Cum te simteai cand primeai o lucrare cu multe insemnari rosii? Nu-i asa ca aveai o strangere de inima? Iata ce au descoperit specialistii, cu privire la corecturile cu rosu.
Studiul american
Doi profesori de la Universitatea din Colorado au realizat un studiu pe 199 de studenti. Fiecare tanar a primit una din patru posibile versiuni ale unui eseu cu raspunsuri date de un student imaginar. Cele patru variante, cu raspunsuri mai bune sau mai slabe, fusesera corectate de un profesor fie cu un pix rosu, fie cu unul verde.
Studentii au fost rugati sa spuna daca au fost de acord cu nota primita si ce nota ar fi dat lucrarii. De asemenea, tinerii si-au exprimat parerea fata de calitatile profesorului care corectase, pe baza comentariilor date pe eseu; astfel, studentii au dat note pentru: cunostintele profesorului, organizarea sa, gradul de simpatie si entuziasm si raportul cu studentul. La final, participantii au mai avut de completat si un chestionar.
Conform rezultatelor, tinerii nu au simtit ca pixul rosu le afecteaza invatarea. Cu toate acestea, lucrarile corectate cu verde au fost mai bine primite de studenti. Concluzia a fost ca pixul verde incurajeaza relatiile dintre tineri si profesori.
Pana la urma, evaluarile elevilor au scopul de a verifica anumite cunostinte si de a-i ajuta pe tineri sa progreseze, nu de a-i certa.
De asemenea, relatia dintre profesor si elev trebuie sa fie una armonioasa; tanarul trebuie sa simta ca se afla intr-un spatiu deschis si sigur, unde poate pune intrebari si unde se simte stimulat sa afle mai multe.
Incarcatura emotionala
Culorile reprezinta si o exprimare a starilor noastre de spirit. De ce credeti ca spunem „era negru de suparare” sau „vede viata in roz”? Pentru ca fiecare culoare poarta semnificatii diferite.
Calitatile asociate cu rosul sunt: vitalitatea, energia, pasiunea si, in general, emotiile puternice. In ceea ce priveste verdele, aceasta culoare exprima: acceptarea, echilibrul, armonia si natura.
Corecturile cu rosu devin, in mintea elevului, echivalentul unei persoane care tipa (acelasi lucru este valabil pentru cei care trimit mesaje scrise doar cu majuscule).
Astfel, tinerii pot ajunge sa se teama de a se mai pronunta, sa invinovateasca profesorul si sa ii refuze sfaturile constructive.
In Romania
La noi in tara, parerile fata de acest studiu sunt impartite. Psihologii considera ca schimbarea pixului rosu ar fi mai benefic pentru copii. Totusi, profesorii sunt de parere ca acest lucru ar fi daunator.
Psihopedagogii sustin ca simpla vedere a rosului de pe lucrari ii sperie pe copii. Chiar daca pe lucrare sunt doar niste simple observatii, tinerii asociaza corecturile cu rosu cu greseala si, implicit, pedeapsa.
Insa, pixul verde incurajeaza comunicarea. Astfel, profesorul parca spune: „Ai gresit, dar vreau sa te ajut sa devii mai bun.”
Pe de alta parte, cadrele didactice nu sunt de acord cu aceasta varianta. Ei considera ca rosul ii atentioneaza pe copii asupra greselilor. De asemenea, unii profesori considera ca pixul verde nu se distige si nu are un impact suficient de mare asupra elevilor.
Ce crezi despre corecturile cu rosu? Esti de acord cu studiul?
Autor articol: Oana Anghel – Editor Web Itsy Bitsy
sursa foto: FreeDigitalPhotos.net