Proiectele de grup pot fi un instrument foarte util pentru a-i invata pe copii despre colaborare, corectitudine si rabdare. Ce avantaje au elevii de pe urma lucrului in echipa? Hai sa aflam!
In viata adultilor, sunt rare cazurile in care lucram singuri. De cele mai multe ori, ne bazam pe o echipa, lucram alaturi de colegi – totul pentru buna functionare a unei organizatii.
In ceea ce ii priveste pe copii, proiectele de grup ii ajuta sa participe impreuna la procesul de invatare. Fiind incurajati sa coopereze, elevii vor intelege mai bine cum sa lucreze ca o echipa, nu individual, cum sa fie altruisti in loc sa fie egoisti, cum sa accepte ideile celorlalti in loc sa fie rigizi. Copiii timizi au ocazia sa se deschida fata de colegii lor, iar cei mai vorbareti isi pot exersa ascultarea.
De asemenea, scopul comun (realizarea unui proiect) ii uneste pe membrii grupului. Lucrul in echipa este o ocazie buna pentru cei mici de a se cunoaste mai bine intre ei, de a se imprieteni.
La inceputul unui proiect
Dupa ce elevii sunt impartiti pe grupuri, este bine ca fiecare echipa sa stea de vorba inainte de a incepe. Astfel, copiii nu numai ca ajung sa se cunoasca intre ei, dar descopera si punctele forte si cele slabe, ale fiecarui coleg in parte. (Acest pas este important chiar daca cei mici se stiu de mai multa vreme, pentru ca intotdeauna pot descoperi noi calitati ale colegilor.)
Astfel, fiecare poate veni cu o contributie: „Mie imi place sa desenez si cred ca ma pricep” sau „Mie imi este frica sa vorbesc in fata tuturor, dar as vrea sa incerc pentru ca imi place sa povestesc.”
Urmatorul pas tine de organizare. Este bine ca elevii sa stie clar ce au de facut, iar apoi sa decida cand si unde se vor intalni si cat si cum vor lucra. Au la dispozitie doar o ora sau va fi nevoie sa lucreze si de acasa?
Corectitudinea in proiectele de grup
Un risc mare al proiectelor de grup este ca o persoana sa faca toata munca, iar ceilalti sa fie lasati deoparte (fie din propria lor vointa, fie din avantul cuiva care vrea sa controleze tot proiectul).
De aceea, este important sa se determine cat mai clar cine ce face. Desi vor fi si parti din proiect in care toata lumea va contribui (de exemplu, in cazul unui brainstorming), va fi si lucrul individual, ce va tine de puterile fiecarui coechipier.
Tot in acest caz, este bine sa existe si un lider. Chiar daca invatatoarea / profesorul va verifica proiectele si demersul grupurilor, fiecare echipa ar trebui sa aleaga o persoana care sa ii coordoneze pe ceilalti. Care dintre copii este mai organizat? Cine se intelege cu toata lumea?
Atitudini negative in proiectele de grup
Cum spuneam, lucrul in echipa se bazeaza foarte mult pe intelegere si cooperare. Copiii isi exerseaza rabdarea cu alte persoane si invata cum sa isi imparta timpul si resursele.
Totusi, pot aparea diverse situatii in care munca in echipa poate suferi. Iar copiii au nevoie sa invete si ce sa nu faca atunci cand lucreaza cu altii, anume:
- sa nu critice, sa nu descurajeze;
- sa nu fie non-participanti (adica, sa contribuie);
- sa nu vorbeasca peste ceilalti, sa nu blocheze fluxul de idei (adica, sa asculte);
- sa nu distraga atentia.
Copilul tau a participat pana acum vreun proiect de grup?
Autor articol: Oana Anghel – Redactor Itsy Bitsy