Asociaţia Telefonul Copilului: Crestere dramatica a abuzurilor asupra copiilor

In anul 2016, la Telefonul Copilului 116 111 s-au inregistrat 4.565 de situatii de abuz asupra copiilor, abuz de tip bullying, violenta in familie si discriminare. Comparativ cu anul precedent, cresterea numarului cazurilor de abuz asupra copiilor este de 45,24%. Forma de abuz preponderent intalnita in cazuistica Asociatiei Telefonul Copilului este agresiunea fizica, prezenta in 1.877 de cazuri, cu 46,75% mai multe fata de anul 2015.

„Numarul cazurilor de abuz inregistrate la Telefonul Copilului a crescut constant, iar acest lucru nu face decât sa oglindeasca problemele in continua crestere in societatea româneasca. Faptul ca din ce in ce mai multe persoane au incredere sa apeleze 116 111 si sa raporteze abuzuri asupra copiilor este de bun augur si semnifica faptul ca mentalitatile s-au schimbat si ca nu mai traim aceeasi resemnare in fata suferintei, mai ales din partea copiilor. Totusi, luna aceasta se implinesc 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeana, moment in care constatam ca aderarea a condus mai mult la alinierea legislatiei nationale la cea europeana si mai putin, insa, la modalitati concrete de aplicare a acesteia. Mai mult decât atât, la nivel social, abuzurile la adresa oricarei persoane, copil sau nu, ar trebui sa se loveasca de toleranta zero”, a declarat Catalina Surcel, Director Executiv al Asociatiei Telefonul Copilului.

Crestere pe linie in anul 2016

In anul 2016, numarul total de apeluri inregistrate la 116 111 a fost de 88.986, iar dintre acestea 10.356 reprezinta cazuri care au necesitat interventie si monitorizarea de lunga durata a specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului, in colaborare cu reprezentantii institutiilor abilitate la nivel local. Numarul total al cazurilor sesizate la 116 111 in anul 2016 a inregistrat o crestere cu 33,71% fata de anul precedent.

Complexitatea cazurilor sesizate la 116 111 a impus alocarea unui numar tot mai mare de minute de consiliere dedicate fiecarui apel. Astfel, durata medie a unui apel a crescut de la 10 – 15 minute, in anii precedenti, la 15 – 30 de minute in anul 2016. Asociatia Telefonul Copilului a oferit beneficiarilor, prin intermediul serviciului Telefonul Copilului 116 111, 541.642 de minute de consiliere psiho-sociala si juridica gratuite.

32.30% dintre apelanti au expus mai mult de doua probleme pentru care au solicitat consiliere psiho-sociala/juridica de lunga durata, iar 8,33% au expus trei probleme.

Nevoia de consiliere psihologica a beneficiarilor a reprezentat un procentaj de 29,83%, respectiv 3.090 de situatii. Problemele semnalate au fost legate de: nevoia de comunicare cu privire la exprimarea propriilor gânduri, temeri, sentimente legate de familie in procentaj de 39,40%, probleme specifice adolescentilor (criza de identitate, probleme sentimentale, dificultati in relationare, anxietati) in procentaj de 32,88%, disfunctionalitati in familie in procentaj de 19,29%, depresii si tulburari de comportament in procentaj de 4,94% si comportamente neadecvate manifestate prin gânduri/gesturi extreme in procentaj de 3,49%. 72,85% dintre copii (44,29% fete si 28,56% baieti) au manifestat nevoia de suport psiho-emotional, iar 27,15% dintre parinti sau alti adulti au solicitat consiliere psihologica pentru imbunatatirea relatiei copil – parinti. Pe segmentul gen raportat la grupele de vârsta, datele sunt urmatoarele: fete 9 – 12 ani (19,29%), fete 16 – 18 ani (11,59%), fete 13 – 15 ani (10,53%), baieti 16 – 18 ani (9,72%), baieti 13 – 15 ani (8,20%), baieti 9 – 12 ani (7,30%), baieti 6 – 7 ani (3,34%) si fete 6 – 7 ani (2,88%).

