Foarte multi parinti sunt gata oricand sa-i pedepseasca pe copii fara sa le explice de ce si fara sa le spuna ce ar putea face in schimb, pentru a nu fi pedepsiti. Cum e mai bine sa reactioneze un parinte: sa ii acorde copilului pedepse cand face un lucru „rau” sau sa-l recompense din cand in cand? Cum si cand trebuie aplicate pedepsele si recompensele?
Interviu realizat cu psihologul Delia Goia in cadrul emisiunii „Meditatii pentru parinti”, cu Adriana Titieni.
A: Cum facem cu pedepsele, pentru ca exista momente cand nu stii ce sa faci decat sa-l pedepsesti pe copil. Cum sa folosesti pedeapsa intr-un mod inteligent ?
D: Ar rebui sa stim ca daca folosim pedeapsa foarte des ea isi pierde din valoare si din eficienta, pentru ca devine o obisnuinta. Copilul ajunge sa se obisnuiasca cu pedepsele pe care le primeste, iar intr-un fel este normal, pentru ca asa se intampla cu orice lucru cu care te obisnuiesti. Astfel ca pedeapsa poate ajunge sa nu-si mai faca efectul pe care si l-ar face daca ar fi folosita intr-un mod inteligent, doar atunci cand este nevoie.
Cand vine vorba de pedeapsa trebuie adusa in discutie si recompensa. Pentru ca daca vrem sa-l invatam pe copil sa faca ceva, atunci trebuie sa-l incurajam, sa-l recompensam. Pedeapsa nu-l invata nimic pe copil, eventual ii indica ce sa nu faca. Daca el a facut un anumit lucru, atunci l-a facut dintr-un motiv. Copilul are nevoie sa i se arate ce i se ofera in schimb daca nu face lucrul respectiv. Pedeapsa nu ofera nimic, doar ia ceva, indica ce nu e voie sa faca. In cazul pedepselor, copiii sunt ingeniosi si gasesc foarte multe solutii si modalitati de a evita cumva pedepsele.
A: Totusi, sunt momente cand se impune pedepsirea copilului. Cum si cand trebuie aplicata o pedeapsa ?
D: Inainte de a-l pedepsi pe copil este foarte important ca parintele sa se asigure ca ii pedepseste comportamentul, ceea ce a facut. Astfel, parintele trebuie sa ii explice copilului ca nu el e rau, ci ceea ce a facut el e rau sau nu e bun. Pentru ca daca pedepsim intreaga persoana, atunci il lasam fara nicio resursa, iar copilul poate ajunge sa creada despre el ca e rau. Foarte multi copii ajung sa creada despre ei ca sunt incapabili, prosti si rai si ca nu are niciun sens sa fie altfel, pentru ca asa sunt ei.
Ca sa nu ajunga copilul la aceasta convingere gresita despre el, parintele trebuie sa fie foarte atent ca de fiecare data cand e nevoie sa-l pedepseasca sa explice foarte clar ca pedepseste comportamentul.
Pedeapsa ar trebui sa vina ca urmare a nerespectarii unei reguli stabilite de comun acord. Daca e vorba de lucruri care nu au fost discutate inainte sau despre care nu s-a convenit ceva, e de preferat ca, atunci cand se intampla un incident (ex : copilul a spart o vaza), el sa fie discutat – ce a fost rau, de ce a fost rau, care sunt asteptarile (atat ale parintelui cat si ale copilului).
De asemenea, pedeapsa ar trebui aplicata imediat sau cat mai repede; daca e aplicata la o zi, doua de la eveniment, copilul s-ar putea sa nu mai inteleaga de ce e pedepsit.
Iar cand i se da pedeapsa trebuie explicat foarte clar pentru ce fapta anume se da si spus motivul pentru care copilul e pedepsit.
A: Se incadreaza in zona pedeapsa „injuriile” la adresa copiilor nostri ?
D: Se incadreaza in zona pedeapsa total gresita. Injuriile de tipul “esti prost, esti lenes” chiar nu aduc nimic bun pentru ca, treptat, copilul ajunge sa creada ca e prost sau ca e lenes si ca aceasta este personalitatea lui.
Inclusiv adultii pot ajunge sa creada despre ei astfel de lucruri daca li se repeta foarte des, pentru ca e un mecanism psihologic foarte fin care ataca stima de sine. Copiii sunt cu atat mai expusi cu cat ei nu au formata o notiune clara despre ei ca persoane.
Multi parinti cred ca daca le spun copiilor astfel de vorbe ii motiveaza, ii incurajeaza, insa este complet gresit.
A: Cum il putem recompensa pe copil sau cum sa-l educam pozitiv, sa-l invatam ce sa faca ?
D: Spre deosebire de pedeapsa, care trebuie aplicata imediat, recompensa trebuie aplicata imediat si regulat doar la inceput, in faza initiala, de invatare a unui comportament. Dupa aceasta faza, recompensa trebuie aplicata la intervale fixe, iar apoi la intervale neregulate, in asa fel incat copilul sa nu stie cand o sa fie recompensat. Daca e recompensat de fiecare data in acelasi moment, recompensa isi pierde valoarea, la fel cum se intampla si cu pedeapsa.
Cea mai valoroasa recompensa este recunoasterea sociala, care raspunde nevoii umane de a fi apreciati, acceptati si apropiati de cei din jur, mai ales de cei dragi. Astfel, copilul va aprecia lauda, posibilitatea de a sta cu parintele si de face impreuna ceva ce ii face placere.
21 Octombrie 2010