Ce-ati zice daca intr-o zi copilul vostru v-ar face o invitatie la lectura, citind o carte unica, „scrisa” chiar de el – „Mami/tati vrei sa citesti cartea mea?” Nu este ceva special, ci este o activitate relaxanta si creativa, care poate fi realizata de cel mic inca de cand a descoperit tainele literelor.
Aceasta activitate se poate desfasura pe parcursul a doua – trei zile, va fi realizata cu placere, copilul se va implica afectiv, intelectual si fizic, iar parintii pot descoperi o noua abilitate a celui mic – de creator/ scriitor, pe care i-o va putea consolida inscriindu-l la un cerc de literatura.
Cartea poate fi de povesti ori de poezii, iar subiectul ei poate sa contina dorinte ale copilului, conflicte, suparari, nelinisti, ori momente de bucurie pe care le ilustreaza in acea carte. Cuvintele alese si potrivirea lor in fraze, ii descopera o anume latura a propriei sale persoane si il ajuta sa se elibereze de emotiile „ingropate” in subconstient.
Acesta este un prilej de a-l determina pe copil sa capete incredere in sine (in special daca este un copil timid), sa se afirme si sa comunice cu ceilalti printr-o alta metoda.
Compunerea unei povesti ori poezii poate fi aleasa in schimbul privitului la televizor ori petrecerii timpului in fata calculatorului. Acestea ii pot crea un deficit de concentrare a atentiei datorita schimbarilor rapide oferite de cele doua surse. Televizorul si calculatorul ii ofera copilului o multitudine de informatii, intr-un ritm alert, creandu-i dorinta de a astepta mereu ceva „nou”.
Astfel, mai tarziu, in activitatile sale copilul nu va cauta sa aprofundeze, sa exploreze o informatie, ci va trece cu rapiditate peste ea, cautand mereu „altceva”, asemeni derularii programelor tv ori informatiilor de pe internet.
Iata cum il poti indemna sau indruma pe cel mic sa scrie o carte:
Obiective:
Dezvoltarea limbajului, atentiei si concentrarii, simtului estetic, folosirea imaginatiei si creativitatii in scop pozitiv,perfectionarea abilitatilor motrice
Materiale necesare:
Reviste, ziare, afise, postere (materiale care au imprimate diverse texte, preferabil cu litere de dimensiuni mai mari), lipici, foarfeca, coli albe, culori.
Pregatirea activitatii:
Copilul, chiar impreuna cu parintele va decupa cuvinte separate din materialele adunate.
Desfasurare:
Copilul va „scrie” o poveste cu ajutorul cuvintelor decupate, va lipi ori desena diverse imagini ale actiunii propriu-zise ori ale personajelor, alaturi de textul realizat si isi va realiza propria coperta, iar numele sau va fi pe prima pagina – ca autor.
Spor la treaba!