Abandonul școlar poate fi redus dacă Nouă ne pasă!

Abandonul școlar poate fi redus dacă Nouă ne pasă: cum reușește profesoara Livia Bugaenco să schimbe perspectiva într-o comunitate rurală din Bărăgan

Abandonul școlar este mai mult decât un capitol de statistică. Date oficiale ca: „unul din patru copii din zonele rurale renunță la școală înainte de a încheia măcar ciclul gimnazial” sau “în ultimii 10 ani au renunțat la școală mai mult de 300.000 de copii” sunt îngrijorătoare când sunt înscrise în tabele, dar sunt și mai tulburătoare atunci când definesc o realitate palpabilă. Aceste cifre dor cu adevărat și primii care simt asta sunt profesorii care, din vocație și pasiune, simt nevoia să schimbe lucrurile, cum sunt cei 470 de profesori din programul național „Nouă ne pasă”, lansat de fundația cu același nume.

Prin intermediul acestui program, copiii aflați în risc de abandon școlar beneficiază de ore de educație remedială la matematică și la română prin care recuperează materia, intrând din nou în ritmul unei clase care nu se lasă de învățătură. Ei ajung să termine opt clase reușind să dea examenul de Evaluare Națională de la sfârșitul ciclului gimnazial.

Programul Nouă ne pasă a demarat în 2016 și, de atunci, absenteismul s-a redus cu 80% în grupurile care au intrat în program.

Programul a început în șase școli, pentru ca azi el să cuprindă 90 de instituții de învățământ în care s-au desfășurat, în total, peste 90.000 de ore de educație remedială pentru 4.300 de copii. Și acestea sunt cifre. Dar sunt unele care nu mai dor, ci care dau speranță.

„A educa mintea fără a educa inima nu înseamnă educație”, spunea Aristotel. Profesoara Livia-Oana Bugaenco, care coordonează centrul Nouă ne pasă din Școala Profesională Bordușani, județul Ialomița, știe acest lucru. Doamna Bugaenco este unul dintre profesorii care au contribuit la reducerea abandonului din comunitatea sa.

Cei 39 de copii din comună, repartizați în șase grupe de elevi – două din învățământul primar și patru din gimnazial – care se află în pragul abandonului școlar sunt susținuți și ajutați la centrul din Bordușani, cum spune chiar profesoara, „să învețe, să mănânce o masă caldă și să se deschidă ca niște flori. Pentru că sunt ascultați, încurajați, pentru că recuperează materia și dau rezultate la școală, le-a dispărut teama că nu vor reuși, iar stima de sine le-a urcat, motivându-i să nu renunțe, ci să continue să meargă la școală.”

Bordușani este o comună din Câmpia Bărăganului. Din cauza numărului redus de locuri de muncă din localitate, mulți adulți au plecat să lucreze în străinătate lăsându-și copiii în grija bunicilor sau a rudelor. Unii dintre acești copii se află în risc de abandon școlar, deseori alegând să lucreze cu ziua, începând chiar din clasa a șasea.

Profesoara Bugaenco spune că acești copii pierduseră ritmul clasei, iar teama că nu vor face față și izolarea îi împingeau inevitabil spre abandonul școlar.

„De aceea contează foarte mult pentru ei că prin programul Nouă ne pasă îi ascultăm, îi învățăm, îi ajutăm. Mai mult decât atât, copiii se simt liberi să se exprime, iar asta le-a readus zâmbetul pe buze. Am devenit ca o familie. Apreciază mult atenția pe care o acordăm fiecăruia în parte și înțeleg că ne pasă și că scopul nostru este să-i ținem în școală și să-i ajutăm să promoveze examenul de Evaluare Națională pe care îl au de dat la finalul clasei a opta. Nu în ultimul rând, masa caldă pe care o primesc este, pentru ei, un factor motivant important.” – spune Livia-Oana Bugaenco.

Abandonul școlar este un fenomen cronicizat în special în zonele rurale din România, iar cauzele lui țin de lipsa resurselor materiale ale părinților și de faptul că, fără sprijin suplimentar, copiii nu pot obține rezultate bune la școală.
Meditațiile sau implicarea părinților în pregătirea copiilor prin asistarea la teme, de exemplu, sunt activități pe care nu toate familiile și le permit, pentru că nu au timpul, pregătirea sau resursele necesare.

Ca și doamna Livia-Oana Bugaenco, toți profesorii din programul Fundației Nouă ne pasă depun suflet și pricepere, timp și energie pentru a le oferi elevilor care participă gratuit în aceste programe, sprijinul necesar, adaptat la ritmul lor de studiu.

În prezent, în program, la nivel național în centrele de after school Nouă ne pasă, sunt 3.000 de elevi care vor continua pregătirea și anul viitor, datorită susținerii prin donații din partea mediului privat și al oamenilor obișnuiți. Pentru ca inițiativa să aibă succes, trebuie ca o generație de copii să fie susținută timp de patru-șase ani. Orele se desfășoară în grupe de maximum zece copii, pentru ca fiecare să aibă parte de atenția potrivită ritmului și nevoilor lui. Frecvența cursurilor este de trei ori pe săptămână și tot de atâtea ori copiii primesc și o masă caldă.

„În programul Nouă ne pasă, copiii aflați în risc de abandon școlar sunt ajutați să recupereze materia prin orele de educație remedială de matematică și română, dar nu numai atât. Copiii ajung să își depășească și problemele emoționale care în final i-ar face să renunțe la școală. Fiecare copil este unic. El va deveni adult și, dacă ne dorim să fie responsabil și independent, atunci educația este singura lui șansă. Nu avem dreptul să i-o luăm și nu putem fi indiferenți la nevoile copiilor noștri, iar cel mai important rezultat al programului este că acești copii continuă să rămână în școală și să se pregătească pentru Evaluarea Națională. Noi, aici, la Bordușani, am reușit asta,” conchide profesoara Livia-Oana Bugaenco.

Mai multe detalii se găsesc pe www.nouanepasa.ro.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s