Ajuns la cea de-a șasea ediție, „Februarie – luna stării de bine a profesorului” continuă să fie un program național emblematic, dedicat promovării sănătății emoționale, mintale și fizice în rândul profesorilor și comunităților educaționale din România. Organizat de InIm Institute, împreună cu School of Health și Finnish Teacher Training Center, evenimentul din acest an se desfășoară sub sloganul „Învățăm împreună, creștem împreună”, subliniind importanța conexiunii și colaborării în procesul de învățare și dezvoltare.
Ediția din acest an a programului aduce în prim-plan activități interactive, resurse educaționale și sesiuni de formare, toate menite să sprijine profesorii și elevii în crearea unui mediu școlar în care starea de bine devine prioritate. De la ateliere practice și discuții inspiraționale, la inițiative locale care implică întreaga comunitate, fiecare componentă a programului reflectă angajamentul nostru de a aduce starea de bine în fiecare sală de clasă.
La fel ca în edițiile anterioare, organizatorii propun, pentru fiecare săptămână din luna februarie, canalizarea atenției pe diferite concepte, precum reziliență emoțională, siguranță emoțională, psihologie pozitivă și sănătatea fizică. Mai exact, programul își propune:
- creșterea gradului de conștientizare a importanței sănătății mintale în rândul profesorilor și elevilor din România;
- informarea publicului larg despre resursele și instrumentele disponibile pentru a promova starea de bine în școli.
- promovarea colaborării între profesori, elevi, părinți și comunitate pentru a crea o rețea de susținere a sănătății mintale;
- încurajarea inițiativelor locale și proiectelor școlare care să promoveze starea de bine.
Structura evenimentului:
- Săptămâna 1: Învățăm împreună despre reziliența emoțională (3-9 februarie)
- Săptămâna 2: Învățăm împreună despre siguranța emoțională (10-16 februarie)
- Săptămâna 3: Învățăm despre influența alimentației asupra stării de bine (17-23 februarie)
- Săptămâna 4: Învățăm împreună despre psihologia pozitivă (24 februarie – 2 martie)
Care sunt activitățile din acest an?
- Ateliere captivante: Experți în domeniul stării de bine, educației, nutriției te vor ghida prin aspecte esențiale ale sănătății fizice și emoționale.
- Traininguri pentru starea de bine: Trainerii InIm Institute așteaptă cu nerăbdare să înceapă noi sesiuni de formare în luna stării de bine a profesorilor
- Articole informative: Lecturi inspiraționale și informații utile pentru a-ți îmbogăți perspectiva asupra stării de bine în comunitatea școlară.
- Sfaturi practice: Instrumente și strategii pe care le poți implementa în viața ta zilnică pentru a-ți sprijini starea de bine.
- Reflecții inspiraționale: Momentul de a-ți dedica timp pentru introspecție în călătoria ta către starea de bine.
În 2025, organizatorii programului continuă să vorbească despre starea de bine și sănătatea mintală în comunitățile școlare. Studiile și cercetările din ultimul an arată că, în continuare, avem nevoie de inițiative care să susțină sănătatea mintală în mediul educațional. Conform Teacher Wellbeing Index 2024, 77% din personalul din domeniul educației s-a simțit stresat, în vreme ce 45% dintre aceștia au raportat că au simțit (sau li s-a sugerat de către altcineva) că simptomele pe care le-au experimentat în ultimul an (dintr-o listă) ar putea fi semne de anxietate. Potrivit National Foundation for Educational Research, a existat o creștere de 44% a numărului de profesori care intenționează să părăsească profesia în Anglia între anii 2021-2022 și 2022-2023.
Deși există diferențe culturale, economice, politice, ș.a.m.d între populația Regatului Unit și România, care să determine diferențe de procente la nivelul analizei comportamentale, este de notat că în urma Studiul „Starea de bine a profesorului”, realizat în 2021, au fost semnalate, de asemenea, probleme la nivelul sănătății mintale din mediile educaționale românești. Una dintre principalele îngrijorări ce au reieșit în urma cercetării noastre a fost legată de faptul că, deși majoritatea participanților erau satisfăcuți cu munca lor, 36% se simțeau singuri. Mai mult decât atât, deși 68,7% dintre profesori au simțit emoții pozitive precum bucurie sau fericire, doar 2/3 dintre aceștia trăiseră astfel de emoții în ultimele 2 săptămâni. Nu în ultimul rând, 80% raportează că munca lor nu are niciun efect pozitiv asupra sănătății lor mintale sau a stării de bine.
Pe de altă parte, elevii din România se confruntă și ei, la rândul lor, cu o serie de probleme care le afectează sănătatea mintală și starea de bine generală. Cea mai recentă cercetare a noastră, realizată în cadrul cercetării internaționale „Mapping youth mental health landscapes: local insights from 13 countries” a arătat că, în România, cele mai des întâlnite probleme de sănătate mintală identificate în rândul tinerilor (10-22 de ani) sunt: simptomele de depresie, simptomele de anxietate, tulburările de conduită și abuzul de substanțe. Cei mai întâlniți factori care duc la apariția acestor probleme sunt: bullying-ul/cyberbullying-ul sau hărțuirea, expunerea la violență în mass-media și social media și, nu în ultimul rând, stigmatizarea problemelor de sănătate mintală.
Mai multe detalii despre Februarie – luna stării de bine a profesorului se găsesc pe iniminstitute.com și pe pagina de Facebook a evenimentului.