Impact pe termen lung, cât pentru o viață, rezultate care contează cu adevărat, să aducă valoare reala în viața oamenilor și să aprindă potențialul viitoarelor generații, toate acestea sunt lucruri pe care oamenii și le-ar dori de la jobul ideal. Și toate acestea sunt rezultatele muncii de profesor. De ce atunci nu promovăm această meserie ca fiind una dintre cele mai nobile și mai dezirabile ocupații?
Teach for Romania își propune să readucă meseria de profesor la locul de cinste care i se cuvine. Cum? Pe de o parte, promovând toate acele beneficii pentru suflet și societate, ce ar putea să aducă mulțumire profesională profundă unei noi generații de profesori de calitate, care să genereze progres la nivelul întregii țări. Pe de altă parte, ajutându-i pe profesorii care și-au ales deja meseria de profesor, să se reîndrăgostească de aceasta.
Cele mai multe provocări, dar și cea mai mare satisfacție, le au profesorii care lucrează în medii vulnerabile, în mediul rural, unde un profesor de calitate schimbă radical vieți și redirecționează traiectorii dinspre sărăcie și excluziune socială înspre autonomie și o viață trăită cu demnitate.
Conform ultimului raport al testărilor PISA, în România aproape jumătate dintre elevii de 15 ani s-au situat sub nivelul competenței de bază la matematică, la lectură, precum și la științe. Mai mult decât atât, indexul de acoperire din același raport indică faptul că 24% din adolescenții de 15 ani din România nu mai sunt elevi: au abandonat școala, nu au frecventat niciodată școala sau sunt în clasele inferioare clasei a VII-a.
Absenteismul cronic urmat de abandon școlar, rămânerile în urmă, familiile cu situații economico-sociale dificile, prezența violenței în viața tinerilor, toate aceste lucruri sunt provocări pe care profesorii susținuți de Teach for Romania le gestionează cu succes în medii vulnerabile. Pentru că o fac împreună, susținându-se unii pe ceilalți și primind sprijin constant din partea organizației și partenerilor ei.
Teach for Romania vrea să crească numărul profesorilor care nu se mai luptă singuri cu problemele de bază ale societății. Există un deficit major de cadre didactice în sistemul de învățământ de stat, mai ales în zone rurale. Susținând cadrele didactice care deja lucrează în aceste medii provocatoare, încurajând să intre în învățământ profesioniști din alte domenii, cu un set de abilități dezvoltate în alte profesii, și tinerii care își încep acum cariera și își doresc să contribuie la construirea unei altfel de Românii, putem crește standardul educației în mediul rural.
Teach for Romania tocmai a dat startul recrutărilor și caută această nouă generație de profesori-soluție, care aleg să predea cel puțin 2 ani în școlile vulnerabile din România.
- Dacă ești deja profesor și îți dorești o comunitate care gândește ca tine, te sprijină și îți oferă resurse pentru gestionarea problemelor din școala ta.
- Dacă vrei să faci o schimbare de carieră spre un job care să îți ofere sens și împlinire.
- Dacă vrei să îți începi cariera profesională contribuind la schimbarea societății.
Înscrie-te în Teach for Romania. Află mai multe și hai alături de noi!
Ce pași ar trebui să urmezi?
- Te înregistrezi pe site-ul Teach for Romania, unde vei completa primul formular, cel de manifestare a interesului. Dacă vei fi declarat eligibil în urma acestui formular, vei primi automat, pe adresa de e-mail, cel de-al doilea formular – de înscriere. Pentru a intra în procesul de selecție este necesar să completezi ambele formulare.
- Dacă treci de această etapă, vei primi o invitație de programare la un interviu online de maximum o oră.
- Următoarea etapă de selecție presupune prezența într-un Centru de Evaluare online.
- Dacă ești potrivit/ă cu programul Teach for Romania, următorul pas este să cunoști organizația prin diverse sesiuni online, dar și vizite în comunitate și la clasă, în care ne dorim să înțelegi mai bine provocările din comunități.
- Urmează 5 săptămâni intense de pregătire teoretică și practică pedagogică în Academia de Leadership și Formare în Educație, pentru care trebuie să fii disponibil/disponibilă full-time, în perioada iulie-august 2025.
