O noua campanie de prevenire a fenomenului bullying, de aceasta data in scoli, a fost lansata pe 7 noiembrie 2017 de Organizatia Salvati Copiii Romania. Cu un mesaj extrem de controversat inca dinaintea dezvaluirii proiectului, campania „Opriti bullying-ul sau desfiintati recreatiile!” subliniaza faptul ca foarte multe cazuri de umiliri si violente au loc in pauzele de la scoala.
Potrivit studiului national efectuat de Salvati Copiii in anul 2016:
- 1 din 4 copii era umilit in mod repetat la scoala, in fata colegilor;
- 1 din 6 copii era batut in mod repetat;
- 1 din 5 copii umilea in mod repetat un alt copil la scoala;
- in mod repetat, in scoala, 3 din 10 copii erau exclusi din grupul de colegi;
- 73% dintre copii afirmau ca au fost martorii unei situatii de bullying in mediul scolar.
#DesfiintatiRecreatiile
Campania „Opriti bullying-ul sau desfiintati recreatiile!” a pornit cu un mesaj puternic, inca dinainte de lansarea propriu-zisa: #DesfiintatiRecreatiile. Doua cuvinte au fost suficient de incisive incat sa provoace o discutie, sa aprinda emotii si sa deschida ochi asupra unui fenomen de care, pana de curand, a fost prea mult timp ignorat.
Organizatia Salvati Copiii trage, astfel, un semnal de alarma si solicita autoritatilor decidente luarea unor masuri urgente, care sa redea elevilor recreatia, fara sa le fie teama ca vor fi agresati si umiliti.
Printre masurile pe care Salvati Copiii Romania le propune in campania „Opriti bullying-ul sau desfiintati recreatiile!” se numara:
- cresterea capacitatii de raspuns a scolilor in situatii de bullying intre elevi;
- promovarea unor metode pozitive si eficiente de educare socio-emotionala a copiilor, in spiritul valorilor de toleranta, respect, protectie si curaj;
- promovarea de proceduri si politici clare de interventie specifica in situatie de bullying, in colaborare cu Ministerul Educatiei.
Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania, a evidentiat consecintele negative ale bullying-ului asupra tuturor copiilor, victime sau agresori: „Hartuirea, umilirea repetata si intentionata sunt fenomene care isi pun amprenta asupra sanatatii emotionale si sociale a tuturor copiilor, victime sau agresori. Pe termen lung, acesti copii vor dezvolta mecanisme de inadecvare sociala, fie ca vorbim despre comportamente de abuz si putere, in cazul agresorului, fie despre un comportament de izolare sociala, in cazul copilului-victima. Mai mult, nici copiii care sunt martori nu au parte de un mediu scolar sanatos, ei simtindu-se fie complici, fie intimidati si amenintati de comportamentele de bullying ale colegilor lor. Acesti copii vor intelege ca relatiile interumane se construiesc pe o ierarhie a puterii in care abuzul este apanajul celui puternic”.
Studii cu privire la fenomenul bullying in Romania
La nivel european, Romania se situeaza pe locul 3 in clasamentul celor 42 de tari in care a fost investigat fenomenul bullying, potrivit unui raport al Organizatiei Mondialea Sanatatii (OMS), cu 17% dintre copiii de 11 ani care au recunoscut ca au agresat alti elevi cel putin de trei ori in luna anterioara, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%.
Cele mai noi date procesate la nivelul Ministerului Educatiei Nationale (MEN) pentru anul scolar 2014-2015 vorbesc despre peste 18.000 de cazuri de violenta la nivel national.
Pentru semestrul I al anului scolar 2016-2017, datele culese de Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati de la Inspectoratele Scolare Judetene indica un numar de 7.690 de cazuri de violenta in scoli, cele mai multe in Brasov (782 ), Timis (596), Bihor (575), Iasi (561) si Neamt (472). Cifrele oficiale sunt departe de o reprezentare corecta a unei realitati scolare in care, zi de zi, toti actorii implicati – elevi, cadre didactice, parinti – vorbesc cu ingrijorare de un nivel in crestere al violentei intre copii.
In oglinda, Romania avea, la finalul anului scolar 2016-2017, un numar de 2.209 de consilieri scolari (dintre care 211 in Bucuresti), pentru cele 6.221 de unitati de invatamant, dintre care 792 de gradinite si 5429 de unitati de invatamant preuniversitar.
„Nu se pune problema ca dascalii sa ignore, nici macar in recreatie, modul in care scolarii relationeaza. Suntem perfect constienti de consecintele negative ale bullying-ului, fenomen care poate avea consecinte nefaste asupra sanatatii emotionale si sociale a copiilor, de aceea combaterea acestuia este o tinta vizata de intregul proces educational”, a declarat Liviu Pop, Ministrul Educatiei.
Studiul despre bullying organizat de Salvati Copiii Romania
In 2016, Salvati Copiii Romania lansa datele studiului „Bullying-ul in randul copiilor”. Astfel, aflam ca niciunul dintre copiii care au participat la interviurile de grup organizate de Salvati Copiii nu a stiut despre existenta unei comisii de combatere a violentei in scoala lor. Atunci cand sunt luate, masurile de combatere a violentei sunt legate de evenimente singulare deosebit de severe. Scolile nu au o abordare comuna in cazurile de bullying.
Ba mai mult, nici Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, nici Statutul elevului – documente de referinta in organizarea activitatilor si conduitei scolare, nu contin precizari specifice in legatura cu fenomenul de bullying.
Excluderea din grup, izolarea sociala, amenintarea cu violenta fizica si/sau umilirea, violenta fizica si distrugerea bunurilor personale, interdictia de a vorbi/interactiona cu un alt coleg, raspandirea de zvonuri cu caracter denigrator sunt comportamente specifice de bullying cu care copiii se intalnesc frecvent in mediul scolar.
https://www.youtube.com/watch?v=_AghhtITBI0
Astfel, 23% dintre copii au mentionat ca s-a intamplat sa fie amenintati cu excluderea din grup, 31% ca au fost exclusi si 39% ca un alt copil a cerut cuiva sa nu se joace sau sa nu vorbeasca cu ei. 37% dintre copiii participanti la chestionar au marturisit ca s-au raspandit zvonuri umilitoare si denigratoare in spatiul scolii despre ei. Mai mult, 84% dintre copii afirma ca au fost martorii unei situatii in care un copil ameninta un altul, 80% a uneia in care un copil este umilit de alt copil, iar 78% au asistat la situatii repetate in care un copil era imbrancit si lovit usor de catre alti copii.