Investitia in primele 1.000 de zile genereaza rezultate pentru Romania pentru urmatorii 100 de ani

Investitia in primele 1.000 de zile genereaza rezultate pentru Romania pentru urmatorii 100 de ani

UNICEF in Romania, Asociatia Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala (CEDP) si ReadyNation Romania au organizat miercuri, 16 mai 2018, la sediul BNR, cea de-a treia editie a conferintei pentru promovarea educatiei timpurii. Tema din acest an a conferintei a fost „Primele 1000 de zile din urmatorii 100 de ani. Educatia timpurie, o sansa pentru competitivitatea Romaniei.

Conferinta a facilitat dialogul intre specialisti, decidenti institutionali si reprezentanti ai mediului de afaceri pentru schimbul de bune practici si identificarea modalitatilor de promovare a investitiei in educatia timpurie, avand in vedere beneficiile sociale pe care le aduce aceasta, in prezent si in viitor, inclusiv pentru piata muncii.

Evenimentul a adus la Bucuresti unii dintre cei mai cunoscuti experti internationali, cum ar fi Mark Alter, profesor de Psihologia Educatiei la New York University, desemnat in top 50 cei mai influenti profesori in domeniul educatiei, si Paula Hunt, expert UNICEF in Educatie Incluziva, cu peste 20 de ani de experienta in domeniu.

Ce beneficii aduce investitia in educatia timpurie

Educatia timpurie, in special pana la varsta de cinci ani, reprezinta fundatia pentru o societate prospera. 90% dintre structurile neuronale ale creierului se dezvolta pana la varsta de trei ani, iar gradul de pregatire pentru etapa educatiei ante-prescolare are un impact puternic asupra cunostintelor si abilitatilor formale pe care copilul le va dobandi in clasele primare.

James Heckman, laureat al premiului Nobel pentru economie, a demonstrat ca investirea unui singur dolar in plus in programe de educatie timpurie genereaza beneficii pentru copil, familie, comunitate si societate per ansamblu intre 6 si 17 dolari. Investitiile in educatia timpurie au beneficii la nivel individual si contribuie la crestere competitivitatii unui stat.

Conferinta a salutat si adoptarea de catre Camera Deputatilor a proiectului de lege care acorda creselor statutul de unitate de invatamant, precum si propunerea legislativa care prevede includerea treptata a educatiei prescolare in invatamantul obligatoriu.

[Click aici pentru a descarca documentul ce priveste Legea Creselor]

Situatia actuala a Romaniei, privind educatia timpurie

Potrivit cadrului legal de pana acum, statul considera ca in crese copii au nevoie doar de supraveghetori si ingrijitori, componenta educativa fiind total ignorata, in ciuda faptului ca Legea Educatiei Nationale (1/2011) face referire la educatia timpurie si invatamantul ante-prescolar, dar omite sa prevada si finantarea educatiei copiilor de pana la 3 ani.

Prin noua lege, educatorul puericultor va fi transferat in sistemul educational  finantat de Ministerul Educatiei si va avea oportunitatea de a se dezvolta profesional si, de asemenea, dreptul de a obtine calificari profesionale corespunzatoare sistemului de invatamant, ceea ce nu a fost posibil pana acum.

Noua lege deschide si calea relansarii pregatirii profesionale a personalului de specialitate de care au nevoie cresele, deaorece absenta finantarii pentru personalul didactic din crese a facut ca specialistii in educatia ante-prescolara sa devina aproape inexistenti. Toate sectiile de educatori-puericultori din liceele pedagogice sau din universitati s-au inchis, iar numarul facultatilor care au studii de licenta sau master in domeniul educatiei timpurii este extrem de mic. Pe de alta parte, un numar mai mare de servicii de educatie timpurie pentru copiii de pana la 3 ani ar incuraja clasa medie sa faca mai multi copii, iar pe mamele cu salarii mari le-ar ajuta sa se intoarca mai repede la munca, stiind ca pot oferi institutionalizat copiilor servicii de educatie timpurie de calitate.

