Ai un copil inteligent? Inteligenta nu inseamna doar sa rezolve bine probleme de matematica! Asa cum au demonstrat cercetari extinse din ultimii ani, eficienta unei persoane este determinata in mod predominant de inteligenta sa sociala.
Autorii Karl Albrecht si Daniel Goleman, care au scris foarte mult despre inteligenta sociala, au atras atentia asupra importantei covarsitoare a emotiilor in dezvoltarea personalitatii umane si asupra predilectiei noastre innascute spre empatie, cooperare si altruism. In ceea ce-i priveste pe copiii nostri, acestia pot fi incurajati inca de mici sa dezvolte aceste elemente fundamentale ale inteligentei sociale.
In jurul varstei de 8 luni, multi copii incep sa se teama de persoanele noi. Ei manifesta o anumita anxietate fata de chipuri straine. Nu il fortati sa se duca in brate la persoane pe care nu le cunoaste sau nu le agreeaza (chiar daca este vorba de bunica). Lasati copilul sa se obisnuiasca progresiv cu acestia. Cereti membrilor mai indepartati ai familiei, care vor sa se apropie de copil, sa-i citeasca acestuia povesti, fie de la distanta, prin casete inregistrate (in cazul in care bunica este plecata pentru mai mult timp), fie de aproape, pentru a se familiariza cu vocea sa.
La aceasta varsta, copiii nu stiu sa imparta ceva cu ceilalti ; ei apuca jucariile de la ceilalti copii si nu pot intelege inca sentimentele celuilalt. Ne confruntam aproape zilnic in parc cu incidente legate de acest mod de comportare, in special cand este vorba de interactiunea a doi copii mici : unul insfaca jucaria celuilalt, celalalt plange, dar nu stie sa ceara inapoi. De aceea, se recomanda urmatorul exercitiu : asezati copilul in fata dumneavoastra. Dati-i o jucarie si spuneti-i: “Poftim !” Apoi, zambind, intindeti mina si spuneti: ”Te rog, da-mi inapoi!”. Daca nu o da, o luati din mana lui cu blandete si apoi spuneti: ”Multumesc!”. Repetati in alte zile si observati daca exercitiul da roade. Veti fi chiar uimiti sa constatati, uneori, cum copilul singur va intinde jucaria, chiar si cand nu i-o cereti.
Pana la 2 ani, copilul se manifesta egocentric. Va puteti trezi ca ii palmuieste pe alti copii sau ii trage de par si nu stie cum sa imparta cu ei mai nimic. Ceea ce aveti de facut este sa-i invatati, in primul rand, sa se salute. Cand sunt fata in fata, spuneti celuilalt copil : “Buna, Razvan. Ce faci astazi ?”. Luati un fruct, aratati-l copilului, apoi spuneti-i: “Am un mar. O sa-l impartim cu Razvan. Jumi’, juma’ ”. Repetati exercitiul ori de cate ori aveti ocazia. Este primul pas pentru a-l invata pe copil sa imparta ceea ce are cu ceilalti.
Tot la aceasta varsta, sunt evidente preferintele lor pentru anumite jucarii. De aceea, este bine ca inainte de a intra in relatie cu alti copii, sa stabiliti impreuna cu copilul vostru ce jucarii vrea sa ia in parc si sa le imparta cu ceilalti.
De asemenea, copiii trebuie incurajati sa desfasoare impreuna jocuri cu caracter social : se construiesc case impreuna, se decoreaza interiorul, se aduna laolalta multe lucruri, dar toate sunt acum intr-o singura casa (atelier, garaj sau parc), care este a noastra, a tuturor. Am facut-o impreuna. Puteti fotografia aranjamentul realizat impreuna. El le aduce aminte mereu copiilor si parintilor ce lucruri frumoase se pot realiza impreuna, ceea ce poate constitui o sursa de impacare si armonie.
La varsta de 3 ani, copilul deja intelege ca oamenii sunt reali si ca au sentimente, dar mai are inca nevoie de indrumarea voastra pentru a se juca cu ceilalti. De exemplu, daca copilul dumneavoastra are probleme in a se acomoda cu cei din jur, oferiti-i cuvinte si idei care sa-l ajute. Sa zicem ca ceilalti copii se joaca “de-a mama si de-a tata” si el nu este primit. Puteti sugera : “Se pare ca in casa asta e nevoie de un fratior. Fetita cea mica nu are cu cine sa se joace ! ”.
O alta problema care degenereaza in conflict este lipsa de rabdare a copiilor, care nu-si asteapta randul pentru a face o anumita actiune. Toti vor sa se dea in acelasi timp pe tobogan sau vor sa arunce cu mingea numai ei. In astfel de cazuri, copiii sunt suficient de mari pentru a raspunde provocarii premiilor. Inventati un premiu simbolic pentru cel care se comporta cel mai bine sau care efectueaza cel mai bine sarcina, respectand regulile jocului.
La 4 ani, copilul deja stie cum sa-si petreaca timpul impreuna cu ceilalti copii, fara prea multa asistenta din partea parintilor. La aceasta varsta, atentia trebuie indreptata cel mai mult spre dezvoltarea limbajului social. Multi copii au tendinta sa raneasca prin cuvinte, inventand porecle sau repetand cuvintele urate pe care le aud. Totusi, gandirea magica a copilului continua sa fie un atu pentru parinte. I se poate spune copilului ca daca vorbeste urat cu ceilalti, o sa-l auda zana cea buna (alegeti un personaj preferat de desen animat sau din poveste) si nu o sa-l mai viziteze cu cadouri frumoase sau nu o sa-l mai vada la televizor in ziua respectiva sau chiar timp de o saptamana.
Totusi, pentru ca trebuie sa satisfaceti nevoia copilului de a imita, de a se preface, de a tipa sau chiar vocifera, il puteti incuraja sa joace diverse roluri, diverse personaje prin scenete la gradinita. Daca acest lucru nu este posibil, se poate improviza o sceneta si acasa. Atata timp cat copilul stie ca se preface, ca doar joaca rolul unui personaj rau, dar el nu este un baiat rau, nu este nici un pericol pentru dezvoltarea lui armonioasa.
La varsta de 5 ani, copilul este foarte sociabil. Ii place sa se joace cu ceilalti copii. Este varsta la care copilul incepe sa aiba chiar cel mai bun prieten sau partenerul preferat de joaca. Isi iubeste educatoarea sau pe celelalte mamici. Jocurile care dezvolta inteligenta sociala sunt furnizate acum din plin de gradinita, de locul de joaca sau chiar de familie, cand parintii ii pot ruga pe fratii mai mari sa-i invete pe cei mai mici diverse jocuri.
O atentie deosebita trebuie acordata si la aceasta varsta modului in care copilul intelege competitia. Ea trebuie inteleasa ca o confruntare cu ceea ce stiu ceilalti copii si ca un prilej de a invata lucruri noi pe care copilul vostru nu le stie, dar ceilalti da, si nu ca o infruntare intre fortele fiecaruia, din care trebuie sa iesi invingator indiferent cum.
Tu cum iti ajuti micutul sa isi dezvolte inteligenta sociala?