Bullying-ul este un fenomen in crestere in scolile din Romania. Potrivit unui raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), Romania se afla pe locul 3 in Europa in ceea ce priveste bullying-ul.
1 din 4 copii este umilit in mod repetat la scoala, in fata colegilor, iar 7 din 10 copii au fost martorii unei situatii de bullying in mediul scolar, potrivit „Bullying-ul in randul copiilor” – studiu sociologic la nivel national, realizat de Organizatia Salvati Copiii.
Bullying-ul se poate manifesta atat prin violenta fizica (lovituri repetate), cat si prin violenta verbala, amenintari sau violenta la nivel psihologic, si reprezinta o problema grava si reala a zilelor noastre, efectele sale fiind dezastruoase pentru cei mici, atat din punct de vedere emotional cat si educational.
Tocmai din acest motiv, de mai bine de 2 ani, Itsy Bitsy FM si Asociatia Parintilor Isteti, au facut tot ce le-a stat in putinta ca legea care previne si interzice bullying-ul in scoli si gradinite sa devina realitate si sa fie promulgata!
Legea care interzice bullying-ul in scoli si gradinite a fost promulgata!
Legea care defineste, previne si interzice bullying-ul a fost publicata in Monitorul Oficial si a intrat in vigoare din data de 22 noiembrie. Este un pas imens si o victorie semnificativa pentru demnitatea copiilor!
Demersurile Asociatiei Parintilor Isteti si Itsy Bitsy FM, coodonatori ai campaniei de prevenire a bullying-ului, inca din 2017, au fost sprijinite de deputatii Andrei Pop si Petre Florin Manole, care au depus in mai 2018, in Parlament, initiative legislative care vizeaza reglementarea bullying-ului ca violenta psihologica.
Citeste si: Bullying-ul, interzis prin lege in spatiile destinate educatiei!
Ce urmeaza dupa promulgarea legii care previne si interzice bullying-ului?
Ce urmeaza dupa promulgarea legii? Am stat de vorba la Itsy Bitsy FM cu Ministrul Educatiei, Monica Anisie, care a declarat ca va elabora, pana la inceputul anului scolar viitor, normele metodologice de aplicare a legii care interzice bullying-ul in scoli, la care sunt invitati sa participe toti cei care au initiat si au luat parte la campania strategica nationala de prevenire a bullying-ului.
”Exista legea, va trebui sa realizam normele metodologice de aplicare a legii. Este clar ca, pana la inceputul anului scolar viitor, adica pana in septembrie 2020, noi trebuie sa avem aceste norme, sa incepem anul scolar cu cadrul legislativ realizat. Invit, pe aceasta cale, toti partenerii sa se implice in asa fel incat aceste norme sa fie aplicabile pentru ca noi trebuie, pana la urma, sa intervenim pana la nivelul unitatii de invatamant”, a spus Monica Anisie.
„Este clar ca societatea romaneasca de acum are nevoie de copii care sa creasca intr-un mediu educational in care aceasta emotie pe care ei o au sa fie cat mai redusa, sa se simta mai bine la scoala si de aceea mandatul meu de ministru l-am oferit tinerilor. Copiii si tinerii studenti reprezinta principala mea preocupare. Or, ca sa le fie lor bine trebuie sa le fie si adultilor bine”, a mai adaugat Ministrul Educatiei.
Monica Anisie: „Voi creste numarul de consilieri scolari!”
Ministrul s-a referit si la consilierii scolari, declarand ca vrea sa ia masuri in aceasta privinta.
„Traim intr-o societate in care copiii au nevoie de sprijin emotional. Ca atare, voi creste numarul de consilieri scolari. Voi gasi solutii in asa fel incat ei sa nu mai aiba o norma atat de mare ca acum. Mai ales cu consilierii scolari voi avea intalniri pe tema aceasta, sa reducem norma didactica. Sunt consilieri scolari care “au sub umbrela lor peste 800 de copii. Sunt consilieri scolari si cu 1.200 de copii in grija. Nu se poate! Trebuie sa dam acestora putere, sa le oferim sprijin, noi, ca institutie, Ministerul Educatiei, si sa le dam puterea de a construi pe aceasta emotie a copilului”, explica Anisie.
Ce masuri se vor lua in cazul copiilor care agreseaza?
Intrebata ce se va intampla acum, dupa ce legea a intrat in vigoare, in cazul copiilor care au comportament de bullying, Monica Anisie sustine ca trebuie gasite solutii de interventie in asa fel incat acei copii care agreseaza „sa treaca din partea aceasta a violentei in partea cealalta si sa fie consiliati”. Totodata a precizat ca pedepsirea acestora si amenintarea cu scaderea notei la purtare, nu reprezinta o solutie.
