Azi in scoli se invata rabdarea!

Timpurile cand un copil cu autism sau cu alte tulburari mintale, era exclus din invatamantul de masa si nevoit sa stea acasa ori in institutii specializate trebuie sa fie de domeniul trecutului.

 

Importanta care ar trebui acordata astazi includerii copiilor cu cerinte educationale speciale in scolile de masa se datoreaza  faptului ca in zilele noastre sunt sanse mari ca un copil „tipic” (normal), sa fie coleg de clasa cu un copil cu dizabilitati. Daca ne referim doar la autism, este de stiut faptul ca numarul de cazuri diagnosticate cu aceasta afectiune este in crestere; numai la Spitalul Al. Obregia din Capitala sunt evaluate in zilele noastre 10 noi cazuri de copii cu tulburare de spectru autist (TSA)  pe saptamana.

Integrarea copilului cu autism in invatamantul de masa  depinde foarte mult de nivelul lui de dezvoltare cognitiva si emotionala, de abilitatile de a comunica, de a-si exprima nevoile si de a stabili relatii sociale. inainte ca parintii sa aleaga o scoala potrivita pentru copilul cu autism, acesta este evaluat de o echipa de specialisti, primeste aviz medical si orientare scolara. Iar asteptarile parintilor de la scolarul cu autism se refera la evolutia acestuia si la progresele pe care copilul le inregistreaza pe toate planurile (cognitiv, social etc.). Cu alte cuvinte, parintii unui copil cu autism asteapta ca interactiunea cu mediul scolar tipic sa il ajute pe copil sa se integreze intr-un colectiv si sa isi dezvolte abilitatile sociale si de comunicare, pe langa achizitiile cognitive.

Exista un impact al prezentei unui copil cu autism, intr-un colectiv tipic?
Copilul cu autism vine, de cele mai multe ori, cu un “shadow” la clasa, o persoana care sta mereu „in umbra” lui, cu care acesta este obisnuit, care stie sa il relaxeze in momente de stres sau sa ii refocalizeze atentia. in cazul in care copilul se plictiseste si nu se mai poate concentra, shadow-ul il preia, astfel incat profesorul sa isi poata continua activitatea. invatamantul de masa ofera, la randul sau, sprijin copiilor cu dizabilitati, prin profesorii itineranti, specializati in lucrul cu copiii cu cerinte educationale speciale, care sunt prezenti periodic la clase, desi momentan nu in numarul si cu frecventa necesare.

Copiii cu autism, contrar unor “mituri”, nu sunt mai violenti decat alti copii. Pot fi insa imprevizibili pentru ca au rezistenta la schimbare si orice element neplanificat ii bulverseaza. Reactia lor poate parea exagerata si nefireasca (tipa, au comportamente stereotipe precum leganatul, fluturatul mainilor sau inchiderea repetata a unei usi etc.) insa in realitate, prin asta, ei inceacrca sa isi regaseasca echilibrul emotional sau fizic.
Beneficiile pe care copiii tipici le au cunoscand si invatand ataturi de un copil cu autism?
Prin contactul zilnic cu un copil cu autism, colegii  invata, in primul rand, lectia acceptarii diferentelor. Da, exista si copii altfel, care se exprima si se fac intelesi mai greu, care trebuie sa depuna un efort mai mare pentru achizitii ce lor poate li se par firesti. Copiii care invata alaturi de un copil cu autism inteleg sa fie  rabdatori si mai atenti fata de nevoile  celor de langa ei.  

Edi este elev in clasa a doua in Bucuresti si are TSA. Merge la scoala impreuna cu “shadow”-ul sau, insa si-a fixat obiectivul ca pana in clasa a treia sa reuseasca sa participe singur la ore. Victoriile lui sunt victoriile intregii clase si toti colegii il sustin si il incurajeaza, de fiecare data cand se autodepaseste. Iar invatatoarea recunoaste ca Edi a ajutat copiii sa devina mai empatici si rabdatori.

Despre diferente, despre empatie si rabdare
„in ziua de azi, mai important decat sa incurajam spiritul de competitie in scoli, este sa le cultivam copiilor nostri empatia si rabdarea. Asta ii va ajuta in primul rand in relatia cu ei insisi (vor sti sa aprecieze ceea ce au si sa isi foloseasca mai eficient calitatile si aptitudinile), dar si in relatia cu ceilalti. Copiii trebuie sa invete despre diferente si despre nevoi, altele decat cele ale lor. Este un pas important catre definirea lor ca indivizi sociali”, afirma Adelaide Katerine Tarpan, sociolog, Manager al proiectului “si ei trebuie sa aiba o sansa!” – program de sprijin pentru integrarea sociala si profesionala a persoanelor cu tulburari de spectru autist.

Cum pot sprijini parintii copiilor tipici, integrarea sociala a copiilor cu autism?
Pot incepe prin a fi deschisi si a-si ajuta proprii copii sa descopere lumea aparte a „colegului de clasa care are autism”. Sa-si incurajeze copilul sa participe la petrecerea unui copil cu autism sau sa il invite pe acesta la petrecerea copilului sau, sunt unele dintre primele acte de deschidere fata de autism pe care le pot manifesta. Totodata, parintii copiilor tipici trebuie sa dea dovada de intelegere fata de invatator care se intalneste cu provocari noi in fiecare zi. Dar mai presus de toate trebuie sa dea dovada de intelegere fata de parintele copilului cu TSA, care este cu un pas mai aproape de copilul sau, cu fiecare zi petrecuta de acesta la scoala.

Autismul este o tulburare de dezvoltare de natura neuro-biologica, cu consecinte ce se traduc in dificultati de comunicare, dificultati de socializare si o percepere diferita a mediului inconjurator.
Cu toate acestea, daca un copil cu autism este diagnosticat in primii ani de viata, urmeaza terapii de recuperare adecvate si este integrat social, are mari sanse sa-si dezvolte aptitudini pentru autonomie si pentru o viata sociala cat mai fireasca.

Afla mai multe despre autism pe www.autism.raa.ro
Proiect al Fundatiei Romanian Angel Appeal


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s