In Germania, tot mai multi profesori apeleaza la cainii-scolari pentru a ameliora ambianta din scolile germane si pentru a spori increderea elevilor in ei insisi.
La Colegiul Leopold din orasul german Karslruhe, de exemplu, elevii se intalnesc, la ore, cu Paula, o catelusa din rasa Golden Retriever in varsta de sase ani, scrie Mediafax.
„Cu Paula aici, e o placere sa mergi la tabla, chiar si in timpul orei de matematica”, considera una dintre eleve, Meryem, in varsta de 12 ani.
„Cu totii suntem raspunzatori pentru binele cainelui. De exemplu, nu trebuie sa il deranjam cand se afla in boxa lui, nu trebuie sa aruncam nimic pe jos pentru ca el sa nu manance acele lucruri si ne asiguram ca are intotdeauna apa in castronelul lui”, a declarat un alt elev, Sergen, in varsta de 13 ani.
Unii dintre parinti au fost sceptici la inceput, afirma profesoara Bettina Brecht, care lucreaza impreuna cu catelusa sa de peste cinci ani. „Unii se intrebau daca fiul sau fiica lor va mai invata ceva la scoala, altii se temeau sa nu le muste copiii”.
Insa Paula a reusit sa ii convinga pe toti. In aceasta clasa pentru copiii care intampina dificultati scolare, „un caine contribuie la spargerea ghetii dintre tineri si profesor” si le ofera elevilor incredere si afectiune, spre deosebire de privirile critice ale celorlalti, afirma Bettina Brecht.
Dupa folosirea cainilor in cadrul sedintelor de psihoterapie pentru copii si adolescenti, integrarea lor in mediul scolar a aparut in Germania la sfarsitul anilor 1990, dupa o idee importata din Statele Unite.
Aproape 120 de caini-scolari sunt astazi in activitate in Germania, de la cresa pana la liceu, iar numarul lor inregistreaza o crestere constanta, a declarat Lydia Agsten, profesoara intr-un centru de educatie specializat pentru copiii cu handicap din Iserlohn, din apropiere de Dortmund.
In anumite regiuni, atelierele de lucru cu caini-scolari incep sa fie recunoscute in calitate de cursuri de formare si de perfectionare, atragand astfel proiecte de finantare si de asigurare mai bine concepute. O serie de cercetari stiintifice ar putea si ele sa contribuie la recunoasterea mai rapida a acestor programe.
„Pentru moment, nimic nu dovedeste cu certitudine ca acesti caini au un efect determinant asupra progreselor scolare ale elevilor”, a declarat Susanne Wille, o dresoare de caini-scolari, care isi pregateste o teza de doctorat la Universitatea din Jena pe aceasta tema.
Intr-adevar, este posibil ca elevii sa obtina rezultate mai bune gratie motivatiei si creativitatii profesorului, stimulati de prietenul lor canin, explica Susanne Wille. Ea intentioneaza sa compare rezultatele scolare ale elevilor din clasele in care exista un caine-scolar cu cele obtinute de elevii din clase cu un nivel similar in care nu exista acest tip de insotitor.