Cazuistica

Principalele forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizica (37,32%), abuzul emotional (25,93%) si neglijarea (24,11%). Mediul de desfasurare al abuzului indica urmatoarele procentaje: in familie (65,71%), familia extinsa, asistenta maternala si centrul de plasament (17,39%), in spatiul public (11,05%) si in mediul scolar (5,85%). Agresorii copiilor au fost: parintii sau unul dintre parinti (72,96%), un alt copil (9,81%), o alta ruda (6,65%), un alt adult (5,93%) si alte categorii (4,65%) din care fac parte: concubin / concubina al / a unuia dintre parinti, cadru didactic, asistent maternal sau membru al personalului centrului de plasament.

Sesizarile legate de fenomenul bullying au inregistrat o crestere in procentaj de 25,41% fata de anul trecut, respectiv 1.545 de cazuri.Formele in care s-a manifestat fenomenul bullying au fost: insulte, jigniri, porecle, sarcasm in procentaj de 42,98%, loviri, imbrânciri in procentaj de 38,58% si intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social in procentaj de 18,44%. Abuzul de tip bullying a avut loc, cu precadere, in scoala / gradinita (81,96%) si in medii precum online / spatiul public (18,04%). Agresorii asociati abuzului de tip bullying au fost: alt copil (97,44%), cadru didactic (1,47%) si alt adult (1,09%). 84,97% au fost copii cei care au sesizat situatii de abuz de tip bullying (51,02% baieti si 33,95% fete), iar 15,03% parinti sau alti adulti. Pe segmentul gen raportat la grupa de vârsta, datele colectate de Asociatia Telefonul Copilului sunt urmatoarele: baieti 9 – 12 ani (34,15%), fete 9 – 12 ani (23,80%), baieti 16 – 18 ani (7,41%), fete 13 – 15 ani (6,83%), baieti 13 – 15 ani (6,05%), baieti 6 – 7 ani (3,41%), fete 6 – 7 ani (3,32%).

Solicitarile de consiliere juridica au inregistrat o crestere in procentaj de 24,42% fata de anul 2015, respectiv 1.187 de situatii. Acestea s-au referit la: probleme legate de familie (incredintarea minorului, violenta in familie, mentinerea legaturilor personale ale copilului cu parintele care nu a obtinut incredintarea) in procentaj de 60,57%, drepturile copilului in procentaj de 24,18% si alocatii / prestatii sociale in procentaj de 15,25%.

Tipuri de apelanti

Copiii si adolescentii care au contactat 116 111 in anul 2016 provin din: familii nucleare (84,17%), familii monoparentale (8,10%), familii extinse (5,03%), respectiv familii adoptatoare, alte familii care au primit copii in plasament, precum si copii ai caror parinti au decedat (2,70%).

Starea emotionala a copiilor la inceputul apelului a fost identificata de specialiştii Asociatiei Telefonul Copilului astfel: 56,57% dintre copii simteau apasare, 16,27% frustrare/depresie, 11,64% frica/anxietate, 9,10% tristete/singuratate si 6,42% furie/panica.

Baietii au contactat cel mai mult Telefonul Copilului 116 111, in procentaj de 40,05%, urmati de fete in procentaj de 34,23%. Parintii sau alti adulti au contactat 116 111 in procentaj de 25,72%.

Mediul de provenienta cel mai frecvent raportat a fost mediul urban (46,89%) urmat de mediul rural (40,34%). In 12,77% dintre situatiile inregistrate la 116 111, apelantii nu au dorit sa mentioneze mediul de provenienta. Regiunea raportata cu preponderenta a fost Moldova (27,85%), urmata de Muntenia (21,32%), Bucuresti (11,58%), Transilvania (10,25%), Oltenia (10,11%), Dobrogea (6,60%) si Banat (2,28%). Apelantii au solicitat confidentialitate privind regiunea din care provin intr-un procentaj de 10,01% dintre situatii.

In ceea ce priveşte repartizarea pe judete, cele mai multe cazuri au fost inregistrate din judetele Vrancea, Constanta, Teleorman, Vaslui, Neamt, Bucuresti (sector 5), Dâmbovita, Ilfov, Dolj, Olt, iar cele mai putine au fost sesizate din judetele Covasna, Harghita, Salaj, Tulcea, Bihor, Satu Mare, Bistrita-Nasaud, Braila, Mehedinti si Arad.

116 111 este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in Romania de Asociatia Telefonul Copilului si Telekom Romania. Apelul catre 116 111 este oferit gratuit de Telekom Romania si Telekom Romania Mobile Communication.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s