Cum ajutăm tinerii să aibă încrederea în ei?

Încrederea nu vine de la sine. Ea se construiește pas cu pas. Cu grijă, cu responsabilitate, cu ascultarea sinelui și a celor din jur. Un proces lung și migălos, ce se perfecționează în funcție de momentele de confort sau de disconfort, de reușită ori dimpotrivă, de eșec. De conversațiile directe pe care noi, adulții, le avem cu copiii pe baza acestui subiect și care îi ajută să se înțeleagă ei pe ei și să învețe cum să se protejeze mai bine în situații atât de diverse. Mai ales în contextul vremurilor pe care le traversam, când influențele externe, singurătatea, lipsa experiențelor pozitive produc în sufletul lor schimbări, pe care adesea nu le înțeleg și nu le pot gestiona. Fără doar și poate, suportul adulților este extrem de important, mai ales în cazul vârstelor mai mici, când crearea situațiilor propice de învățare a modul corect de a reacționa depind de noi, părinți și dascăli, deopotrivă.

Acestea sunt cuvintele pe care Domnica Petrovai, psiholog clinician, profesor și psihoterapeut, fondator al Institutului Mind Education, mamă a două adolescente, dar și trainer în cadrul programului educațional ”Dove – Ai încredere în tine”, le așază la baza dialogului avut cu influencer-ul Alex Zamfir la radio Itsy Bitsy și care clădesc premisele modului în care copiii pot fi ajutați să capete încredere în ei.

Cum îi putem sprijini să gestioneze angoasele, temerile și frustrările legate de viziunea asupra propriei ființe, cum să le sporim și să le consolidăm încrederea în sine, cum să-i ajutăm să-și depășească anxietatea și chiar starea de singurătate provocată de presiunea media și de alți factori externi? Întrebări ale căror răspunsuri le putem afla în cadrul programului educațional ”Dove – Ai încredere în tine”, care, încă din 2004, la nivel global și din 2021 în România, își propune să-i învețe pe copii și pe adolescenți să fie puternici, încrezători și să creadă în forța lor. Să creadă în ei.

Cum ne dăm seama dacă copilul nostru nu are încredere în sine? Sunt semne pe care le putem urmări?

Importanța social media în rândul tinerilor, modul în care aceasta influențează percepția de sine, tachinarea, bullying-ul și afectarea imaginii personale ar trebuie să reprezinte pentru noi, adulții, motiv serios de continuă atenție, observație și intervenție. Căci, așa cum spune Domnica Petrovai, reacțiile de furie, de irascibilitate, indispoziția, starea permanentă de nemulțumire față de lucrurile pe care le fac, tensiunea, ba chiar sentimentul de tristețe sunt semne clare că în sufletul copiilor sau al adolescenților se produce o schimbare.

”Este important pentru părinți și profesori să sesizeze când ei se izolează, când își pierd confortul, devin anxioși, nu mai au încredere în sine. Este un indiciu clar că au nevoie de sprijinul nostru”, explică specialistul, subliniind atitudinea pe care adultul trebuie să o adopte:

”Copiii simt nevoia să fim alături de ei. Să nu reacționăm cu critică, să nu luăm personal reacțiile lor, sa nu ne simțim atacați. Ei doar au nevoie să se simtă în siguranță în relația cu noi. Să fim alături de ei emoțional, fără să-i respingem. Doar așa cei mici, la fel ca și adolescenții, își recapătă încrederea în relația cu noi”.

Copiii trebuie să învețe cum să aibă o relație sănătoasă cu rețelele de socializare

Tocmai de aceea, apariția programului ”Dove – Ai încredere în tine” face din profesori și din părinți, aliații copiilor. Umărul pe care să se sprijine, sursa de informații care să-i ajute să dobândească încredere și să nu o lase sub nici o formă să se piardă. Puterea de influență a social media, modul în care copiii ajung să se perceapă raportându-se la standardele externe, adeseori exagerate ori false, și care creează în sufletul lor insecuritate trebuie controlate și explicate. Este imperios necesar ca adolescenții să învețe cum să aibă o relație sănătoasă cu rețelele de socializare.

