Fie ca te pregatesti sa iti inscrii copilul la gradinita anul acesta, fie ca te numeri printre parintii ai caror prichindei fac deja parte din colectivitate, cu siguranta vei rezona la subiectul celei mai recente editii a emisiunii „Educatie fara Bla Bla”.
„Ce facem cand copilul nu (mai) vrea la gradinita” este subiectul pe care l-am abordat cu Mirela Horumba, psihologul parintilor si am aflat cateva sfaturi importante legate de cum sa ii facem pe cei mici sa prinda drag de gradinita si sa realizeze ca intrarea in colectivitate este un lucru benefic pentru acestia.
Gradinita este un prim pas catre independeta copilului, util, dar nu intotdeauna placut. Cel putin, nu la inceput. Si daca ne gandim bine, este si normal ca micutii sa prefere sa stea cu parintii sau cu cei crae ii ingrijesc acasa, decat la gradinita, care pentru ei este un loc necunoscut, cu oameni necunoscuti.
Chiar si pentru cel mai sociabil dintre copii, intrarea in colectivitate este un pas dificil, intrucat presupune schimbare si separare. Iar pentru micutii ceva mai timizi, mai introvertiti, foarte atasati de parinti sau care nu au fost pregatiti suficient, socul poate fi destul de mare.
Cum iti convingi puiul ca gradinita chiar este un loc minunat pentru el? Descopera cateva sfaturi folositoare de la Mirela Horumba!
Motivele pentru care copilul nu mai vrea la gradinita si ce este de facut
Putem imparti motivele pentru care copilul nu mai vrea sa mearga la gradinita, in doua mari categorii:
Motive care tin de mediul extern al familiei:
– are conflicte cu alti copii de la gradinita. Micile certuri intre cei mici sunt inevitabile, insa este important sa il inveti sa rezvolve conflictele pe cale pasnica. Transmite-i faptul ca limbajul si comunicarea sunt cele mai bune metode pentru rezolvarea conflictelor;
Valideaza-i trairile si ajuta-l sa le foloseasca in mod constructiv. De exemplu, daca un copil i-a luat micutului tau o jucarie in timp ce acesta se juca cu ea, iar el se supara si incepe sa planga, spune-i cu blandete: „Stiu ca te-ai suparat ca X ti-a luat jucaria. Nu a procedat deloc bine! Hai sa ii spunem si lui acest lucru.”
– nu a reusit sa se adapteze inca la grup;
– este indimidat de cadrele didactice. Poti afla acest lucru printr-un joc de roluri cu copilul tau, in care el sa joace rolul educatoarei, iar tu pe cel al copilului. Felul in care se va comporta micutul tau in acest rol, te poate lamuri daca educatoarea are sau nu un comportament corect fata de el;
– nu reuseste sa tina pasul cu activitatile de la gradinita si este certat sau pedepsit din aceasta cauza. In acest caz, ar trebui sa vorbesti cu educatoarea copilului despre activitatile de invatare la care acesta ia parte, si sa ii ceri parerea despre felul in care se descurca micutul tau.
Motive care tin de mediul familial intern:
– o mama extrem de anxioasa, careia i se pare ca este un mare pericol sa isi lase puiul fara ea la gradinita, in grija altor persoane. Daca mama i-a insuflat copilului acest lucru – faptul ca poate pati ceva daca mama nu se afla in preajma – este normal ca cel mic sa nu vrea sa stea departe de aceasta;
– o bunica hiperprotectoare, care odata ce nepotelul ii pleaca la gradinita, nu isi mai gaseste utilitatea;
– prezenta unui frate sau unei surioare. Se intampla frecvent ca fratele mai mare sa simta ca pierde teren in fata mezinului, mai ales daca lipseste de acasa pentru ca trebuie sa mearga la gradinita. Si atunci se recurge la un santaj emotional, care de cele mai multe ori functioneaza. In acest caz este important sa il asiguram pe copil ca este la fel de iubit si la fel de apreciat ca fratiorul sau surioara mai mica, jucandu-ne cu el si acordandu-i atentie.
3 sfaturi de la Mirela Horumba pentru a imbunatati „relatia” copilului cu gradinita
– Valideaza-i starea. Asigura-te ca cel mic stie ca tu intelegi faptul ca el nu vrea sa mearga la gradinita. Acest lucru nu inseamna ca il incurajam, ci ca pur si simplu ii aratam intelegere si empatie.
„Dorinta copilului de a nu merge la gradinita si punerea in aplicare a acestei dorinte sunt doua lucruri total diferite! Este important sa facem diferenta intre aceste doua aspecte”, spune Mirela Horumba.
– Cand ceva nu functioneaza in relatia copilului cu gradinita, sa renuntam la „de ce”-uri si sa ne intoarcem la jocul nestructurat al copilului, in care copilul va juca rolul educatoarei de la gradinita, iar parintele – copilul. Lasa-l pe el sa aleaga felul in care va jucati si cu cu ce vrea sa va jucati.
– In fiecare seara sa ne acordam un timp de 10-15 minute in care sa vorbim cu copilul si sa ii punem intrebari de genul: „Ce ai invatat astazi la gradi?”, „Ce te-a bucurat astazi la gradinita?”, „Ce fapta buna ai facut?”, „Ai ajutat pe cineva azi?”.
S-ar putea sa te intereseze si alte subiecte discutate in emisiunea „Educatie fara Bla Bla”:
De la ce varsta incepe copilul sa invete? Ne spune psihologul Camelia Chetu
Autor articol: Bianca Geica, redactor Itsy Bitsy