Concluziile dezbaterii publice cu titlul „Copil invatat sau copil pregatit pentru viata”, organizata la finalul lunii mai de catre VERTIK pentru Viitor, sustin necesitatea introducerii notiunilor de educatie financiara si antreprenoriala in randul copiilor din scoala primara.
La dezbaterea publica si-au prezentat punctele de vedere invitati precum Victor Negrescu, Vicepresedinte Comisia de Educatie din Parlamentul European, Europarlamentar, Natalia Intotero, Comisia de invatamant, Camera Deputatilor, Sorin Ion, Secretar de Stat, Ministerul Educatiei, Sebastian Burduja, Deputat Vicepreşedinte – Comisia pentru buget, finanţe şi banci, Radu Hanga, Presedinte Bursa de Valori Bucuresti, Csaba Bálint, Membru, Consiliului de administraţie Banca Nationala a Romaniei, Ioana Grigore, Autoritatea de Supraveghere Financiara, Razvan Rat, Director General Adjunct, BRK Financial Group, Horia Gusta, Presedinte, Asociatia Administratorilor de Fonduri, Alexandru Ciuncan, Director General, UNSAR, Valentin Maior, Co-fondator Kidprenor, Leonard Lache, APAPR, Risk Manager NN Pensii, precum si Nadia Tataru, Director si co-fondator Itsy Bitsy si Presedintele Asociatiei Parintilor Isteti.
Analiza situatiei actuale in ceea ce priveste accesul unitar la notiuni antreprenoriale si financiare de baza in randul copiilor, opiniile si studiile de caz prezentate in cadrul dezbaterii au trasat nevoia unor solutii concrete prin care informatiile antreprenoriale si financiare pot ajunge la copiii din Romania, in mod unitar.
Un chestionar realizat in randul a aproape 100 de parinti arata ca pana la varsta de zece ani copiii au curiozitati legate de bani si atunci se formeaza primele obiceiuri financiare.
Daniela Serban, presedinte VERTIK Romania, sustine necesitatea introducerii educatiei financiare si antreprenoriale inca din ciclul primar, tocmai pentru a raspunde atat tuturor intrebarilor pe care le au cei mici legate de banii, cat si dezvoltarea acelor abilitati de care au nevoie pentru a-si alege drumul in viata.
Valentin Maior, Co-fondator Kidprenor, partenerul educational al VERTIK, subliniaza importanta unui proiect pilot care sa documenteze progresul copiilor si comportamentul lor.
Notiunile pot fi oferite pornind de la un ghid de lucru si un plan eficient de indrumare si invatare practica pentru copii, adaptat varstei.
Educatia financiara si antreprenoriala conduc la un set de abilitati de a actiona cu banii, precum si la valorizarea muncii in echipa, o mai buna comunicare si urmarirea unor obiective pe termen lung. De aceea trebuie sa fie efectuate intr-o relatie stransa formatori – invatatori – parinti.
Romania se afla pe ultimul loc in Europa cand vine vorba de educatia financiara. Numai 22% dintre romani sunt alfabetizati financiar, iar media europeana este mai mult decat dubla: 55%, conform studiilor in domeniu. Ar trebui sa pregatim copiii de azi si consumatorii de maine.
Punctele de vedere ale invitatilor au confirmat disponibilitatea formarii unei coalitii pentru sustinerea demersului si conturarea unui proiect pilot de integrare a datelor obtinute si implementarea lui cu sprijinul ONG – urilor in relatia cu administratiile publice locale si institutiile de invatamant.