Daca pana acum tehnologia era mai mult blamata de parinti sau folosita mai ales in partea de distractie a copiilor, scoala online din perioada de izolare data de COVID 19 a fortat pe multi dintre parinti sa depaseasca bariera psihologica in privinta utilitatii tehnologiei in educatie. Aceasta este una dintre concluziile noului studiu Vocea SuperTeach@Parinti, care arata ca parintii din Romania doresc implementarea instrumentelor digitale in scoala romaneasca inca din luna septembrie 2020.
71% dintre parintii care au participat la studiu sunt de parere ca sistemul educational trebuie sa fie pregatit din punct de vedere digital pentru situatiile exceptionale (ninsori masive, epidemii). Totodata, 50% dintre parinti considera ca instrumentele online ar trebui folosite de-acum inainte si in coordonarea lucrului in echipa pentru realizarea proiectelor, in timp ce 35% afirma ca predarea online ar trebui introdusa in totalitate in procesul educational.
”Chiar daca declararea starii de urgenta si introducerea scolii online le-a transformat semnificativ stilul de viata, parintii au observat utilitatea instrumentelor online in acest context si nu numai. Atat ei, cat si copiii lor s-au adaptat usor si rapid in folosirea acestora. Mai mult decat atat, ei considera un atu faptul ca cei mici se familiarizeaza cu utilizarea platformelor digitale.”, puncteaza Adina Nica, Consultant Cercetare si Strategie la compania de cercetare Open-I Research.
Aproape 30% dintre respondenti au lucrat de acasa in aceasta perioada, 28% au continuat sa mearga la joburi, in timp 18.7% nu au muncit deloc. Siguranta locului de munca nu a fost insa pe primul loc in randul temerilor parintilor, acesta fiind ocupat de grija pentru sanatatea familiei (76%), urmat de incapacitatea copiilor de a recupera orele pierdute (20%).
„90% dintre copiii din Romania au acces la tehnologie si aproape jumatate dintre ei nu au intrat la orele on-line, pana nu le-a impus Ministerul.”
In aceasta schimbare majora a scolii din Romania cele mai mari probleme au legatura cu modul in care au acces la educatie copiii defavorizati. Felix Tataru, Presedinte GMP Group si co-fondator al proiectului SuperTeach declara ca sunt cca 3 milioane de copii in Romania, iar cei cu inechitate sociala, respectiv cei care nu au acces la tehnologie, sunt in numar de cca 300.000, adica 10%.
Romania se afla pe locul 1 in Europa cand vine vorba de viteza internetului, iar toate aceste avantaje pot fi un mare beneficiu intr-o schimbare reala a scolii din Romania chiar de acum, dar pentru acest lucru este nevoie de implicarea tuturor: parinti, profesori, copii, autoritati, mediu de afaceri, ONG – uri.
„In acest moment, 90% dintre copii au acces la tehnologie si aproape jumatate dintre ei nu au intrat la orele online pana nu le-a impus Ministerul. Aici au fost implicati atat profesorii, cat si parintii si elevii. Vorbind de acesti 10% care au ramas fara acces, eu nu cred ca e nevoie de mai mult de 2-3 luni pentru ca lucrurile sa se rezolve. imi bazez aceasta afirmatie pe faptul ca deja am vazut o serie de initiative in acest sens – Telekom, spre exemplu, a oferit gratuit internet profesorilor pana la finalul anului scolar. Sunt multe companii care ajuta cu tehnologie, atat hardware, cat si software. Un alt exemplu este primarul din Resita, care a oferit ieri 600 de tablete. Daca multiplicam asta si ne gandim ca mediul de afaceri, ONG-urile, toata societatea romaneasca va contribui – nu doar ministerul – schimbarea nu are cum sa nu aiba loc.”, Felix Tataru, Presedinte GMP Group si co-fondator al proiectului SuperTeach.
Nadia Tataru, cofondatoare Itsy Bitsy FM si Presedinta Asociatiei Parintilor Isteti a sustinut o colaborare mai buna dintre parinti si profesori, ca o concluzie a problemelor care au fost scoase la inveala in aceste luni de izolare. Pentru aceasta ea a recomandat un instrument deja testat cu succes in scolile private – catalogul virtual, care acum se dovedeste a fi necesar la nivel national. Acest instrument ofera informatii despre implicarea copilului, despre program si activitati, despre nevoile lui in educatie, nu doar despre note si face din profesor si parinte o echipa in sprijinul copilului.
58.9% dintre parinti au spus ca cei mici au fost vizibil afectati de distantarea fizica fata de colegi si prieteni!
In acelasi timp, 25.6% au declarat ca scoala online a fost o sursa mai mare de stres pentru copii, comparativ cu cea offline. De la declararea starii de urgenta, 72% dintre parinti au pastrat legatura cu profesorii pe grupurile de discutie online, in timp ce 28.5% au primit informari pe mail, Whatsapp sau alte platforme. Intrebati daca li s-a schimbat parerea despre profesorii copiilor lor in ultimele doua luni, 58.8% dintre parinti au declarat ca parerea lor a ramas neschimbata, iar 17% au spus ca aceasta s-a imbunatatit semnificativ, ceea ce confirma ca parintii apreciaza eforturile profesorilor in a se adapta in educatia digitala.
”Dupa ce am stat de vorba cu profesorii din comunitatea noastra prin studiul Vocea SuperTeach@Profesori, ne-am dorit foarte mult sa aflam cum se vad lucrurile si din partea cealalta, repectiv de la parinti. Am vrut sa vedem in ce masura au considerat utile initiativele profesorilor, ce efecte si reactii au observat la copiii lor, dar si cu ce provocari s-au confruntat in aceasta perioada. Pentru a optimiza procesul educational in lunile care urmeaza, este nevoie sa avem o perspectiva de ansamblu asupra situatiei si sa gasim cele mai bune solutii impreuna. Astfel, avem nevoie de feedback continuu si Vocea SuperTeach isi propune sa fie un barometru de feedback constant din partea profesorilor, parintilor si copiilor. ”, a spus Cristina Gheorghe, Presedinte al Institutului Dezvoltarii Personale si co-fondator al proiectului SuperTeach.
Sondajul a fost aplicat parintilor ai caror copii activeaza in clasele profesorilor din comunitatea SuperTeach si a avut ca obiectiv evidentierea perceptiei parintilor asupra scolii online, precum si identificarea impactului pe care l-a avut declararea starii de urgenta asupra acestora.
La intrebarile sondajului Vocea SuperTeach@Parinti au raspuns parinti din aproape toate judetele tarii, 73.3% dintre acestia aflandu-se in mediul urban. Chestionarul a fost aplicat in perioada 3 – 7 mai 2020.