Programe educaționale, instrumente necesare atât pentru copii, cât și pentru adulți

Este adevărat. Calitatea vieții noastre depinde de calitatea relațiilor pe care le dobândim. Studiile spun, fără urmă de îndoială, că abilitatea copiilor de a învăța să relaționeze în mod corect și benefic pentru ei este predictorul capacității de a relaționa sănătos la vârsta adultă. A-i lăsa pe copii să-și rezolve singuri tensiunile și conflictele reprezintă o alegere nefericită, ei încă nu au resursele necesare să le gestioneze armonios.

”Orice copil va fi implicat, la un moment dat, într-o situație de bullying, de exemplu, fie că este agresor, victimă sau martor. Așadar, unul dintre rolurile adultului este acela de a-i învăța pe copii cum să gestioneze conflictele, cum să facă față conversațiilor dificile, cum să se înțeleagă unul pe celălalt, fără să se rănească. E nevoie însă, ca adultul să dețină pârghiile necesare cu care să poată ghida copilul sau adolescentul”, explică psihologul.

Tocmai de aceea, sunt valoroase aceste programe validate științific, la nivel internațional. Ele oferă adulților instrumente pentru a-i putea sprijini pe copii să poată avea încredere în ei, să-și rezolve conflictele, să nu se lase influențați de niște standarde care, în realitate, nu au nici o bază. Să nu mai sufere din pricina unor himere create de media, dar care nasc în sufletul lor, atât de ușor, neîncredere și anxietate. Informații educative demne de studiat și de luat în seama, puteți găsi pe dove.com/incredere.

Adulții dau startul încrederii copilului în sine!

”8 din 10 femei nu au încredere în felul în care arată și 7 din 10 adolescente au o încredere scăzută în propriul corp. E îngrozitor”, spune Domnica Petrovai, accentuând ideea că, pe fondul unei neîncrederi și a unei insecurități ce ține și de vârstă, eforturile pentru a crește sănătos încrederea unui copil trebuie să fie susținute în permanență de adulți.”

În luna mai, la nivel mondial, este promovată sănătatea mintală și emoțională, iar tema acestui an este singurătatea. Extrem de relevantă, mai ales în contextul pandemiei. Copiii au nevoie să intre în contact cu cei asemeni lor, au nevoie de asigurări, de încredere. Trebuie să socializeze, să fie față în față, să se cunoască și să învețe să se descurce în situații diverse, să reușească să decodifice corect mesajele transmise prin social media.

Încrederea în sine se clădește experimentând, învățând, ”ajutați de două instrumente esențiale”, după cum spune Domnica Petrovai: ”relația de încredere, de sprijin, de acceptare, ce îl ajută pe copil să aibă încredere în el, în ciuda presiunilor externe și al doilea, de metode pe care copilul să le poată folosi, cum este programul ”Dove – Ai încredere în tine!”. Căci Dove crede că orice tânăr trebuie susținut să își atingă potențialul maxim. Sănătatea, relațiile de prietenie și chiar performanța școlară pot fi influențate de încrederea în sine și de îngrijorările privind modul în care arată.

Să ai încredere în tine, să crezi în forțele tale, în lucrurile bune dobândite în familie și în școală nu înseamnă că-i musai să fii cel mai bun din clasă. Nici să iei mereu premiul I la concurs ori să intri neapărat la cel mai bun liceu. Să ai încredere în tine ține mai cu seamă de un set de valori bine interiorizate, care spun despre tine că ești conștient de ceea ce tu ești cu adevărat, de relațiile pe care reușești să le stabilești cu cei din jur, de modul în care tu te percepi, corect și frumos, cu încredere, entuziasm și curaj. Cu empatie și dorința de a trăi curat și în armonie cu tine și cu ceilalți.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s