De cele mai multe ori copilul are nevoie de joc, de miscare, de o varietate de activitati care sa-i satisfaca setea de cunoastere.
Putini sunt aceia care accepta usor sa stea 50 de minute pentru a scrie sau a citi ceva, pentru a obtine niste calificative a caror semnificatie o descopera treptat pe parcursul primului an de scoala si o asociaza, de regula, cu multumirea/nemultumirea pe care o poate aduce parintelui.
Dar lucrurile nu pot ramane asa! Copiii trebuie ajutati sa-si dezvolte interesul pentru activitatile de invatare si sa constientizeze beneficiile implicarii responsabile. Este important sa reusim sa le dezvoltam o motivatie pozitiva inca din primul an de scoala pentru astfel de activitati. Aceasta este garantia obtinerii unor rezultate bune pe parcursul intregii scolaritati.
Puterea exemplului personal actioneaza pregnant la varsta scolaritatii mici. Copilul este inca strans legat de parintii lui si se construieste pe sine ca personalitate imitandu-i in tot ceea ce fac. Asadar, dragi parinti, dovediti-i copilului dumneavoastra ca cititul unei carti este important si pentru dumneavoastra. Daca-i cereti copilului sa scrie si sa citeasca, faceti si dumneavoastra la fel! Copilul va intelege ca este cu adevarat important sau necesar sa se apuce de studiu pentru ca sesizeaza consecventa dintre ceea ce ii spuneti/ii cereti si ceea ce faceti.
Lauda este o componenta necesara a procesului de motivare a copilului pentru scoala. Ori de cate ori fiul/fiica dumneavoastra depun eforturi mici sau mari, observati-le sau evidentiati-le! Ei vor asocia astfel activitatea de invatare cu satisfactia propriilor reusite. Toate acestea contribuie in timp la formarea increderii in sine si la dezvoltarea stimei de sine.
Indrumarea oferita cu consecventa atat la solicitarea copilului cat si din proprie initiativa da intotdeauna repere clare acestuia in activitatea de invatare. Oferindu-i cu atentie aceasta indrumare copilului dumneavoastra il ajutati sa obtina succes in noul tip de activitate predominanta acum in viata lui. Acesta va fi izvorul noilor experiente daca este evidentiat/recunoscut cum se cuvine.
Critica va ucide in schimb dorinta copilului de a invata, de a-si face cu toata seriozitatea temele sau sarcinile primite. Tendinta copilului de a evita esecul/insuccesul in activitatea de invatare este pe deplin justificata. Mesajul pe care il descifreaza el atunci cand este criticat de catre parintele sau, intotdeauna puternic investit afectiv, este „Nu te plac!”, „Nu poti!” si deci nu cred in tine si te resping pentru asta, penalizandu-te, criticandu-te. Copilul se conformeaza (din loialitate familiala) etichetei puse de parintele sau si renunta treptat la efortul intelectual, avand impresia ca scapa de ridicol daca evita lupta si competitia. Siguranta inseamna pentru el sa nu incerce. Mottoul lui in viata devine: „Daca nu incerc, nu pot sa esuez.”
Ascultarea sentimentelor copiilor si acceptarea perceptiilor lor ii ajuta sa-si gaseasca resursele pentru a depasi obstacolele din activitatea de invatare. Cand acesta se plange ca are prea mult de scris sau de invatat, respundeti-i ca intelegeti eforturile pe care le depune si ca poate si dumneavoastra, daca v-ati fi aflat in situatia lui, v-ati fi simtit la fel: obosit, apasat de premultul temelor. O sa observati cum, dupa o scurta pauza, fiul/fiica dumneavoastra se va reaseza la masa de scris pentru a-si relua si finaliza activitatea. Recompensati-i ulterior efortul depus!
Acceptarea si valorizarea unor modalitati alternative de invatare si dezvoltare
Mergeti la teatru, la film, la concert cu copilul dumneavoastra! Vizionati pe canale atent selectate reportaje sau filme instructiv-educative. Tineti cont si de nevoile si preferintele copilului dumneavoastra! Ii veti spune in felul acesta ca este o persoana importanta pentru dumneavoastra si ca nevoile lui conteaza. Il pretuiti si el se va pretui la randul sau!
Desfasurate astfel in perioada de inceput a micii scolaritati, experientele de invatare vor fi asociate de catre copil cu bucuria si siguranta oferita de prezenta dumneavoastra calda si sustinatoare. Motivatia lui launtrica (intrinseca) pentru activitatea de invatare se va dezvolta treptat, in acelasi timp cu constientizarea si a altor beneficii: increderea in sine, satisfactia muncii bine facute, puterea informatiei si bucuria noilor descoperiri, stima de sine crescuta.
Activitatea de invatare devine astfel o necesitate interna a copilului, asigurandu-i si garantandu-i dezvolatarea si evolutia.
Echipa SGD
www.sgd.ro