Initiativa legislativa, care modifica si completeaza Legea educatiei nationale nr.1/2011, pentru a defini, a preveni si a interzice violenta psihologica-bullying-ul a fost adoptata de Senat, in calitate de camera decizionala si urmeaza sa fie transmisa pentru promulgare catre Presedintele Klaus Iohannis.
Legea aflandu-se la reexaminare, promulgarea se va face in cel mult 10 zile de la primirea de catre Presedinte. Dupa promulgare, Legea urmeaza sa fie transmisa catre Monitorul Oficial pentru publicare si apoi va intra pe deplin in vigoare.
Demersurile Asociatiei Parintilor Isteti si Itsy Bitsy FM, coodonatori ai campaniei de prevenire a bullying-ului, au inceput inca din anul 2017. Cu sprijinul unui grup de lucru format din Itsy Bitsy FM, Asociatia Parintilor Isteti, autoritati implicate in prevenirea si stoparea fenomenului de bullying si ONG-uri, deputatii Andrei Pop si Petre Florin Manole au depus in mai 2018 in Parlament, 2 initiative legislative care vizeaza reglementarea bullying-ului, ca violenta psihologica. Cea care modifica Legea educatiei nationale nr.1/2011 a mai fost o data votata in Parlament. Dupa ce Presedintele a decis ca trebuie reexaminata si completata ea si-a reluat cursul in Parlament pentru a fi votata final ieri.
Legea Educatiei, completata, reexaminata si adoptata ieri in Parlament defineste ca violenta psihologica-bullyingul, care este actiunea sau seria de actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice, intr-un context social dificil de evitat, savarsite cu intentie, in mod constant si repetat, care implica un dezechilibru de putere, care are drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptate impotriva unei persoane sau unui grup de persoane si vizeaza aspecte de discriminare si excludere sociala, care pot fi legate de apartenenta la o anumita rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala, sau la o categorie defavorizata ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuala, caracteristicile personale, actiune sau serie de actiuni, comportamente ce se desfasoara in unitatile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale.
In modificarea legii educatiei este prevazuta si posibilitatea ca cei implicati in actiuni de bullying, atat agresorii, cat si victimele, sa beneficieze de asistenta si evaluare psihologica.
Ce este bullying-ul si cum afecteaza dezvoltarea copiilor?
Efectele bullying-ului sunt dezastruoase in dezvoltarea copiilor, atat emotional cat si educational. Copiii care joaca orice rol in episoade de bullying – victime, agresori sau martori pot experimenta scaderea increderii in sine, depresia, abandonul scolar, scaderea rezultatelor la invatatura, ajungandu-se uneori si la sinucideri.
Definitia bullying-ului din aceasta lege a fost creata in urma mai multor mese rotunde de lucru, organizate de Asociatia Parintilor Isteti si Itsy Bitsy FM, cu sprijinul Point Public Affairs si GMP Group.
La discutii care au participat reprezentanti ai statului si ai societattii civile: reprezentanti din Parlament, Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Tineretului si Sportului, Avocatul Poporului, Serviciul de Analiza si Prevenire a Criminalitatii din Politia Capitalei, Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie, CMBRAE, Colegiul Psihologilor, Facultatea de Psihologie si stiintele Educatiei, Consiliul National al Elevilor, Ambasada SUA in Romania, Organizatia Salvati Copiii, Asociatia Telefonul Copilului, UNICEF, Crucea Rosie, Federatia Tinerilor din Constanta, Ana Maria Diceanu, mediator Bruno Demaille, lingvista Dana Papadima etc.
La nivel european, Romania se situeaza pe locul 3 in ceea ce priveste bullyingul in clasamentul celor 42 de tari in care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS).