Primul raport global al UNICEF dedicat educatiei in copilaria timpurie evidentiaza lipsa investitiilor in educatia prescolara in majoritatea tarilor din intreaga lume!
Peste 175 de milioane de copii, aproximativ jumatate din copiii de varsta prescolara din lume, nu sunt inscrisi in sistemul de invatamant prescolar, ratand astfel o sansa esentiala si suferind din start inegalitati majore, avertizeaza UNICEF intr-un raport publicat azi. in tarile cu venituri reduse, situatia este mult mai sumbra, cu doar 1 din 5 copii inscrisi in sistemul prescolar.
“Educatia prescolara este piatra de temelie a educatiei copiilor nostri, fiecare urmatoare etapa a educatiei se bazeaza pe succesul acesteia”, a spus Directorul Executiv UNICEF Henrietta Fore. “Cu toate acestea, prea multor copii din intreaga lume li se refuza aceasta sansa. Acest lucru le sporeste riscul de a repeta ani de studiu sau de a abandona scoala intru totul, ceea ce ii pune intr-un con de umbra fata de semenii lor mai norocosi.”
„O Lume Gata Sa invete: Prioritizarea educatiei timpurii de calitate”- primul raport global privind educatia prescolara, lansat de UNICEF – arata ca atunci cand copiii urmeaza pentru cel putin un an cursurile prescolare, acestia au mai multe sanse de a isi dezvolta abilitati esentiale necesare pentru a se bucura de succes la scoala. Au un risc redus de a repeta clasa sau de a abandona scoala si au astfel au o capacitate mai mare de a contribui la dezvoltarea unor societati pasnice si economii prospere, odata ajunsi la varsta adulta.
Copiii din invatamantul prescolar au de doua ori mai multe sanse sa ramana pe fagasul bun in ceea ce priveste asimilarea abilitatilor de citit, scris si aritmetica spre deosebire de copiii care sunt privati de educatia timpurie. In Nepal, copiii care participa la programele de educatie timpurie au de 17 ori mai multe sanse de a isi dezvolta la timp abilitatile de scris, citit si socotit. in tarile in care mai multi copii participa la programele de educatie prescolara, un numar semnificativ mai mare de copii incheie ciclul scolar primar si dobandesc competente minime atat de citire si scriere, cat si de aritmetica pana la finalul ciclului primar.
Raportul arata ca nivelul de bunastare a gospodariilor, nivelul de educatie al mamelor si pozitia geografica se numara printre elementele care determina participarea copiilor la cursurile prescolare. Totusi, saracia este factorul determinant cel mai important.
Constatari cheie:
Rolul saraciei
In 64 de tari, copiii cei mai saraci au de sapte ori mai putine sanse decat copiii din familiile instarite de a participa la programele de educatie timpurie. in unele tari, decalajul dintre copiii saraci si cei instariti este si mai vizibil. De exemplu, copiii din gospodariile cele mai instarite din Republica Macedonia de Nord au de 50 de ori mai multe sanse de a frecventa programele de educatie timpurie comparativ cu cei din mediile sarace.
Impactul conflictelor
Peste doua treimi dintre copiii de varste prescolare care locuiesc in 33 de tari afectate de conflicte sau dezastre nu sunt inscrisi in programele de educatie timpurie. Totusi, acestia sunt copiii pentru care educatia prescolara are unele dintre cele mai mari beneficii. Educatia prescolara ii ajuta pe copiii de varste mici, afectati de crize, sa depaseasca traumele pe care le-au trait, oferindu-le o structura, un loc in care sa invete si sa se joace in siguranta si un mediu in care sa isi poata exprima emotiile.
Ciclul rezultatelor scolare
In multe tari in care datele sunt disponibile, copiii nascuti de mame care au absolvit ciclul liceal si mai mult, au de cinci ori mai multe sanse de a participa la programele de educatie timpurie decat copiii ai caror mame au absolvit doar ciclul primar sau nu au deloc educatie formala.
In 2017 o medie de 6.6 % din bugetele nationale dedicate educatiei erau alocate educatiei prescolare, iar aproximativ 40% dintre tarile cu date disponibile atribuiau mai putin de 2% din bugetul educatiei acestui sub-sector. in Africa Centrala si de Vest, 2.5% din bugetul educatiei merg catre educatia prescolara, 70% dintre copiii din regiune fiind privati de beneficiile educatiei timpurii. in Europa si Asia Centrala, guvernele dedica cea mai mare proportie, peste 11% din bugetul educatiei, educatiei prescolare.
Lipsa de investitii in educatia prescolara la nivel international afecteaza in mod negativ calitatea serviciilor, inclusiv lipsa majora a educatorilor formati. in statele cu venituri mici si venituri medii mai scazute traiesc in total peste 60% dintre copiii lumii de varste prescolare si doar 32% dintre cadrele didactice din sistemul prescolar. De fapt, doar un numar de 422.000 de cadre didactice din sistemul prescolar predau in prezent in statele cu venituri mici. Cu o populatie in crestere si plecand de la premisa ideala a unui raport elev-profesor de 20 la 1, lumea va avea nevoie de 9.3 milioane de noi profesori pentru a raspunde obiectivelor educatiei timpurii pana in 2030.
“Daca guvernele de azi isi doresc o forta de munca competitiva pentru viitorul economiei statelor lor, trebuie sa inceapa de la educatia timpurie”, a adaugat Fore. “Daca dorim sa le oferim copiilor nostri cel mai bun start in viata pentru a reusi intr-o economie globalizata, liderii trebuie sa acorde prioritate si sa aloce resursele adecvate educatiei prescolare.”
UNICEF face apel la guverne sa asigure copiilor acces universal la cel putin un an de educatie prescolara de calitate, care sa devina o componenta standard a educatiei fiecarui copil, in special a celor mai vulnerabili si exclusi. Pentru a transforma acest lucru in realitate, UNICEF indeamna guvernele sa aloce cel putin 10% din bugetele nationale ale educatiei pentru a extinde educatia timpurie si a investi in profesori, in standarde de calitate si intr-o distributie echitabila.