”De cele mai multe ori se spune sa luam masuri drastice, sa pedepsim, dar este cel mai rau lucru pe care il poti face. In loc sa il indrepti pe acel copil spre drumul cel bun, tu vii si-l stigmatizezi tot pe acela si spui ca, incepand de astazi, ai nota scazuta la purtare, cu asta se incepe… Cu amenintarea aceasta, nici nu mai tine, ca sa ma exprim asa, pentru ca nu le mai pasa copiilor nici de nota la purtare. De ce? Pentru ca nu s-a mai pus accentul pe acest aspect, iar un copil care oricum are un comportament violent fata de ceilalti nu pune baza pe scaderea notei la purtare, nu-l intereseaza.”
Ministrul a mai spus ca ”normele metodologice trebuie sa gaseasca niste solutii de interventie in asa fel incat acel copil sa treaca din partea aceasta a violentei in partea cealalta, sa i se explice si sa fie consiliat in sensul in care sa nu mai faca astfel de acte de violenta. Cele mai multe situatii de violenta la nivelul copiilor de gimnaziu sunt manifestari preluate din familie. Ceea ce au vazut in familie, din pacate, acesta este adevarul, vin si ei… poate ei sunt supusi acolo unor agresiuni fizice si atunci vin la scoala si fac si ei ceea ce lor li se face acasa sau de catre alti copii.”
Ministrul este de acord cu faptul ca bullying-ul este, de fapt, consecinta unei slabe inteligente emotionale
Cazurile de bullying apar atunci cand copiii nu au invatat sa isi recunoasca emotiile si, implicit, sa si le gestioneze eficient. Sunt copii care nu stiu ca este in regula sa simti furie, nu sa ti-o reprimi, dar ca este nevoie sa isi adapteze comportamentele fata de ceilalti. Sunt copiii care fie ajung in rolul de agresor (bully), fie se complac in statutul de victima, fie sunt niste simpli martori pasivi, care nu striga atunci cand vad o nedreptate.
Inteligenta emotionala este o unealta de prevenire a cazurilor de bullying.
„Scoala romaneasca pune atat de mult accentul pe inteligenta academica si doar pe ce memoreaza si pe cata informatie asimileaza. Avem informatia la un click distanta, copiii nostri trebuie sa invete sa gandeasca si sa cearna informatia pe de-o parte, pe de alta parte acum este momentul cand inteligenta emotionala va face diferenta. Va face diferenta cand vine vorba de calitatea vietii, de sanatatea emotionala, de succesul profesional, asa ca haideti sa facem o schimbare de mentalitate si sa fim mai atenti la cum abordam educatia in scoli si sa facem loc aceste inteligente emotionale, care sta la baza sanatatii emotionale si care previne bullying-ul. Bullying-ul este, de fapt, o consecinta a unei slabe inteligente emotionale.”, spune Nadia Tataru, director Itsy Bitsy FM, explicatie sustinuta de Ministrului Educatiei, Monica Anisie.
Monica Anisie: „Eu niciodata nu ii spun elevului meu <<Ai gresit>>”
„Eu le-am spus colegilor mei profesori cat de mult apreciaza elevii faptul ca nu te asezi la catedra, sa stai printre ei… Eu niciodata nu stau la catedra, ma asez in banca langa ei. Le dau incredere ca sunt alaturi de ei si ca orice ar face si orice ar avea pe suflet este posibil sa imi spuna, este posibil sa ii apreciez, chiar daca fac gresit. Eu niciodata nu ii spun elevului meu „Ai gresit”. Nu. Este total nepedagogic. Trebuie sa ii spui: Dar ce ai zice tu daca ar fi si aceasta solutie. Ceea ce ai propus tu, raspunsul tau, propunerea pe care tu ai dat-o cred ca nu este suficienta. Haide sa gasim si o alta solutie, si o alta parere. Este adevarat, imi permite si disciplina.
Daca noi, profesorii, impreuna cu parintii, am pune umarul si am incerca sa facem lucrurile asa cum trebuie, sa te pliezi pe ceea ce este copilul acolo, in fata ta, atunci succesul ar fi maxim.”, a mai adaugat Monica Anisie.
Intamplarea care a marcat-o pe Monica Anisie in primul sau an de invatamant
Monica Anisie a povestit si din experienta sa de profesor, dezvaluindu-ne o intamplare care a marcat-o in primul sau an de invatamant si care reprezinta, de altfel, si motivul pentru care nu ii intreaba niciodata pe copii de ce nu au invatat.
