Cu ocazia Zilei Internaționale a Literației (8 septembrie), Fundația Noi Orizonturi și Teach for Romania trag un semnal de alarmă despre rămânerile în urmă la învățarea citit-scrisului ale copiilor din mediile vulnerabile, accentuate în timpul pandemiei.
Pe scurt, literația este o competență complexă, care se compune din identificarea, înțelegerea, exprimarea, crearea și interpretarea conceptelor, sentimentelor, faptelor și opiniilor, atât oral, cât și în scris.
Conform statisticilor oficiale, se pierde aproape un sfert dintr-o cohortă școlară în mediul rural din cauza sărăciei. Șase din zece copii de la sate învață într-o școală fără bibliotecă (World Vision, 2021). Nu au cărți acasă și nici părinți care să îi ajute la teme. Se vorbește mult despre rezultatele testelor PISA, abandon școlar și efectele școlii online din timpul pandemiei, însă avem nevoie să înțelegem ce se întâmplă încă din primii ani de educație pentru a avea o intervenție de succes, mai ales acolo unde provocările sunt foarte mari, și anume în mediile dezavantajate din România.
„Din experiența noastră în lucrul cu elevii, știm că decalajele de la pornire dintre copiii din diferite medii socio-economice cresc cu timpul. Pentru stoparea creșterii și pentru reducerea acestor decalaje este nevoie de învățare diferențiată până la personalizarea sprijinului, în unele cazuri. Noi, Fundația Noi Orizonturi și Teach for Romania, am elaborat și testat o serie de materiale care sunt resurse educaționale deschise, pentru copii și profesorii lor, care vin în sprijinul dezvoltării competenței de literație. (…) În urma dezvoltării și utilizării unor resurse didactice destinate special copiilor și învățătorilor de clasă pregătitoare din medii vulnerabile, am constatat progrese semnificativ mai bune la citire la elevii cu care s-au folosit aceste resurse decât la cei din medii socio-economice asemănătoare unde nu s-au folosit resursele create. Această constatare ne încurajează să diseminăm resursele deschise create pentru a ajunge la cât mai multe școli din comunități dezavantajate.” – Alina Răducanu, Teach for Romania, și Maria Kovacs, Fundația Noi Orizonturi.
Reclame scrise de copii și reacțiile publicului – Un experiment social
Pentru a atrage atenția asupra rămânerile în urmă la învățarea citit-scrisului ale copiilor din mediile vulnerabile a fost realizat un experiment social susținut de PEPCO, în cadrul căruia câțiva copii din satele din România să scrie reclame la rechizite pe internet.
Urmărește experimentul aici:
În anul școlar trecut, Fundația Noi Orizonturi și Teach for Romania au oferit sprijin personalizat la peste 2000 de elevi din mediul rural, care au participat la laboratoare de literație și școli de vară, pentru a ajunge să citească și să scrie la nivelul vârstei lor. Hai să continuăm misiunea și anul acesta.
Pentru a oferi în continuare sprijin copiilor din mediul rural în efortul lor de învățare a fost lansat #ȘcolicuscLipici, un proiect pentru susținerea copiilor din clasele primare care au dificultăți de citit-scris, pentru a-i ajuta să progreseze și să ajungă la nivelul clasei lor. În cadrul programului, oricine se poate implica trimițând CITESC prin SMS la 8845 și donând 2 euro lunar.
Donațiile din campanie au drept scop: antrenarea și sprijinirea a peste 100 de profesori să dezvolte competențele de literație ale elevilor lor (2 000 copii); să ofere acces la resurse educaționale și activități extracurriculare adecvate nivelului lor de citire-scriere pentru cel puțin 600 de elevi care au nevoie de intervenții suplimentare (pe lângă ceea ce fac în mod normal la școală) de tipul sau școli de vară.
Mai multe detalii se găsesc pe scolicusclipici.ro.