisa. Aceasta metoda nu doar ca nu este eficienta pe termen scurt, dar pe termen lung copilul nu dezvolta abilitati esentiale precum: empatia si compasiunea, stima de sine, o imagine de sine sanatoasa si capacitatea de a-si stapani mania. Tot ceea ce invata este ca el trebuie sa primeasca bani pentru a nu lovi.
Daca se folosesc in mod frecvent recompensele, trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte:
-
Odata ce nu mai sunt folosite, ele isi pierd valoarea. Daca un copil nu mai este recompensat el nu are niciun motiv sa faca ceea ce i se cere.
-
Pe masura ce inainteaza in varsta, recompensele trebuie sa fie din ce in ce mai mari, deoarece copilul isi pierde interesul de a face un anumit lucru pentru aceeasi rasplata.
Totodata, singura forma de motivatie care persista pe termen lung este cea intrinseca. Motivatia intrinseca este cea care arde in interiorul fiecaruia dintre noi si cea pe care trebuie sa o dezvoltam in copii. Si atunci ce putem face pentru a dezvolta aceasta motivatie?
-
Ajuta-l pe copil sa inteleaga finalitatea actiunilor sale. Sa luam exemplul unui copil care ii ia jucaria altui copil. Ii poti spune: „Iti iau eu alta jucarie, lasa-i copilului jucaria lui”, dar motivul pentru care va face acel lucru este pentru a primi ceva in schimb. Ajuta-l sa intelega punctul de vedere al celuilalt, intrebandu-l: „Cum crezi ca s-a simtit prietenul tau cand i-ai luat jucaria?”
-
Ajuta-l sa gaseasca singur solutiile. Copiii, fiind intr-un continuu proces de invatare, gresesc frecvent, pentru ca greseala nu este altceva decat o experienta de invatare. Cel mai important este ca ei sa gaseasca modalitati de a indrepta greselile respective si de a invata din ele. In situatia de mai sus, a copilului care i-a luat jucaria altui copil, poti continua discutia intrebandu-l: „Ce ai putea face acum sa-l ajuti sa nu se mai simta trist?”
-
Dezvolta-i empatia si modeleaza generozitate. Povesteste-i despre cum te simti tu atunci cand ii ajuti pe ceilalti si de ce incerci sa ai un comportament care sa nu-i raneasca. Participati impreuna la actiuni caritabile si ofera-i un model bun de generozitate. Generozitatea este prietena buna cu moralitatea si motivatia intrinseca.
Uitandu-ma in jurul meu, imi dau seama ca din ce in ce mai multi parinti se folosesc de educatia viitorului, lucru care ma bucura foarte tare si de abia astept sa vad rezultatele peste zece-douazeci de ani.
Am vrut sa imbin aceste doua concepte, acela de educatie a viitorului si cel de generozitate, asa ca am gandit un eveniment unic. Este vorba despre proiectul meu de suflet: Educatia Viitorului.
Este un seminar de parenting, aproape gratuit, organizat in scop caritabil pentru a sustine 3 familii nevoiase cu alimente. Pentru fiecare pachet, costul este de aproximativ 15 lei. O suma mica pentru multi dintre noi, insa atat de importanta pentru acesti oameni care isi cresc copiii in conditii grele. Daca esti din Bucuresti, te invit in data de 17 Decembrie, de la ora 18:30, la Connect Hub – Bld. Dacia, nr. 99 (zona Piata Romana). Am pregatit pentru tine multe informatii interesante si practice, 3 invitati speciali, o tombola cu premii si un spatiu de joaca pentru copii.
Descopera toate aceste informatii si ajuta-l pe copil sainvete sa fie generos, participand la seminarul Educatia Viitorului. Citeste mai multe pe pagina oficiala a evenimentului: Seminar aproape gratuit Educatia Viitorului.
Autor articol: Adriana Mitu – parenting trainer, autoarea cartii „Puterea parintilor. Succesul copilului tau depinde de tine”