pedagogia waldorf

Ioana Isopescu-Pop: „Nu exista copil caruia sa nu i se potriveasca alternativa Waldorf”

Pedagogia Waldorf este un sistem alternativ de invatamant pentru copii, prezent si in scolile si gradinitele din Romania, care se bazeaza pe promovarea artei si a spiritului artistic in dezvoltarea copilului. Mai exact, sistemul Waldorf se bazeaza pe invatare prin stimularea si dezvoltarea aptitudinilor innascute.

Prima scoala Waldorf a fost intemeiata in 1910, in Stuttgart, Germania, si condusa de un colectiv de dascali pregatiti de Rudolf Steiner, filosof si pedagog. Initial, la aceasta scoala puteau merge doar copiii angajatilor fabricii de tutun Waldorf, a carui proprietar a fost Emil Molt, cel care a finantat prima scoala Waldorf.

In prezent, Waldorf este una dintre cele mai raspandite tipuri de pedagogie independenta din Europa si America de Nord si incepe sa devina tot mai raspandite si in Romania.

Pentru ca am vrut sa aflam mai multe despre ce presupune pedagogia Waldorf si care sunt cele mai mari bla bla-uri despre acest sistem de invatamant alternativ, in emisiunea Educatie fara Bla Bla, realizata de Ruxandra Rusan, am avut-o drept invitata pe Ioana Isopescu-Pop, pedagog Waldorf. Iata ce am aflat!

Cele mai populare mituri despre pedagogia Waldorf

Exista cateva preconceptii legate de pedagogia Waldorf, care ii impiedica pe parinti sa isi inscrie copiii la scoli care functioneaza dupa acest sistem. Iata care sunt acestea si ce spune Ioana Isopescu-Pop despre fiecare in parte:

Mitul #1: In sistemul Waldorf copilul nu prea invata

Multi parinti sunt de parere ca la o scoala Waldorf nu se invata la fel de bine, sau la fel de mult, ca intr-o scoala traditionala, tocmai pentru ca in sistemul Waldorf se merge pe o invatare mai mult practica decat teoretica.

Sistemul Waldorf este conceput in asa fel incat la finalul unui ciclu de invatamant, elevii sa isi insuseasca cel putin acelasi volum de cunostinte ca si cei din invatamantul traditional.

„Temerile oamenilor cu privire la alternativa Waldorf sunt, in primul rand, legate de cantitatea de informatie pe care copiii ar putea sau nu ar putea sa o primeasca. Mai exact, daca se face scoala sau nu. In sistemul Waldorf se merge pe o invatare practica, nu teoretica. Totul se invata prin folosirea si prin munca cu lucrurile. Doar daca nu vrei sa inveti, nu inveti, ca si in sistemul traditional, de altfel”, spune Ioana Isopescu-Pop.

Diferentele intre pedagogia Waldorf si scoala traditionala

Diferentele intre un sistem traditional si pedagogia Waldorf sunt:

– Nu se folosesc manuale

Nu se folosesc manualele scolare clasice, iar acest lucru nu face decat sa creasca respectul copilului fata de carti, precum si la crearea une legaturi directe in comunicarea profesor-elev. Asta nu inseamna ca elevii nu primesc teme si ca nu se documenteaza cu privire la anumite subiecte. Dimpotriva, pedagogia Waldorf ii incurajeaza pe copii sa se documenteze din cat mai multe surse, atunci cand primesc teme pentru acasa.

De asemenea, prin absenta manualelor tipizate, invatatorul isi poate adapta tehnicile predarii la nivelul clasei.

– Nu se dau calificative sau note

La sfarsitul unui ciclu educational, fiecare elev primeste cate o caracterizare individuala facuta de profesori, in care se prezinta progresul copilului, dar si dificultatile intampinate pe parcursul ciclului de invatamant.

– Prezenta disciplinelor suplimentare

In sistemul Waldorf exista o pondere ridicata a cursurilor artistice si practice, pentru o educatie echilibrata. De exemplu, la inceputul fiecarei zile, o clasa parcurge o parte ritmica in care se canta, danseaza sau recita, si care ii aduce pe toti la unison, pregatindu-i pentru ora.

