Unul din cinci adolescenti si multi adulti din Europa nu pot citi corect

Unul din cinci adolescenti in varsta de 15 ani, dar si numerosi adulti din Europa nu pot citi corect si, desi cele mai multe state au facut progrese privind alfabetizarea, grupurile cu gradul cel mai ridicat de risc nu sunt cele mai vizate, potrivit unui studiu publicat luni de Comisia Europeana.

Studiul, care arata ce fac statele pentru imbunatatirea alfabetizarii la citire si ce nu fac destul, acopera 31 de tari, respectiv statele membre UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia, se arata intr-un comunicat al Reprezentantei CE in Romania.

Potrivit autorilor studiului, desi cele mai multe state au facut progrese in elaborarea de politici privind alfabetizarea, adesea lipseste concentrarea pe grupurile cu gradul cel mai ridicat de risc, precum baietii, copiii din gospodarii dezavantajate si cei proveniti din familii de migranti.

Ministrii educatiei din UE au stabilit un obiectiv de reducere a procentajului de persoane cu competente scazute de citire de la 20 la suta la mai putin de 15 procente pana in 2020. Numai Belgia (Comunitatea flamanda), Danemarca, Estonia, Finlanda si Polonia au atins deja acest obiectiv.

Studiul, realizat pentru Comisie de reteaua Eurydice, se concentreaza asupra a patru subiecte-cheie: metode de predare, abordarea dificultatilor de citire, educatia profesorilor si promovarea citirii in afara scolii, se arata in comunicat.

Fiecare dintre ele sunt examinate prin prisma cercetarii academice, a ultimelor rezultate ale sondajelor internationale si a unei examinari aprofundate a politicilor, programelor si celor mai bune practici la nivel national. Studiul arata ca numai opt tari (Danemarca, Finlanda, Islanda, Malta, Norvegia, Suedia si Regatul Unit) asigura specialisti in lectura in scoli, in sprijinul profesorilor si elevilor.

Chiar daca cele mai multe tari au stabilit obiective in ceea ce priveste intelegerea textelor scrise, lipsesc adesea strategiile suficient de largi in orientarile nationale, in special in invatamantul secundar inferior. Totusi, in general, se pun in aplicare orientari nationale bune in ceea ce priveste programa si ar trebui acum sa se reorienteze atentia catre aplicarea acestora de catre profesori, se mai arata in studiul citat.

Dificultatile de citire pot fi combatute eficient daca problemele se identifica si se abordeaza cat de curand posibil, daca materialul de predare se adapteaza la necesitatile specifice si daca profesorilor li se ofera o dezvoltare profesionala continua.

Sursa: Romanialibera.ro

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s