Comisia Europeana a pus la punct un plan de reducere a ratei de abandon scolar din cauza ca parasirea timpurie a scolii ingreuneaza dezvoltarea economica.
Potrivit unui comunicat al institutiei, citat de Evenimentul Zilei, peste sase milioane de tineri din UE parasesc sistemul de educatie si formare cu calificari de nivel secundar inferior, in cel mai bun caz. Mai mult, acestia se confrunta cu dificultati severe in gasirea unui loc de munca, sunt mai des someri si depind mai des de sistemul de asigurari sociale, potrivit comunicatului CE.
Astfel, CE a aprobat ieri un plan de actiune care va ajuta statele membre sa atinga unul din obiectivele principale ale Strategiei Europa 2020, acela de reducere, pâna la finalul deceniului, a ratei medii de parasire timpurie a scolii in UE, de la nivelul actual de 14,4% la sub 10%.
Romania se numara, alaturi de Malta, Italia, Cipru si Portugalia, printre tarile care au obtinut cele mai semnificative reduceri ale ratei abandonului scolar. Graficele prezentate de Comisia Europeana, bazate pe date aferente anului 2009, arata ca in Romania rata celor care parasesc timpuriu scoala este de 16,6%, mai mare decat media la nivelul UE 27, care este de 14,4%. Tot cifrele arata ca abandonul scolar timpuriu s-a redus in tara noastra cu peste 27%, fata de anul 2000.
Noua initiativa a Comisiei subliniaza situatia din intreaga Europa in ce priveste parasirea timpurie a scolii, cauzele principale ale acesteia, riscurile pentru dezvoltarea societala si economica viitoare si propune modalitati de abordare mai eficace a acestei probleme.
Strategiile eficiente de reducere a ratei de parasire timpurie a scolii trebuie sa fie adaptate la conditiile locale, regionale si nationale. Ele trebuie sa includa masuri de prevenire, interventie si compensare, potrivit comunicatului CE.
* Prevenirea parasirii timpurii a scolii trebuie sa inceapa cât de repede posibil, prin sprijinirea copiilor in activitatea lor de invatare si prin evitarea conditiilor care ar putea duce la parasirea timpurie a scolii, cum ar fi obligarea unui elev sa repete un an scolar si lipsa de sprijin corespunzator pentru copiii cu limbi materne diferite.
* Masurile de interventie trebuie sa abordeze rapid si eficient dificultatile emergente, precum absenteismul si nivelurile scazute de performanta.
* Masurile de compensare trebuie sa ofere oportunitati de invatare de tipul unei „a doua sanse”, inclusiv ore suplimentare la scoala si posibilitati pentru tinerii adulti de a reintegra sistemul de educatie si formare.