– Predarea se face in epoci

Invatamantul Waldorf este organizat in epoci (module), atat in gradinite, cat si in scoala. Ce inseamna invatarea in epoci? O clasa studiaza, de exemplu, matematica, zilnic, primele doua ore fara pauza, timp de 3-4 saptamani.

Beneficiul invatarii in epoci este ca predarea se face concentrat, astfel incat copilul sa aiba timp sa aprofundeze o anumita materie. In sistemul traditional aprofundarea devine destul de dificila, intrucat ritmul de trecere de la o tema la alta este ametitor.

Mitul #2: Alternativa Waldorf este mai degraba potrivita copiilor cu nevoi speciale

Tocmai pentru ca intr-o scoala Waldorf predarea nu este una traditionala, exista o preconceptie legata de faptul ca aceasta alternativa de invatamant este mai potrivita copiilor cu nevoi speciale.

Ce spune Ioana Isopescu-Pop despre acest lucru:

„Intr-adevar, exista o ramura a acestei alternative care se ocupa de micutii cu nevoie speciale, insa in sistemul Waldorf pot fi inscrisi toti copiii. Pentru copiii cu nevoie speciale exista varianta Waldorf curativa, unde cursurile se petrec in centre speciale, pentru ca acolo un pedagog Waldorf lucreaza mult mai concentrat, cu grupuri de 4-5 copii”, explica Ioana Isopescu-Pop.

Mitul #3: Pedagogia Waldorf apartine unui cult

„Nu de putine ori mi s-a intamplat sa aud ca pedagogia Waldorf apartine vreunui cult sau unei secte, asta pentru ca pe mese, la orele de curs, apar adesea lumanari pe care le aprinde si avem diverse ritualuri. Bineinteles, acest lucru nu este adevarat. Toti copiii pot fi inscrisi in sistemul de invatamant Waldorf”, spune Ioana Isopescu-Pop.

Iata ce spune Ioana despre acest mit:

Ce atuuri deprinde un copil educat in stil Waldorf?

Multe persoane raman sceptice in privinta faptului ca sistemul Waldorf modeleaza un adult capabil sa faca fata provocarilor contemporane, tocmai pentru ca in sistemul Waldorf nu se incurajeaza competitia sau concurenta intre indivizi, ci competitia cu sinele.

Ioana Isopescu-Pop spune ca un copil educat in filosofia Waldorf castiga foarte multe deprinderi de viata. Copiii din Waldrof sunt copii relaxati, debordeaza de bucurie si, cel mai important, nu sar etape in evolutia lor.

„Nu exista copil care sa nu se simta fericit in alternativa Walorf, pentru ca nimic din ceea ce este omenesc nu ii este strain. Waldorf este pedagogia bunului simt al realitatii, nu este nimic sofisticat, nimic complicat, totul este cu sens, nu are cum sa nu i se potriveasca unui copil. Totusi, exista parinti care din varii motive vor foarte multa competitivitate si performanta. La Waldorf, in schimb, este incurajata competita cu sinele. Se respecta ritmul propriu de invatare al fiecarui copil”, explica Ioana.

In concluzie, sistemul de educatie alternativ, flexibil, ii ajuta pe copii sa se dezvolte natural si sa isi descopere timpuriu calitatile, astfel incat sa devina un adult implinit, echilibrat, de succes. Asadar, dragi parinti, nu ignorati variantele alternative de invatamant, cautati pareri obiective si pertinente si, cel mai important, fiti atenti la nevoile copiilor vostri.

Daca vrei sa afli mai multe despre pedagogia Waldorf, asculta AICI intregul podcast al emisiunii „Educatie fara Bla Bla”.

Emisiunea „Educatie fara Bla Bla” poate fi urmarita in fiecare luni, de la 15:00 la 16:00, atat la radio cat si LIVE pe pagina de Facebook Itsy Bitsy FM. Emisiunea se adreseaza parintilor de copii cu varste intre 0 si 7 ani si aduce sfaturi utile si raspunsuri la cele mai mari curiozitati legate de educatia si dezvoltarea copilului.

Vezi toate podcasturile emisiunii AICI.

Autor articol: Bianca Geica, redactor Itsy Bitsy


Un comentariu la „Ioana Isopescu-Pop: „Nu exista copil caruia sa nu i se potriveasca alternativa Waldorf””

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s