De multe ori copiii prefera sa se joace, decat sa-si faca temele pentru acasa sau le fac la o ora tarzie, la insistentele parintilor. De ce se intampla aceasta situatie? De ce copilul nu isi incepe singur temele, fara ca parintele sa insiste?
Psihologul Cristina Negut ne sfatuieste cum sa-l determinam pe copil sa-si faca temele de buna voie.
Interviu realizat cu psihologul Cristina Negut in cadrul emisiunii „Meditatii pentru parinti”
realizata de Adriana Titieni
A: Cum sa fac sa imi fie tema prietena?
I: Cred ca este bine sa ne gandim si noi, parintii, cum sa facem sa ne fie tema “prietena” pentru ca uneori copii receptioneaza aceasta grija a parintelui. Sa fie tema frumoasa, sa fie gata repede, sa o placa doamna si atunci toate ingrijorarile parintilor aluneca catre copii si chiar daca ei uneori au incredere in tema, pe parcurs incep sa nu mai aiba aceeasi incredere.
E adevarat ca noi, ca parinti, ne dorim ca tema sa fie nu pentru scoala ci pentru viata, si daca tema e pentru viata, noua ne e mai usor sa o facem prietena cu copilul. Eu va invit dragi parinti sa nu deveniti acasa profesorii sau invatatorii copilului vostru. Ramaneti parinti, primiti si voi tema, puneti-va in locul copilului si ganditi un argument pentru care tema aceea va poate deveni prieten.
A: Cum sa il faci pe copil sa inteleaga ca tema nu este pentru a lua nota 10 la o anumita materie ci pentru a sti lucruri care mai departe vor folosi in viata?
I: Mergem impreuna la cumparaturi, adunam preturile, le inmultim, “scoatem tema” si o aducem la viata de zi cu zi. Aceasta este singura forma cand scoala iese in viata si poate fi stralucitoare pentru copii. De multe ori temele sunt date in fuga in ultimele minute ale orei si copiii nu pricep motivatia de a face o astfel de tema. Am observat ca din ce in ce mai des copiii incep sa isi faca temele in recreatii si fac asta pentru ca tema nu le este valorizata. Este important ca parintii sa discute cu copilul, sa il intrebe ce i-a placut la scoala si ce nu i-a placut si despre ce au vorbit.
Un alt lucru important este faptul ca tema scrisa a devenit mai importanta decat tema de invatat si personal, mi se pare un lucru nedrept pentru ca de fapt copiii merg la scoala si pentru a invata, nu numai pentru a scrie. E foarte important sa dobandeasca abilitatea de a invata iar noi, ca parinti, trebuie sa il ajutam pe copil sa isi descopere aceasta abilitate.
A: E important mediul in care faci teme?
I: Mediul e foarte important. Sa stie ca are un loc in care isi face tema, un timp in care isi face tema iar timpul si locul sa fie mereu aceleasi. Poate la inceputul clasei I copilul nu va fi foarte prietenos cu tema dar treptat, se acomodeaza iar parintii trebuie sa dea acest timp al acomodarii. Copilul invata jucandu-se. Trebuie sa il lasati pe copil sa isi personalizeze mediul in care lucreaza.
Merita sa agreati impreuna cu copilul o regula scrisa, legata de loc si spatiu. Sau sa ii spuneti ca daca face un lucru, primeste alt lucru in schimb. Astfel, copiii nu vor incalca regula.
A: Un parinte se considera bun daca are copilul rezultate bune la scoala iar daca rezultatele scad, atunci el crede ca nu mai este un parinte bun.
I: Daca un copil are rezultate bune atunci a existat o persoana care l-a stimulat dar meritele sunt ale lui. Parinte trebuie sa se abtina sa-i faca tema copilului, pentru ca acea tema nu va mai fi prietena copilului. Discuta cu el, intreaba-l cat timp ii va lua pana o va termina si care sunt dificultatile. Nu trebuie sa stai in spatele lui si sa-l corectezi la fiecare pas. Dupa fiecare tema apreciati copilul pentru ca a dedicat timp si efort si veti vedea ca rezultatele lor vor fi mult mai bune.