In cea de-a treia editie a emisiunii „Educatie fara Bla Bla”, am abordat probabil unul dintre cele mai asteptate subiecte, care inca reuseste sa starneasca destul de multe reactii contradictorii in randul parintilor de elevi: temele pentru acasa ale copiilor.
Sunt utile temele pentru acasa? Au sau nu copiii nostri nevoie de ele? La ce folosesc? Este sau nu indicat sa ii ajutam pe micutii scolari la teme? La toate aceste intrebari, si nu numai, ne-a raspuns Oana Moraru, consultant educational, in emisiunea live „Educatie fara Bla Bla” pe care daca ai ratat-o, ai ocazia sa o urmaresti in cele ce urmeaza!
Oana Moraru: Temele pentru acasa trebuie „vandute” copilului
Temele pentru acasa au devenit, pentru multi copii, o corvoada si o sursa de stres. Ultimul lucru pe care un copil vrea sa il faca, dupa orele petrecute la scoala, este sa stea la birou si sa isi faca temele pentru a doua zi. Cum sa ii facem pe scolarii nostri sa nu mai priveasca facutul temelor ca pe o povara?
Oana Moraru spune ca ideea de a face teme trebuie impachetata si „vanduta” copilului in asa fel incat el sa isi doreasca si sa se simta motivat sa isi duca aceasta sarcina la bun sfarsit.
Cum facem acest lucru? Iata ce ne sfatuieste Oana:
„Temele pentru acasa produc acest sentiment de stres in randul copiilor pentru ca nu sunt bine vandute de invatatori si de noi, parintii. Copiii din generatia actuala nu mai simt nevoia sa ridice mana la ore si sa se afirme in fata profesorilor, asa cum obisnuiam sa o facem noi si cum ne spuneau parintii nostri ca ar fi bine sa facem. Nici in cazul fiicei mele, si nici in cazul altor copii, nu mai functioneaza aceasta teama a nerealizarii, a faptului ca nu vor fi obervati de dascali la ore.
Tin minte momentul in care fiica mea a venit acasa cu temele corectate cu rosu si cu foile caietului indoite. Atunci am considerat ca este cazul sa facem o sedinta de familie si a „ii vindem” copilului povestea despre onoarea lucrului binefacut […] Noi, ca parinti si ca dascali, trebuie sa ii transmitem copilului ca tema o face pentru onoarea muncii proprii”, explica Oana Moraru.
Sunt necesare temele pentru acasa?
Temele pentru acasa ii dezvolta copilului simtul responsabilitatii, il invata sa se autodisciplineze, sa isi planifice timpul si sa isi stabileasca prioritatile. Este important, insa, ca aceste teme sa fie personalizate, alese in functie de capacitatile si cunostintele fiecarui copil.
„Traim intr-o tara in care sistemul de invatamant, nereformat, trebuie sa functioneze intr-o forma sau alta pentru copiii nostri. 80% din predarea in clasa este expozitiva. Nu exista timp in clasa pentru copii sa lucreze, sa se joace cu conceptele, sa le aprofundeze, sa le reorganizeze. Nu exista decat predare, nu si invatare, nu aprofundare si nu reechilibrare a sistemului de valori. Invatarea inseamna transformare, inseamna reasezarea informatiilor noi in relatie cu cunostintele vechi.
Singurul mijloc prin care eu, ca parinte, pot sa vad daca copilul meu aplica toate informatiile care i se predau la clasa, sunt temele pentru acasa. In momentul de fata, nu am cum sa masor altfel ce stie copilul din clasa pentru ca nu primesc suficient feedback de la profesori si nu se fac suficiente teste permanente, formative, care sa verifice si care sa imi transmita mie acasa cat poate copilul. Si atunci temele pentru acasa raman singura modalitate prin care imi pot da seama de performantele copilului la scoala”, spune Oana Moraru.
Copilul nu trebuie sa se apuce de teme imediat cum vine acasa, de la scoala!
Copilul nu ar trebui sa se apuce de teme imediat ce a venit de la scoala, doar ca sa scape de ele. Oana Moraru recomanda ca atunci cand ajunge acasa de la ore, copilul sa se joace, sa se descarce emotional, sa faca orice altceva care nu are legatura cu scoala. O greseala pe care o facem noi, parintii, este ca imediat cum il luam pe copil de la scoala sau il vedem ca intra pe usa, il intrebam „Ce ai facut azi la scoala? Ai teme? Hai sa ne apucam de ele”.
„Trebuie sa stim sa impacam doua contraste aparent de nereconciliat. Intai trebuie sa fim jucausi, conectati emotional, sa ii impachetam ziua in mai multe momente de liniste, de joaca, de distractie, dar in acelasi timp sa avem putin si din fermitatea si serveritatea aceea a discursului ca in viata trebuie sa onorezi ce ai de facut”, este de parere Oana Moraru.
Cum iti dai seama ca cel mic primeste prea multe teme?
Oana Moraru spune ca intervalul de timp corect, eficient si sanatos pe care copiii ar trebui sa il dedice temelor pentru acasa, dupa ce petrec ore buna la scoala, este in functie de varsta lor. Iar pentru asta, temele trebuie sa fie foarte bine dozate de catre invatatori.
„Mult este daca cel mic este clasa intai si petrece mai mult de o ora pe temele pentru acasa; o ora si jumtate la clasa a doua, iar la clasa a treia si a patra, doua ore cu pauza. Ce e peste doua ore este mult peste puterea copilului si nesanatos. Asta in Romania, pentru ca de fapt un copil de clasa a doua, de exemplu, nu ar trebui sa petreaca mai mult de 20 de minute facand teme”, explica Oana Moraru.
Ii ajutam pe copii la teme?
Oana Moraru recomanda parintilor sa ii ajute pe cei mici la teme, insa fara sa le faca in locul lor.
„Eu as sfatui parintii sa stea si sa lucreze cu copiii teme cat au copiii nevoie. Asa ca daca ai disponibilitate si timp, stai langa el”, spune Oana Moraru.
S-ar putea sa te intereseze si alte subiecte discutate in emisiunea „Educatie fara Bla Bla”:
De la ce varsta incepe copilul sa invete? Ne spune psihologul Camelia Chetu
Autor articol: Bianca Geica, redactor Itsy Bitsy
Interesant articolul, multumesc pentru informatie si pentru sfaturi.