Potrivit statisticilor, 80% din meseriile pe care le vor avea actualii elevi peste 10-20 de ani nu s-au inventat astazi. De asemenea, in acest moment, este evident ca, la fiecare 3-5 ani, apar posturi si meserii noi, de care inca nu am auzit. Si totusi, scoala continua sa pregateasca elevii cu metode si abordari invechite, potrivite pentru meseriile trecutului, nicidecum pentru cele ale viitorului. Ce pot face profesorii din Romania in aceste conditii? Cum pot dascalii sa suplineasca lipsurile din sistemul de educatie cand nici ei nu sunt pregatiti sa educe elevii in spiritul secolului XXI?
Peste 350 de profesori din Romania au participat sambata, 29 ianuarie, la Conferinta SuperTeach Focsani, organizata in sistem hibrid, pentru a discuta despre creativitate si meseriile viitorului.
Menirea profesorului: sa vada potentialul din fiecare copil si sa-l ajute sa creasca
“Menirea profesorului nu are legatura cu matematica, romana, limba franceza sau oricare ar fi materia predata. Menirea profesorului este aceea de a descoperi maretia si talentul din fiecare copil, de a dezvolta in fiecare elev tot ce are el mai bun, de a-i vedea potentialul si a-l ajuta sa creasca in directia potrivita”, spune Felix Tataru, presedintele Asociatiei SuperTeach, organizatie ce are ca obiectiv schimbarea mentalitatii profesorilor pentru o transformare in profunzime a educatiei romanesti.
Creativitatea este una dintre aptitudinile cheie atunci cand vorbim despre pregatirea elevilor pentru meseriile viitorului.
Pentru a le dezvolta copiilor aceasta apitudine, ”profesorii trebuie sa fie ei insisi creativi, sa fie flexibili, sa gaseasca tot timpul solutiile potrivite pentru a atrage elevii, sa se descurce fara a astepta ajutorul superiorilor in functie si sa explice pe intelesul tuturor”.
”Profesorul creativ este cel care poate tine o lectie extraordinara pe un camp, chiar daca nu are curent electric. Eu asa ma gandesc in timpul orei – ce pot sa fac diferit, cum as face respectiva ora daca nu as avea curent electric”, spune Ana Maria Rus, profesor MERITO.
Profesoara le-a oferit dascalilor prezenti la Conferinta SuperTeach un ”manual” cu cateva instrumente de baza prin care pot fi mai creativi la clasa: ”Introduceti in exercitiile voastre un nume de celebritate – copiii vor fi mult mai atrasi de problema daca aceasta include numele unei vedete; folositi in prezentarea lectiei fotografii interesante; neaparat, orele sa includa cel putin o provocare pentru copii si obisnuiti-va sa folositi obiectele pe care le aveti la indemana pentru a va sustine ora.
Cat priveste orele de fixare a notiunilor predate, eu le tin pe ritmuri de hip-hop, ceea ce se poate face si la alte materii si va garantez ca elevii vor fi mult mai atenti, implicati si creativi”.
Caracterizarea personajelor, cu legume, papusi si borcane
Caracterizarea personajelor literare cu ajutorul legumelor, speed dating cu personajele unor opere literare, prezentarea nuvelei Moara cu Noroc utilizand papusi si jucarii din plus – sunt cateva dintre metodele folosite de Carmen Ion, profesor de limba si literatura romana la Colegiul National Pedagogic „Spiru Haret” din Focsani pentru a face din orele de romana cadre in care copiii sa se manifeste cat mai creativ.
”Sa nu uitam ca atat elevii, cat si noi toti ceilalti, traim intr-o lume care taxeaza iesirile din cutie, iar copiii vin uneori la scoala in niste cutii foarte bine inchise. Noi trebuie sa ii ajutam sa iasa de acolo, sa se simta in siguranta, sa inteleaga care este rolul creativitatii. Chiar daca zona traditionala a vietii ne asigura stabilitate, evolutia vine doar din creativitate si din iesirea din cutie”, spune Carmen Ion, fondatoarea festivalului Boovie.
Tot despre puterea profesorilor de a dezvolta sau, dimpotriva, de a infrana creativitatea copiilor a vorbit si Cristina Barbosu-Ene, liderul comunitatii SuperTeach Focsani: ”Multi elevi sunt creativi, curiosi si dornici sa iasa din cutie in clasele primare. Apoi, in gimnaziu, cumva se pierd aceste abilitati ale lor. Oare noi, profesorii, contribuim la stingerea acestei flacari? Daca da, ce putem face sa ajutam copiii sa o mentina vie?”, se intreaba profesoara de limba si literatura romana. ”Creativitatea nu este despre a sti, ci este despre cum conectezi intre ele informatiile pe care le stii”, adauga Cristina Barbosu-Ene, profesor de limba romana, comuna Sihlea.