- De asemenea, vei intra în sistemul de învățământ românesc prin susținerea examenului național sau testarea la nivel județean și vei participa la ședințele publice pentru obţinerea posturilor. Astfel, vei fi pregătit/ă să începi școala cu entuziasm și profesionalism, în calitate de educator, învăţător sau profesor susținut de Teach for Romania.
Ce susținere vei primi din partea Teach for Romania?
Training și sprijin, astfel încât să poți fi un profesor pregătit să facă față provocărilor de a preda în medii vulnerabile.
Ingredientele principale de formare sunt:
- gândire strategică și leadership – capacitatea de a gândi strategic o intervenție, pornind de la realitatea și nevoile fiecărui copil din clasă. Altfel spus, profesorul va fi antrenat să identifice corect nivelul fiecărui elev, să identifice decalajele de învățare ale copiilor din clasă și cauzele acestora, apoi să stabilească obiective realiste, asumate și susținute atât de copil, de profesor, cât și de părinte.
- abilitatea de a dezvolta integrat elevul, cu atenție atât la dimensiunea cognitivă (susținerea în recuperarea decalajelor pe literație – lectură și numerație – matematică fiind cele mai mari provocări ale sistemului), cât și la cea socio-emoțională și comportamentală (responsabilitatea față de mediul înconjurător, auto-determinarea, abilitatea de a-și gestiona emoțiile, de a coopera).
- abilitatea de a forma parteneriate în beneficiul elevului cu restul cancelariei, cu familia, cu autoritățile relevante, cu donatori și finanțatori.
- abilitatea de a crea o cultură a reușitei în sala de clasă, în care elevul se va simți în siguranță și încurajat să se autodepășească.
Pe lângă sesiunile de training din Academia de Leadership și Pedagogie, Teach for Romania îți va oferi mentorat individual și de grup, grupuri de studiu/inițiativă, laborator metodic, sprijin emoțional și coaching pentru performanță.
Programul Teach for Romania nu este unul de voluntariat. Căutăm oameni care sunt dispuși să muncească cu normă întreagă în învățământul de stat pentru cel puțin doi ani. În plus, Teach for Romania suplimentează veniturile profesorilor din program cu o bursă lunară care variază în funcție de necesitatea de relocare, navetă, gradul de defavorizare al școlii în care va preda.
Impact pe termen lung sau ce se întâmplă după cei 2 ani de program?
Cei doi ani de program sunt doar începutul. După ce participanții înțeleg în profunzime realitatea educației din România, își folosesc experiența pentru a schimba și mai mult sistemul educațional, din diverse roluri strategice:
• din interiorul școlilor, ca profesori, directori, metodiști sau inspectori școlari;
• prin inițiative și proiecte ce susțin dezvoltarea comunitară și socială;
• în media, prin creșterea conștientizării în ceea ce privește statutul profesorilor și importanța educației din România;
• prin formarea altor profesori;
• prin influențarea politicilor publice în instituții, organizații cu impact sistemic și partide.
Anul acesta, recrutarea se desfășoară pe parcursul a trei runde, cu primul termen limită de înscriere pe 12 noiembrie. Mai multe detalii se găsesc aici.
Sunt eligibili cetățenii români, indiferent de vârstă sau de experiență anterioară de predare, absolvenți ai unei forme de învățământ superior, studenți în an terminal sau absolvenți ai unui liceu pedagogic, cu profil învățător-educator, care sunt dispuși ca timp de doi ani să devină educatori, învățători sau profesori încadrați în sistemul de învățământ de stat, într-o școală dintr-o comunitate vulnerabilă. Județele vizate sunt următoarele: cadre didactice titulare – Alba, Argeș, Bihor, Harghita, Vrancea; cadre didactice calificate – Arad, București, Bistrița-Năsăud, Brăila, Buzău, Cluj, Covasna, Dâmbovița, Hunedoara, Iași, Maramureș, Mureș, Sibiu, Sălaj, Satu-Mare, Vâlcea; învățători necalificați – Bacău, Brașov, Constanța, Prahova, Tulcea și educatori – Botoșani, Călărași, Galați, Giurgiu, Ilfov, Ialomița, Neamț, Suceava, Timiș și Vaslui.