Copiii fac ce vad! Dar ce vad copiii? Inca de mici, copiii invata sa imite, sa copieze ceea ce vad in jur. Preiau modele comportamentale, atat din familie cat si din afara ei. Parintii incearca sa ii invete , inca de mici, comportamentul pozitiv.
Problema intervine cand copiii imita un comportament negativ, preluat din grupul de prieteni, din scoala, din desenele animate etc. Cum sa-i dezvatam de acest comportament mimetic?
I: Mimetismul este intalnit atat in cazul copiilor cat si in cazul adultilor, ca metoda de invatare fundamentala. Cand vorbim de mimetism, vorbim de preluarea unor modele comportamentale, vorbim de imitare, de copiere.
A: Care este mecanismul copilului?
I: Este foarte important sa fii atent la ceea ce faci pentru ca si copilul va face acelasi lucru ca si tine. Degeaba ii zici sa nu faca ceva sau sa nu se duca intr-un anumit loc, pentru ca daca te vede ca faci acel lucru, va face si el la fel. Copilul nu se ia dupa ceea ce ii spui, ci dupa ceea ce faci tu.
A: Este valabil si pentru copiii mai mari?
I: Da, doar ca la copiii mai mari acest mimetism este posibil sa nu fie luat neaparat din familie. Toti copiem dar e posibil ca modelul dupa care se inspira sa nu fie copiat de acasa. Daca eu vreau ca atunci cand intra intr-o incinta sa salute, atunci, la randul meu, cand intru trebuie sa salut, dupa care ii atrag atentia copilului sa salute si ii explic ca asa este frumos si civilizat sa procedam. Pur si simplu ofer eu modelul. Este foarte important ca acest lucru sa nu se intample doar o data. Incet-incet creez comportamentul pozitiv. Am observat ca multi parinti tocmai acest element il omit. Copilul sa zicem ca spune buna ziua, in acel moment il laud, ii spun ce a facut bun. Daca el zice buna ziua si eu tac, copilul nu stie daca mai spune buna ziua sau nu. Indiferent de comportamentul pe care doresc sa il intaresc, mecanismul este acelasi: sa il practic si eu, sa vorbesc despre el, sa ii ofer modelul meu personal, sa incepem sa lucram impreuna pentru inceput pana cand se descurca singur, sa il laud, sa cred in ceea ce spun. Am intalnit multe mamici la care exista o nepotrivire intre tonul vocii si continutul mesajului. Trebuie sa ma bucur cand il laud, pentru ca doar asa el va simti intr-adevar ceea ce simt.
A: Cum il dezvat pe copilul meu, in cazul in care a invatat un comportament negativ?
I: Identifici comportamentul negativ pe care vrei sa il schimbi, dar niciodata nu vei pune accent pe acel comportament ci vei trece usor la laudarea comportamentului pozitiv cu ajutorul aceluiasi mecanism de mai sus. Singura diferenta funadamentala si care cere resurse inepuizabile este ca trebuie rabdare si timp, pentru ca este mult mai simplu sa il inveti comportamentul pozitiv de la inceput si mult mai complicat sa schimbi ceva, in altceva. Oamenii revin destul de des la vechile obiceiuri si comportamente, pentru ca au foarte putina rabdare. Nu ai cum sa schimbi ceva, daca nu inveti sa ai si rabdare. Trebuie sa lucrezi tu, cu tine. Nu trebuie sa te obligi sa ai rabdare, pentru ca atunci cantitatea ta de rabdare se va diminua iar scopul nu va fi atins. Eu constientizez ca lipsa mea de rabdare conduce la disfunctionalitati si mai mari, imi dau seama ca rezultatele mele sunt si mai rele decat inainte, si incerc sa imi imaginez ce s-ar fi intamplat daca as fi avut rabdare.
Pentru a crea un comportament pozitiv, primul lucru este sa identific comportamentul dezirabil, sa ii explic copilului despre ce este vorba, care sunt beneficiile, apoi sa ii ofer propriul meu model. Pentru inceput este bine sa am eu pregatit modelul pe care vreau sa il transmit copilului, pentru ca, vrem sau nu, copilul imita. Aceasta este modalitatea lui de invatare. Dupa ce am oferit modelul, in momentul in care dorim sa trecem la implementarea lui, sa exersam si sa experimentam in acelasi timp cu copilul, tinand minte ca intotdeauna sa il laudam, sa il apreciem pentru lucrurile bune pe care le face, dupa care lasam treptat doar copilul sa aplice acel comportament. Asta nu inseamna ca nu il mai fac si eu in situatiile respective ci il fac, dar la maniera pedagogica, pana cand a intrat intr-o obisnuinta fireasca si comportamentul lui este integrat in personalitatea copilului.
Interviu realizat cu Mirela Horumba in cadrul emisiunii „Meditatii pentru parinti” realizata de Adriana Titieni