Educatia unui elev reprezinta un efort de echipa, in care fiecare dintre cei trei membri (elev-profesor-parinte) isi are propriile roluri si responsabilitati. Elevul contribuie cu apetitul pentru invatare si efort, profesorul se alatura cu rabdare, cunostinte si dragoste pentru copii, iar parintele cu atentie si implicare in dezvoltarea copilului.
Daca oricare dintre cei trei membri nu isi indeplineste rolul, sansele elevului la educatie sunt reduse, iar potentialul acestuia, aproape imposibil de atins. Din pacate, situatiile in care aceste parteneriate nu functioneaza sunt multe, in special in invatamantul romanesc, colaborarea dintre parinti si profesori fiind deseori lacunara si degradandu-se tot mai mult pe masura ce elevul creste.
Conferinta SuperTeach ”Revolutia Mentalitatii in Educatie – Parteneriatul elev-profesor-parinte”, organizata sambata, 27 martie a.c., a reunit online, profesori din Romania si din Republica Moldova, experti in educatie si antreprenori, care au discutat despre modalitati prin care parintii pot fi mai bine implicati in procesul de educare al elevilor, dar si despre cum poate asigura managementul scolar sau sistemul educational crearea unui parteneriat solid elev-profesor-parinte.
Romulus Simion, director al scolii Gimnaziale Ion Luca Caragiale din Sibiu a explicat care este reteta prin care un director de scoala poate si trebuie sa castige increderea parintilor si a elevilor dintr-o scoala: ”Comunicare permanenta, fapte si transparenta”. Totodata, acesta a prezentat multiple exemple prin care un manager de scoala poate asigura echilibrul relatiei elev-profesor-parinte prin evenimente si proiecte in care sunt implicate toate cele trei parti si foarte multa comunicare.
Codruta Chercota, profesoara de romana si facilitator de mentalitate deschisa in educatie, le-a oferit participantilor la conferinta propriul exemplu, al profesorului care a reusit sa initieze un parteneriat real cu parintii elevilor din Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, din Timişoara, infiintand un club al parintilor.
”O data pe luna, parintii se intalnesc online cu specialisti si discuta lucruri care tin de educatia copiilor si de relatia cu scoala. intotdeauna, temele alese tin de sfera de preocupari ale parintilor, de la disciplinarea pozitiva a copilului si pana la starea de bine in familie si la scoala. Ideea unui <<Club al parintilor>> ne-a venit din dorinta de a dezvolta un parteneriat cu parintii elevilor si de a crea o comunitate in care orice problema sa isi gaseasca un raspuns”, a punctat Codruta Chercota.
Intreaga societate are de castigat daca scoala ofera tuturor copiilor o educatie buna
Bianca Biro – profesor, formator si activist educational in Finlanda, co-fondator al asociatiei Edustudio Helsinki si al platformei educationale Zmeisorii si Mihaela Nyyssönen – director de gradinita in Helsinki, co-fondator si coordonator al grupului de joaca Zmeisorii au vorbit despre modelul de educatie finlandez si despre cum acest sistem nordic implica parintii in procesul de educare al copiilor.
Parteneriatul dintre elev-profesor-parinte are la baza reguli si poceduri clare prin care fiecare dintre cele trei parti isi cunoaste foarte bine responsabilitatile, au loc intalniri periodice, comunicarea este permanenta si totul are in centrul elevul cu nevoile si dorintele lui, caci ”intreaga societate are de castigat daca scoala ofera tuturor copiilor o educatie buna”.
Povestind din experienta sa didactica in Finlanda, Mihaela Nyyssönen spune: ”Una dintre cele mai mari placeri ale meseriei de dascal, de aici, este libertatea de a alege ce metoda de predare este mai potrivita pentru elevii tai, sustinerea pe care o ai ca profesor sa fii creativ si sa experimentezi lucruri noi la clasa. Autonomia profesorilor se bazeaza totusi pe o pregatire pedagogica extrem de riguroasa a tuturor cadrelor didactice.”
Fiind teme interesante pentru profesorii participanti la conferinta, ca raspuns la nevoia acestora de dezvoltare a acestor subiecte, atat ”Clubul Parintilor”, facilitat de Codruta Chercota, cat si exemplele de bune practici din sistemul educational finlandez, oferite de Mihaela Nyyssönen si Bianca Biro, vor fi aprofundate in webinarii speciale, organizate de SuperTeach in perioada urmatoare.
1 din 5 copii se considera nefericit, iar 20% dintre parinti nu si-au imbratisat neconditionat copiii, in ultima perioada.
La randul sau Mihaela Nabar, Director Executiv World Vision Romania, a punctat faptul ca imprumutarea unor modele educationale care functioneaza in alte state poate fi de succes la noi doar daca ne raportam la contextul in care are loc educatia in Romania: ”Sa nu uitam ca, potrivit unui studiu World Vision, 1 din 5 copii considera ca nu este niciodata fericit sau este doar uneori fericit si ca 80% din copiii din mediul rural muncesc in gospodarie. De asemenea, 22.9% dintre parinti nu si-au laudat copiii in ultima vreme, iar 19.6% nu i-au imbratisat neconditionat, in ultimul timp. Astfel, pentru a avea elevul in centrul procesului trebuie sa vedem si contextul, iar contextul este plin de provocari, atat pentru copil, cat si pentru parinte”.
Andy Szekely, cofondator SuperTeach, le-a recomandat profesorilor prezenti la conferinta de sambata sa nu uite niciodata de cei 3R in orice interactiune pe care o au cu elevii sau cu parintii acestora: ”Nu uitati de Rolul fiecarei parti in procesul de educatie, Responsabilitatile celor trei in acest parteneriat si cat de Realist este un anumit plan sau proces intr-un context anume.”
In completare, Felix Tataru, cofondator al asociatiei, a concluzionat:”Profesorii au cea mai importanta meserie din lume, iar acest lucru presupune si o mare responsabilitate. Ei sunt initiatorii si facilitatorii triunghiului care are in centru copilul si dezvoltarea sa.”
Totodata, in cadrul conferintei, organizata in parteneriat cu Telekom Romania, SuperTeach a anuntat urmatoarele evenimente dedicate profesorilor, pentru perioada urmatoare:
- 30 martie, ora 17.00 – Webinarul ”scoala online = un pas catre Pedagogia digitala”, sustinut de Ciobanu Violeta Mariana, Profesor scoala Europeana Bucuresti coordinator si examinator acreditat ECDL;
- 1 aprilie, ora 17.00 – Webinarul ”Antrenarea starii de prezenta a copilului, la clasa”, sustinut de Iulia Moldovan, facilitator de mentalitate deschisa in educatie;
- 10 aprilie martie ora 9.30 – Conferinta ”Al cincilea element: Educatia – Leadership si management in scoala”.
Webinariile sunt deschise tuturor profesorilor, in limita locurilor disponibile. Detalii despre modalitatea de participare vor fi disponibile pe site-ul si pe pagina de Facebook a proiectului.