„Este adevarat ca profesorul nu are timpul necesar sa se aplece la fiecare copil sa ii afle si povestea din spate. Sensibilitatea mea fata de copii poate a pornit si din perspectiva profesorului de Limba romana, dar si de la un elev din primul meu an de invatamant, in care am certat o eleva de clasa a VII-a care intarziase la ora. Si dupa ce am poftit-o in banca, am continuat lectia in asa fel incat, la un moment dat, i-am pus si o intrebare. Si a zis ca ea nu a invatat. Si eu am certat-o: de ce nu ai invatat? Ce ai facut toata dimineata? De atunci, nu mai fac asa ceva niciodata, pentru ca m-a cutremurat. Raspunsul a fost: nu am invatat, pentru ca am plans toata dimineata, pentru ca in aceasta dimineata a murit mama. Deci de atunci aceasta intrebare: de ce nu ai invatat?, nu am mai pus-o niciodata”, a marturisit Ministrul Educatiei pentru radio Itsy Bitsy.
Ce este bullying-ul si cum ii afecteaza pe copii?
Conform Legii, „Violenta psihologica-bullying este actiunea sau seria de actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice, intr-un context social dificil de evitat, savarsite cu intentie, care implica un dezechilibru de putere, au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptate impotriva unei persoane sau unui grup de persoane si vizeaza aspecte de discriminare si excludere sociala, care pot fi legate de apartenenta la o anumita rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala, sau la o categorie defavorizata ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuala, caracteristicile personale, actiune sau serie de actiuni, comportamente ce se desfasoara in unitatile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale.”
Definitia bullying-ului a fost creata in urma mai multor mese rotunde de lucru organizate de Asociatia Parintilor Isteti si Itsy Bitsy, cu sprijinul Point Public Affairs si GMP Group. La discutii au participat reprezentanti ai statului si ai societatii civile: reprezentanti din Parlament, deputatii Andrei Pop si Petre Florin Manole, Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie, Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Tineretului si Sportului, Serviciul de Analiza si Prevenire a Criminalitatii din Politia Capitalei, CMBRAE, Colegiul Psihologilor, Facultatea de Psihologie si stiintele Educatiei, Consiliul National al Elevilor, Avocatul Poporului, Ambasada SUA in Romania, Organizatia Salvati Copiii, Asociatia Telefonul Copilului, UNICEF, Crucea Rosie, Federatia Tinerilor din Constanta, Ana Maria Diceanu, psiholog Adriana Mitu, mediator Bruno Demaille, lingvista Dana Papadima etc.
Definitia nu limiteaza bullying-ul la elevi, vizand in egala masura si profesorii si personalul administrativ din unitatile de invatamant, legea referindu-se la comportamentele care constau in violenta psihologica si care se desfasoara in unitatile de invatamant.
Asculta intregul podcast aici:
Gasesti AICI materiale realizate de specialisti in prevenirea bullying-ului.
Articol realizat de Bianca Geica, redactor Itsy Bitsy
In special se discuta despre copiii care agreseaza alti copii, cand vom discuta concret despre cadrele didactice care agreseaza, care prin purtarea si atitudinea lor incurajeaza agresivitatea verbala si fizica, calomnia si denigrarea ?!
Cand se vor lua masuri si cand vom vedea primele cadre didactice pedepsite pentru astfel de gesturi asupra copiilor si asupra parintilor ?!
Momentan oamenilor le este teama sa vorbeasca, sa nominalizeze aceste persoane de frica urmarilor, urmari care se rasfrang in mod direct asupra copilului si indirect asupra parintilor, toata familia este afectata. Si, ce este mai grav ca aceste cadre didactice se sustin, se apara, manipuleaza pe toata lumea, iar la nivel local sau judetean nu o sa se faca niciodata dreptate.
Corect ar trebui sa se infiinteze o institutie cu drept de control la nivel national care sa verifice, analizeze, cu drept de aplicare a legii si de pedepsire a profesorilor cu astfel de comportamente agresive.
Propun sa se monteze la fiecare sala de clasa minim doua camere cu sistem de monitorizare si inregistrare audio-video a modului de lucru/de predare al cadrului didactic si, totodata, monitorizarea elevilor.
Absolut toate acele inspectii scolare anuntate din timp nu au justificare si nici o valoare pentru ca toata lumea, elevi si cadre didactice, sunt pregatite ca totul sa dea bine, totul este fals, ipocrit, aranjat si superficial, nu arata adevarata valoare nici a elevilor si nici a cadrului didactic.
Trebuie sa avem curaj, sa punem degetul pe rana si sa vedem puroiul care tasneste din acest sistem ipocrit si mizer.
Va rog foarte frumos sa transmiteti acest mesaj doamnei ministru si, sa-i transmiteti ca sunt dispus sa purtam un dialog deschis si sincer despre acest subiect.
Astept cu nerabdare si deosebit interes un raspuns din partea dvs cat mai curand posibil.