Este des intalnita situatia in care copiii inteligenti se plictisesc la ore sau se concentreaza foarte greu, isi cauta alte activitati si devin astfel elevii-problema din clasa.
Eticheta stiintifica pentru aceste simptome este ADHD, Attention-Deficit Hyperactivity Disorder.
Copilul hiperactiv este copilul neastamparat, care nu-si gaseste locul, copilul aflat in dificultatea de a se focaliza pe sarcinile care i se dau la gradinita, la scoala, acasa. Din fericire insa, aceasta situatie poate fi corectata, asa cum se demonstreaza in studiul “Educatia elevilor hiperactivi si cu deficit de atentie”, elaborat de Dr. Stefan Popenici impreuna cu Kieran Egan, fondatorul Centrului de Studii in Educatie Imaginativa din Canada. Cartea are la baza un proiect derulat in colaborare cu Universitatea din Vancouver si cu scoli din sectorul 6, Bucuresti si propune o alternativa viabila de tratare a micutilor cu ADHD, descriind o noua modalitate de a-i motiva pe copii in activitatile lor de la scoala si de acasa.
Sindromul deficitului de atentie si hiperactivitate – ADHD – a devenit o problema raspandita tot mai mult in lumea intreaga, dar si in Romania. Foarte multi parinti insa refuza sa creada ca micutul lor, atat de inteligent si de bine educat, poate fi hiperactiv. Dar ADHD nu are nicio legatura cu inteligenta copilului sau cu proasta educatie. Important este ca, in cazul in care este alertat de profesori ca prichindelul lui nu e atent la ore, nu se poate concentra asupra unei teme sau isi pierde rapid interesul si incepe sa faca traznai, parintele trebuie sa ia primele masuri si sa consulte un specialist. Numai un psiholog poate pune diagnosticul ADHD, dupa ce va analiza foarte atent comportamentul copilului si contextul in care apar manifestarile de hiperactivitate. De exemplu, daca micutul mananca dulciuri sau consuma bauturi ce contin cofeina in cantitati mari si la ore nepotrivite, atunci este normal ca el sa devina foarte agitat, fara a fi insa ADHD. “ADHD nu este o boala, este o conditie speciala pe care o au si foarte multi adulti, fara a sti ca o au: isi gasesc greu locul, se joaca mult cu mainile” sustine domnul Stefan Popenici.
Parintii care au copii cu ADHD sunt sfatuiti sa fie rabdatori cu micutul, sa nu il trateze cu violenta, oricat de multe necazuri ar provoca. Cu ajutorul specialistului, trebuie sa gaseasca solutia potrivita pentru copilul lor si sa urmeze un tratament personalizat. Acest tratament poate fi de doua feluri: de tip medicamentos sau bazat pe strategii comportamentale si psihoterapie.
Solutia bazata pe medicamente este cea mai facila si mai des utilizata, insa aceasta ajuta copiii doar pe termen scurt. Pe termen lung nu vindeca, dimpotriva, creeaza dependenta, de aceea trebuie aplicata numai rar si in cazurile extreme ale ADHD.
Solutia propusa de cartea “Educatia elevilor hiperactivi si cu deficit de atentie” o reprezinta educatia imaginativa, o teorie complexa elaborata de Kieran Egan dupa 20 de ani de experienta si de studii. Atunci cand micutul se plictiseste si nu mai este atras de ceea ce face, el devine hiperactiv, asa cum devenim toti cand suntem plictisiti. Educatia imaginativa propune un alt mod de a gandi programa scolara: fara a o schimba, sugereaza un alt tip de predare astfel incat sa ii atraga pe copii.
Citind acest ghid practic de educatie a copiilor, orice parinte va invata cum sa-si ajute micutul sa creasca in acelasi ritm de dezvoltare normala cu ceilalti colegi, transformand hiperactivitatea copilului dintr-o problema, intr-un avantaj.