„Lipsa privitului ochi in ochi poate schimba cursul civilizatiei umane.” (Dr. Mary Aiken)
Vedem adesea grupuri de copii care stau ciorchine, poate cocotati pe o banca din parc, poate asezati pe pardoseala unui mall, privind toti cu ochii fixati pe ecranele smartphone-urilor lor. Sunt toti in „cyberspace”: unul pe pagina de Facebook, altul poate in contul de Instagram sau Snapchat, altul poate intr-un joc video, altul pe un canal YouTube.
Cyberspace (spatiul cibernetic) este un loc diferit de spatiul si lumea reale. Cand stau cu ochii in ecran copiii sunt, in termenii lumii reale, absenti. Caci sunt plecati altundeva: se afla in alt mediu, unde convietuiesc cu altii prezenti acolo. Cu aceia vorbesc, rad, se cearta sau intra in competitie; lor poate li se confeseaza, cu ei se sfatuiesc, fata de ei se lauda sau se indigneaza, pe ei nu-i pot suferi sau, dimpotriva, ii admira, cu ei se poarta frumos sau urat. Atentia, constiinta, emotiile, reactiile si comportamentul copiilor sunt in cyberspace – o lume cu regulile, normele, locuitorii, ba chiar cu locurile si timpul ei.
De exemplu, in cyberspace:
– se produce un efect de distorsionare a timpului – uitam de curgerea timpului, suntem atat de absorbiti incat uitam ca a venit (si a trecut) ora pranzului sau ca aveam ceva de facut la o anumita ora;
– beneficiem de anonimitate – putem fi supereroul din povesti sau din filme, „omul invizibil” care detine puterea de a fi sau de a se face nevazut oricand pofteste, fara consecinte;
– traim asa-numitul „efect de dezinhibare online” – eliberati de constrangerile sociale ale lumii reale ne permitem mai multe, ne simtim mai liberi, limitarile dispar, aproape totul devine permis si posibil;
– exista acel Deep Web, partea ascunsa a Internetului, al carei continut nu este indexat de motoarele de cautare standard (si unde traficantii de tot felul se misca in voie).
Copiii se transpun in cyberspace in doua secunde, cat le ia sa isi treaca degetul peste ecranul smartphone-ului, iar acolo isi formeaza, manifesta, afirma si traiesc o personalitate si o identitate proprie. Sunt ei realmente pregatiti pentru calatoria in acel alt spatiu, dar si pentru revenirea de acolo in lumea reala – pentru adaptare si readaptare? Pot ei sa isi armonizeze comportamentul si personalitatea din lumea cibernetica cu cele din lumea reala? Sunt capabili sa reziste tentatiilor nocive si sa faca fata pericolelor din cyberspace? Iar daca ei nu stiu ori nu pot, stim noi, parintii lor, sa ii invatam cum sa o faca?
Dr. Mary Aiken, expert de top in psihologie cibernetica la nivel mondial, vine la Bucuresti sa ne arate cum ne putem indruma copiii in calatoria prin spatiul cibernetic si inapoi in lumea reala.
Experta in „cyberpsychology”, un domeniu care studiaza „impactul tehnologiei asupra comportamentului uman”, Dr. Aiken este autoarea volumului The Cyber Effect (devenit bestseller in domeniul educatiei psihotehnologice), in care discuta despre efectul tehnologiei asupra dezvoltarii copilului, dependenta creata de cybespace si pericolele ridicate de accesarea Deep Web, in special de catre adolescenti.
In calitate de psiholog cibernetic, Dr. Aiken a primit din partea cititorilor-parinti intrebari precum:
– de la ce varsta poate copilul meu sa foloseasca „ecrane” (TV, tablete, computere, smartphone-uri)?
– e OK ca un copil mic sa foloseasca iPad?
– exista o legatura intre jocurile online si ADHD (deficit de atentie si hiperactivitate) la baieti?
– sa ii dau voie copilului meu adolescent sa petreaca ore intregi cu smartphone-ul in baie?
– tehnologia cauzeaza izolare sociala?
– se pot forma relatii autentice in spatiul cibernetic?
– sa ma tem de Deep Web?
Aceste intrebari, alaturi de multe alte dileme legate de utilizarea de catre copii a tehnologiei digitale isi vor gasi raspunsul la Bucuresti, pe 12 octombrie, in cadrul conferintei “The Cyber Effect”, organizate de English Kids Academy, International House Bucharest si Editura NICULESCU, unde Dr. Aiken va sustine o prelegere de o ora si jumatate, urmata de o sesiune de intrebari si raspunsuri.
Mai multe detalii despre conferinta se gasesc aici.
Autor articol: Ilinca Stroe