Romania se afla pe ultimul loc in Europa in ceea ce priveste eficienta functionarii institutiilor de invatamant ante-prescolar si al numarului de locuri asigurate, deoarece doar in localitatile mici nu exista resurse financiare pentru sustinerea creselor. Statisticile arata ca in Romania doar putin peste 1% dintre copii se duc la cresa, fiind disponibile pentru ei 351 de astfel de institutii dintre care doar una in mediul rural, la un numar de 180.000 de copii care se nasc pe an in tara noastra.

Declaratiile organizatorilor conferintei

„Primele 1.000 de zile din viata unui copil reprezinta baza pentru dezvoltarea lui, pentru reusita la scoala si, mai tarziu, in viata. Numeroase studii internationale ne arata ca investitia in educatia timpurie produce rezultate pe termen lung si, in special, pentru cei mai vulnerabili copii. Acum este momentul oportun sa investim: avem exemple de buna practica, iar cadrul legislativ incurajeaza educatia timpurie. Este nevoie de parteneriate la nivel local si central care sa ofere sansa fiecarui copil la educatie incluziva de calitate, iar mediul de afaceri a demonstrat ca sustine inovatia”, a declarant Pieter Bult, Reprezentant UNICEF in Romania.

„De 20 de ani CEDP Step by Step sustine importanta educatiei timpurii. In urma cu doi ani a lansat catre comunitatea de afaceri din Romania invitatia de a i se alatura in acest important demers pentru a sustine cresterea investitiilor publice si private in educatie timpurie. In contextul in care numeroase studii demonstreaza faptul ca bazele pentru marea majoritate a competentelor necesare pentru secolul XXI se formeaza inca din copilaria timpurie, dezvoltarea serviciilor de educatie timpurie de calitate constituie o sansa reala pentru cresterea competitivitatii si dezvoltarii sustenabile a Romaniei”, a spus Carmen Lica, Director executiv CEDP Step by Step.

„ReadynationRo este o initiativa a oamenilor de business preocupati de cresterea calitatii in educatia timpurie. In numai 3 ani, am reusit, cu ajutorul partenerilor si membrilor nostri sa punem subiectul pe agenda publica, sa generam dezbateri pe tema, si chiar sa ducem legislatia Romaniei in beneficiul copiilor, prin finantarea per capita a educatiei anteprescolare si obligativitatea frecventarii gradinitei, gradual, de la trei ani”, a declarat Radu Enache, Presedinte Board ReadyNation Romania.

***

Despre STEP BY STEP

Centrul pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala (CEDP) este o organizatie neguvernamentala, care dezvolta programe in domeniul educatiei. Din 1994, CEDP este cunoscut ca promotor al Alternativei Educationale Step by Step, care se aplica in 40 de judete din Romania, in crese, gradinite si clase din invatamantul primar si gimnazial. In 2000, CEDP a creat prima gradinita particulara care aplica metodologia alternativa Step by Step, Gradinita Bambi, iar in 2012 Scoala Step by Step, prima scoala particulara care aplica metodologia Step by Step. Din 2007, CEDP promoveaza cel mai inovativ program de educatie complementara, FasTracKids.

Despre ReadyNation Ro

ReadyNation Ro (RNRo) este o organizatie formata dintr-un grup de profesionisti, lideri de business si ONG, preocupati de educatia din Romania, de viitorul economic al tarii si de construirea unei culturi a implinirii potentialului fiecarui copil. ReadyNation Ro, afiliata ReadyNation International, reuneste oameni de afaceri care cred in beneficiile educatiei timpurii, pentru prosperitatea afacerilor lor si a Romaniei, prin investitii in forta de munca viitoare.

Despre UNICEF in Romania

UNICEF este prezent in Romania si in alte 190 de tari si teritorii pentru a promova supravietuirea si dezvoltarea copiilor din perioada copilariei mici pana la adolescenta. In Romania, UNICEF lucreaza impreuna cu actori cheie precum Guvernul, Parlamentul, autoritati locale, societatea civila, sectorul privat, parteneri nationali si internationali si mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educatie timpurie de calitate si la scoala, pentru protejarea adolescentilor si monitorizarea drepturilor copilului, pentru protectie sociala si pentru mobilizarea de resurse in beneficiul copiilor.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s