Timp liber valorificat

Unii parinti sunt ingrijorati atunci cand copilul lor in varsta de 5 ani se sperie la aparitia unui clovn la circ ori refuza sa mearga la o petrecere pentru copii, motivand ca „nu ii place acolo.”

Ori, exista cazuri in care parintii raman surprinsi atunci cand copilul este fascinat si foarte incantat de o piesa de teatru, povestind despre aceasta zile in sir si bucuros ca a mers la primul lui spectacol cu gradinita.

Din dorinta de a-i proteja foarte mult pe copii, ori din lipsa de timp, oboseala sau stres multi parinti nu dau importanta faptului ca fiecare varsta are propriile nevoi si dorinte si „setea” de cunoastere si explorare a copiilor se poate „stinge” doar cu un ocean de preocupari, activitati, provocari si descoperiri potrivite varstei. Asa cum diversificarea alimentatiei bebelusului nu se realizeaza intr-o zi sau o saptamana, iar de multe ori copilul refuza sa manance un anumit fel de mancare azi, dar peste 2 saptamani il accepta, la fel trebuie procedat si in cazul in care copilul este stimulat sa socializeze, sa cunoasca sis a stabilieasca relatii cu mediul si cu el insusi. Deseori, nu mergem cu copilul intr-un anumit loc unde se dasfasoara activitati potrivite varstei lui, deoarece pur si simplu nu ne place noua acolo. Astfel, i-am limitat universul cunoasterii si alegem ceea ce ne place noua, si nu ceea ce ii trebuie copilului.

Varsta prescolara este perioada in care se inregistreaza cea mai mare dezvoltare fizica si psihica, iar copiii trebuie stimulati din toate punctele de vedere. Astfel, ei isi vor exprima sentimentele, starile afective, isi vor consolida achizitiile limbajului, vor invata foarte rapid o cantitate mare de informatii si chiar isi vor forma propria conceptie despre mediul inconjurator, care mai tarziu va fi imbogatita cu noi descoperiri si va fi orientata de adulti in sens constructiv.

Nu vom sti niciodata care ii sunt aptiudinile, capacitatea lui de memorare, de concentrare a atentiei ori ceea ce ii place cel mai mult sa realizeze daca nu il antrenam in diverse activitati. Insa, ca in toate activitatile, nu trebuie sa abuzam de optionale si sa nu uitam ca el este copil si are nevoie si de joaca.

In functie de varsta copilului exista o multitudine de recomandari, pe care este bine sa le incercati impreuna cu cel mic, cu incredere si perseverenta. Iata cateva exemple:

De la 0 – 3 ani – acesta perioada o putem numi: „perioada descoperirii de informatii”
– vizionare de spectacole de teatru (exista piese de teatru adresate acestor varste)
– „practicarea” unui sport: inot, gimnastica
– diverse jocuri de antrenare a motricitatii

De la 3 – 6 ani –perioada acumularii de informatii”
– vizionarea unui spectacol de circ, opereta pentru copii
– inscrierea la un club la diverse cercuri: pictura, limbi straine, balet, dans, echitatie, modelaj, bricolaj, ateliere de creatie, patinaj
– activitati care il ajuta pe copil sa treaca de la particular la general;

De la 6- 9 ani – „perioada valorificarii informatiilor”
– Vizionarea spectacolelor de opera;
– Inscrierea la noi cercuri: sah, go, origami, jurnalism, tenis, ecologie, cantat la un instrument, informatica, actorie, tehnica manuirii papusilor, karate, baschet, fotbal, etc
– Participarea la diverse concursuri ori competitii, unde prioritatea este sa respecte reguli si sa cunoasca spiritul de echipa;

De la 9 -12 ani – „perioada perfectionarii materialului informativ”
– Cercuri – biologie, chimie, aeromodelism, orientare turistica, astronomie, filatelie, etc
– Copilul poate practica sporturi ce necesita un efort fizic mai mare, reguli de antrenament si chiar impunerea unei alimentatii necesare rezistentei fizice.
– Concursurile si competitiile capata un nou sens- acumularea de puncte, pozitionarea unui loc fruntas- fapt ce stimuleaza o concentrare mai mare, invatare si punere in aplicare a cunostintelor acumulate pana la acesta varsta.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s