Incepem clasa I!

A sosit toamna si se apropie inceperea scolii, o etapa importanta in viata copilului care paseste in clasa I, devenind ''micul scolar”. Va mai aduceti aminte de prima voastra zi de scoala?

Sunt convinsa ca v-a ramas in minte doamna invatatoare ori banca in care v-ati asezat prima oara, multimea de copii de varste diferite si parca si acum va mai tremura genunchii de emotie, nestiind ce se intampla, totul fiind nou si imprevizibil!

Odata cu copiii, si parintii ,,incep” clasa I. Ei sunt ingrijorati si au diverse ganduri legate de adaptarea copilului la scoala, daca doamna invatatoare o sa fie prea buna sau prea dura, daca cel mic o sa faca fata cerintelor scolare, cum o sa se descurce la teme, daca va invata cu placere sau pentru note, etc. Toate acestea sunt normale, sunt rodul dragostei noastre pentru copii si ale dorintei de a le fi bine.

Iata cateva sfaturi, care va vor ajuta sa priviti cu relaxare si placere acest eveniment, care este unul din cele mai fericite momente din viata unei persoane:

Stilul de viata
Stabiliti un program de somn pentru copil, astfel incat sa se poata trezi cu usurinta dimineata si odihnit, luand in calcul si servirea micului dejun.

Mediul scolar
Discutati cu cel mic despre ceea ce inseamna ,,scoala”: respectarea unor stricteti, ce are voie si ce nu are voie sa faca in timpul orelor si al pauzelor, comportamente si atitudini potrivite unui scolar, responsabilitatile pe care le are, precum si rolul atentiei si al repetitiei in usurarea invatarii. Fara a insista foarte mult si pe un ton prietenos, dati cateva exemple de diferente dintre gradinita si scoala.

Joaca si jocul
Nu uitati sa-i specificati ca nu va renunta total la joaca, doar ca aceasta va trece in planul secund, activitatea principala devenind invatarea.

Doamna invatatoare
Odata cu inceperea scolii, in viata copilului isi va face prezenta o persoana foarte importanta – doamna invatatoare, care de cele mai multe ori este considerata a doua mama. Ea va fi reprezentantul scolii, impune reguli, apreciaza, dar si ,,pedepseste” faptele elevilor, modeleaza activitatea intelectuala a copilului, contribuie la stabilirea de relatii interpersonale si organizeaza viata scolara, in ansamblul ei.
Copilul se va confrunta cu egalitatea afectiva a doamnei, care va trebui sa-si ,,imparta” sentimentele de dragoste si afectiune la toti copiii din clasa, in mod egal, daca se poate. De aceea, copilul va cauta sa-i castige admiratia. Important este ca el sa o priveasca ca pe o persoana de incredere, sa nu se simta tensionat in prezenta ei sau cand este ascultat/ intrebat ori sa o desconsidere, neascultand-o.
Parintii au rolul de a sublinia importanta invatatoarei pentru copil, discutand cu acesta despre multumirile si nemultimirile lui legate de ea si incercand sa rezolve impreuna eventualele probleme. Daca relatia invatator-copil-parinte functioneaza ca un sistem, cel care va castiga va fi, bineinteles, copilul.

Notele
Copilul adopta de acum un nou rol, acela de elev. I se evalueaza randamentul scolar si participarea la diverse sarcini. Apar notele (calificativele), care vor reda nivelul cunostintelor si al performantelor fiecaruia.
Dar cel mai important este ca cel mic sa invete cu placere, din dorinta de cunoastere si nu numai pentru note. Daca i se va repeta ca ,,Am pretentii de la tine si trebuie sa fii primul/prima din clasa, sa iei numai Foarte bine (Fb), pentru ca eu pentru tine muncesc, sa ai de toate”, iar copilul se va intampla bsa ia o nota mai putin buna, va trai acel moment cu o intensitate foarte mare. Va aparea anxietatea, depresia, se va invinovati ori va deveni agresiv in relatia cu ceilalti, iar consecintele vor fi negative – refuzul de a mai merge la scoala ori aversiunea fata de doamna invatatoare, frustrarea, scaderea randamentului scolar si multe altele. De aceea, obisnuiti-va copilul sa se autoaprecieze!

Incercati ca in prima zi sa mergeti cu copilul la scoala, sa-l incurajati permanent, sa reusiti ca totul sa fie privit ca o sarbatoare, el fiind centrul atentiei. Ar fi bine sa nu-i transmiteti si emotiile voastre, daca se poate, iar el sa mearga cu placere si sigur pe sine!

Nu uitati insa ca in urmatoarele zile, la unii copii pot aparea manifestari psihosomatice datorita incarcaturii afective si motivationale, precum si a presiunii generate de adaptarea la scoala. Astfel, copilul poate avea stari de voma, diaree, dureri de cap, somn agitat. Parintii e bine sa armonizeze tratamentul medical corespunzator cu dialogul, incercand sa inlature temerile copilului si sa faca sa dispara starile de disconfort. Trebuie intarita motivatia pentru scoala si formata o imagine corecta a tot ceea ce presupune scoala.

Asadar, ati inceput numaratoarea inversa?


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s