Din cauza emotiilor negative suntem tentati uneori sa ne descarcam frustrarile pe cei din jur. Chiar si copiii se simt neintelesi sau frustrati si reactioneaza impulsiv atunci cand vor un anumit lucru cu care parintii nu sunt de acord. Ce solutii exista pentru “a ne descarca” de emotiile negative, atat noi, parintii, cat si copiii?
Claudia Jimeno Beltran, directorul Centrului de Dezvoltare Personala AMANESER, ne invata sa ascultam si ne propune “toaleta emotionala” ca solutie pentru a scapa de emotiile negative.
Interviu cu Claudia Jimeno Beltran in cadrul emisiunii „Meditatii pentru parinti”, moderata de Adriana Titieni.
A: Se spune ca un bun comunicator este de fapt un bun ascultator. Stiu ca ne este greu sa ascultam, in sensul in care tu ne vei povesti. Te rog sa ne explici ce inseamna sa asculti. Ne este greu sa ascultam nu doar ca parinti, dar si ca prieteni sau ca persoane care vor sa se informeze.
C: Ascultarea este o parte importanta in comunicare pentru ca nu este important doar sa transmitem informatii ci si sa ne ascultam pe noi, sa vedem ce este in interiorul nostru pentru a putea comunica. Dupa ce am comunicat si am exprimat ceea ce am dorit vine randul celuilalt sa se exprime iar noi sa ascultam. Aceasta este relatia de alternanta. Nu este o relatie de dominare-supunere ci o relatie de alternanta in care, pe rand, unul vorbeste si celalalt asculta.
Eu impart partea de ascultare in doi pasi: a) ce am eu in interiorul meu, cum sa ma ascult eu pe mine si b) cum sa il ascult pe celalalt.
Sunt doua lucruri care tin de ascultare dar sunt putin diferite, pentru ca o prima dificultate este ca nimeni nu ne-a invatat cum sa ne ascultam si sa aflam ceea ce este in interiorul nostru. Nu stim sa decodificam senzatiile pe care le avem in corp. Importanta s-a pus foarte mult pe “a gandi” si nu pe “a simti”, pentru ca este foarte important ce simtim.
Totul functioneaza ca un sistem unitar. Nu putem sa ne despartim corpurile de gandurile noastre. Primul lucru pe care trebuie sa il facem este sa mutam atentia noastra de la celalalt la noi si sa ne ocupam de ceea ce se afla in interiorul nostru. Al doilea lucru pe care trebuie sa-l facem este sa decodificam emotiile noastre pentru ca nu stim sa facem lucrul asta.
A: Partea frumoasa pe care am recunoscut-o eu este aceasta intelegere si ascultare a parintilor pentru copii.
C: Si copiii au abilitatea sa manifeste comportamental acele lucruri pe care le simt si nu pot sa le exprime. Conditia este sa-i indrept atentia in interiorul lui. Daca sunt nervoasa si am identificat nervii mei, eu pot sa “ii scot”. Partea de ascultare este baza unei comunicari intre mine si ceilalti.
De exemplu, pentru “scoaterea nervilor” se foloseste o “toaleta emotionala”, un loc unde putem depune toate lucrurile care nu ne folosesc. Ele vor folosi candva la altceva, dar noua nu ne folosesc. Dificultatea este ca noi am invatat sa pastram emotiile negative in interiorul nostru. Este necesar sa facem un loc in casa pentru descarcarea acestei emotii negative, o “toaleta emotionala”, un loc special pentru asta, care poate fi un birou sau un scaun, un loc unde sa putem scrie, sa putem vorbi sau mazgali foi etc. Important este sa fim singuri si sa gasim o modalitate prin care sa simtim ca ies acei nervi.
A: Aceste metode se pot aplica inclusiv copiilor?
C: Mai ales copiilor.
A: Cum reactioneaza ei?
C: Reactioneaza pozitiv pentru ca ei intra mai usor in joc. Cu o “toaleta emotionala”, copilul poate “sa scoata nervii” intr-un mod “igienic”, fara sa bata copiii, fara sa tipe sau sa muste. Ei stiu ca exista acea “toaleta emotionala” de care am vorbit si acea “scoatere a nervilor”.
7 Octombrie 2010