Teama de ridicol a profesorilor inabusa creativitatea, a lor si a copiilor.
Dar cum poate exista creativitate in randul elevilor in conditiile in care profesorilor le este teama sa se exprime ei insisi creativ? ”Dascalii au multe frici – de director, de elevi, de nestiinta, de parinti – insa cea mai mare teama a lor este aceea de ridicol. Este atat de daunatoare creativitatii in educatie aceasta frica!”, precizeaza Teodora Bentz, Inspector scolar General Adjunct in cadrul Inspectoratului scolar al Municipiului Bucuresti.
Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach, puncteaza, la randul sau, ca ”exista o creativitate enorma in noi, pe care nu o accesam pentru ca nu putem face asta decat prin conectare cu ceilalti. Creativitatea fiecaruia dintre noi depinde de calitatea conectarii cu ceilalti. intotdeauna cand suntem creativi suntem inspirati de ceilalti, o conectare de calitate creaza o explozie de creativitate, un spatiu propice sa ne exprimam cat mai creativ”.
Ca de obicei, pe scena SuperTeach au urcat si copiii, iar lectiile oferite de elevii vranceni au fost cu adevarat inspirationale pentru dascalii prezenti la eveniment. ”Vreau sa fiu profesor pentru ca iubesc copiii, in primul rand, si apoi materia. si mai ales pentru ca iubesc Romania si, prin meseria mea, voi putea contribui la o tara mai buna”, a spus Rebeca Nedelcu, eleva in clasa a-IX-a la Liceul Pedagogic ”Spiru Haret” Focsani.
La randul sau, Mirela Gurbet, eleva in clasa a-VII-a, de povestit cu entuziasm ca ”orice voi face in viata voi face cu pasiune si cred ca pasiunea mea ii va incuraja si pe altii sa aiba curajul sa faca ceea ce isi doresc ei, nu ceilalti”.
In incheiere, co-fondatorul SuperTeach, Felix Patrascanu, a punctat ca ”mentalitatea deschisa nu are niciun sens daca nu suntem impreuna”, facand trimitere la inceputurile sale in antreprenoriat: ”Mie, la inceput, cand eram singur in business, mi-a fost foarte greu, am fost aproape de colaps de multe ori. Asadar, dragi dascali, construiti-va mici oaze de liniste si frumusete – fie in cancelarie, fie in comunitati precum este si SuperTeach – si va va fi mult mai bine, va veti dezvolta si veti creste”.
Despre Asociatia SuperTeach
SuperTeach este un proiect initiat de antreprenori in sprijinul profesorilor si al sistemului de educatie preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii sa descopere si sa dezvolte maretia din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisa in Educatie”, creat de liderul global in schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.
Asociatia SuperTeach actioneaza pe 4 directii:
- Conferinte: in cei patru ani de activitate, au avut loc 26 conferinte in marile orase ale tarii, la care s-au adaugat peste 120 de webinarii si 17 conferinte online incepand din primavara 2020. Zeci de speakeri, elite, specialisti in educatie si antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori si educatori, promovand principii si instrumente ale unei mentalitati deschise in educatie aplicate la clasa.
- Traininguri: 745 de profesori SuperTeach selectati dintre participantii la conferintele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisa in Educatie”, realizat in Romania de Institutul Dezvoltarii Personale. Ne propunem sa ajungem la peste 20.000 de profesori absolventi ai programului.
- Comunitati: in prezent, SuperTeach dezvolta comunitati locale in 23 judete cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE si o Platforma Digitala de continut educativ pentru toti profesorii interesati sa evolueze in spiritul nevoilor societatii actuale.
- Scoli SuperTeach: in octombrie 2021, scoala nr. 28 ”Dan Barbilian” din Constanta a devenit prima institutie de stat din Romania in care, in urmatorii 2 ani, va fi implementat un amplu proiect de schimbare de mentalitate. Proiectul pilot va fi replicat si in alte institutii de invatamant din tara.
Asociatia SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltarii Personale (IDP) si Grupul Educativa. Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tataru (initiator), Dragos Anastasiu, Cristina Gheorghe si Alexandru Ghita – li s-au alaturat inca din primul an (2017) si Felix Patrascanu, Andy Szekely si Parintele Constantin Necula.
Mai multe detalii se gasesc pe SuperTeach.ro.