Adulții se întreabă mereu de ce are nevoie un copil pentru a reuși? Cum poate avea încredere în el? Cum poate avea succes? Există studii, constant sunt create modele de educație şi noi tehnologii sunt folosite pentru a facilita dezvoltarea copiilor. Totul ajută dar cel mai mult, pentru a crește, un copil are nevoie să fie privit cu drag, cu încredere de către “cei mari”.
Am întrebat odată un adolescent ajuns la 18 ani ce l-a ajutat din ce i-au oferit adulții. A răspuns fără ezitare: încrederea – pentru că m-a făcut să am și eu încredere în mine și libertatea -pentru că mi-a dat curaj.
Curajul de a fi imperfect
Profesorii își doresc să-i pregătească pe copii pentru viață prin acumularea de cunoștințe și experiențe în cadrul școlii. Adesea pun presiune prin note, examene sau prin “încurajarea” constantă: poți mai bine, poți mai mult. De fapt, e un demers descurajator pentru mulți dintre copii. Ei cresc cu ideea că nu sunt suficienți și se îndoiesc mereu de ei, chiar și când fac progrese. E adevărat că tot ce facem poate fi făcut mai bine dar atenția constantă pe îmbunătățire e și un mod de a menține copilul într-o stare constantă de descurajare.
Copiii trec prin diverse stadii de dezvoltare și asta îi face să fie neatenți, hiperactivi, autosuficienți, demotivați, îi poate face să fabuleze, să idealizeze sau să simplifice până la superficialitate parcursul lor. Adultul familiarizat cu psihologia vârstelor va avea o atitudine înțelegătoare și va oferi suport în depășirea obstacolelor și dezvoltarea abilităților necesare. Însă un adult care vede doar comportamentul de suprafață al copilului se va simți ofensat și va deveni pedepsitor și descurajator.
Copiii vor face greșeli și vor eșua, ca noi toți, învățarea se bazează pe încercare și eroare. Profesorul constată adesea că elevul nici măcar nu vrea să încerce. Iar elevul nu vrea sau simte că nu poate pentru că îi lipsește curajul. Ar face dacă i s-ar garanta succesul. Ori ceea ce profesorul îi poate garanta este că e imperfect și are nevoie să aibă curaj să fie imperfect. În educație nu e totul sau nimic – nu este despre ,,ai luat examenul ești salvat, nu l-ai luat înseamnă că ți-ai ratat cariera sau viața’’.
Respect
Cele mai multe probleme în stabilirea unei relații de încredere profesor-elev sunt cauzate de lipsa de respect. Adulții cred că respectă copilul, dar s-ar putea să nu reușească să asculte, să ofere timp și spațiu pentru ca elevul să vorbească.
În ciuda faptului că adesea nu va fi de acord cu ce spune elevul e important să poată confirma că ascultă, că face eforturi să înțeleagă și să scoată în evidență ce pare valoros și un punct de continuare a discuției fără să introducă “dar” sau “nu, nu ai dreptate”.
Respectul este, de asemenea, în modul în care sunt adresate întrebările și sunt primite răspunsurile. Nu este niciodată o idee bună să întrebi, de exemplu: ești sigur (că spui adevărul)? Dacă nu e credibil sau rezonabil ce spune elevul, întrebările se pun Socratic, din aproape în aproape.
Și nu în ultimul rând, respectul arătat de adult unui copil sau adolescent înseamnă și să-ți ții cuvântul. Un aspect important pentru atât pentru câștigarea încrederii și a respectului față de adult dar mai ales pentru oferirea unui model real și puternic și în acest sens.
Articol realizat de către psihoterapeut Anda Păcurar în cadrul programului Școala siguranței Tedi.
Școala siguranței Tedi este un program educativ inițiat și implementat de către compania Maspex Romania prin brandul Tedi, care se desfășoară în parteneriat cu Ministerul Educației și cu Poliția Română prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității. Acest program educativ se adresează elevilor de clasa I şi are ca obiectiv consolidarea informațiilor privind siguranța școlarilor care s-ar putea confrunta cu pericole în drum spre școală, la școală, acasă sau în timpul vacanțelor. Un capitol special este dedicat siguranței pentru sănătate în care sunt abordate situații care au legătură cu sănătatea emoțională precum și cu cea fizică.
De la debutul programului, în 2015, aproximativ 359.000 de elevi de clasa I au absolvit cursurile Școlii siguranței Tedi. Tedi îi așteaptă și în anul școlar 2024-2025 pe elevii de clasa I, în cadrul celei de-a zecea ediții naționale. Dragi profesori, vă invităm să înscrieți clasele de elevi pentru a avea acces la informații foarte utile pentru dezvoltarea lor!
Mai multe detalii se regăsesc pe scoalatedi.ro.