Doi din trei elevi romani considera ca noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligentei artificiale, calculatoarelor si imprimarii 3D, arata sondajul INACO derulat la sfarsitul anului 2018, dupa primul an scolar in care elevii au luat contact cu intaia editie a Ghidului Meseriilor Viitorului.
Succesul ghidului a generat o noua editie, reviziuita si adaugita de echipa de experti INACO – Initiativa pentru Competitivitate – care raspunde la intrebarile elevilor, ale profesorilor si ale parintilor interesati de invatarea exponentiala.
„Intr-o lume in continua schimbare, in care singura constanta este chiar schimbarea, iar rata schimbarii este in crestere, invatarea nu mai poate ramane liniara. Cu atat mai dificil este raspunsul la intrebarea-cheie: care vor fi meseriile viitorului? Care sunt meseriile in curs de aparitie, de transformare sau chiar de disparitie intr-o lume a schimbarilor exponentiale? Care vor fi competentele şi abilitatile cele mai cautate de catre angajatori? Cum le-am putea dobandi prin invatare exponentiala? Comunitatea de profesionisti care formeaza grupul de reflectie INACO – Initiativa pentru Competitivitate – a raspuns simplu, pe intelesul tuturor, in prima editie a Ghidului Meseriilor Viitorului, publicat in anul 2018.
Stimulati fiind de reactiile pozitive ale elevilor si parintilor, am creat in anul 2019 primele trei laboratoare educationale digitale inteligente – Smart Lab 4.0 – din Romania, proiecte-pilot ale scolii exponentiale dezvoltate de INACO, la scoala Generala nr. 45 Titu Maiorescu, Liceul Teoretic Alexandru Ioan Cuza – ambele in Bucuresti, si Smart Lab 4.0 Magurele, in judetul Ilfov.
Dezvoltarea exponentiala a omenirii ne determina sa revenim acum cu a doua editie a Ghidului, cu un nou tur virtual in viitor, imbogatit, completat si actualizat, bazat pe ultimele rezultate ale cercetarilor asupra economiei viitorului. Veti descoperi cum vor arata, foarte probabil, piata muncii si locurile de munca, precum si multe alte exemple practice recente. Noutatea acestei editii consta in asocierea profilului personal cu meseriile viitorului, accentul pus pe invatamantul vocational si rezultatele unui sondaj recent al INACO in randul tinerilor liceeni cu privire la asteptarile lor profesionale”, a declarat Andreea Paul, coordonatoarea proiectului si presedinta organizatiei neguvernamentale INACO.
Ghidul Meseriilor Viitorului este un proiect romanesc dedicat elevilor, profesorilor si parintilor deopotriva. A doua editie, lansata in prima zi a anului scolar 2019-2020, este realizata de INACO cu sprijinul Primariei Sectorului 3, pe baza contractului de finantare nerambursabila nr. 611507 din 30.08.2019, „Consiliere vocationala cu privire la meseriile viitorului, invatamantul profesional si dual pentru elevii claselor a VII-a si a VIII-a din scolile generale ale sectorului 3”.
A doua editie a Ghidului Meseriilor Viitorului va sta la baza a 10 workshopuri cu elevii şi 5 sesiuni de consiliere cu parintii, care vor atrage un numar de 800 de tineri, parinti si cadre didactice din Sectorul 3. Acestea vor avea ca scop pregatirea elevilor din clasele a VII-a si a VIII-a cu privire la oportunitatile lor, dar si ale cadrelor didactice si ale parintilor, activitati insotite de aplicarea testului „Analiza 3D pentru consiliere vocationala”.
Acest test contribuie la constientizarea trasaturilor clare de comportament, gandire si motivatie ale elevilor. INACO isi propune sa contribuie cu echipa sa de experti la luarea deciziilor care vizeaza viitorul profesional al tinerilor, care sunt ajutati astfel sa inteleaga noua dinamica a pietei muncii.
A doua editie a Ghidului Meseriilor Viitorului poate fi accesata gratuit pe site-ul Asociatiei INACO.
INACO – Initiativa pentru Competitivitate este o comunitate non-profit de manageri, consultanti, analisti, experti in domeniul economic, educational, conectata la reteaua de specialisti in economia de stat si privata din Romania. INACO sprijina prin analiza, investigatie, cercetare si propunerea de solutii ridicarea nivelului de competitivitate economica a institutiilor publice si al mediului de afaceri din Romania. INACO este o comunitate cu 56 de experti voluntari – economisti, sociologi, psihologi, antreprenori, mentori, futurologi, inovatori sociali, specialisti in digitalizare, stiinta si tehnica, in relatii internationale, branding, comunicare si PR, social shaper, global futurist. INACO crede ca raportarea la tendintele tehnologice, stiintifice, economice si sociale ale viitorului prin educatie non-formala si consiliere vocationala este obligatorie pentru competitivitatea tinerilor, pentru a fi fericiti si impliniti in viata profesionala, prin corelarea propriilor aptitudini si vocatii cu alegerile educationale si profesionale potrivite.