Exista jocuri pe care le putem juca oriunde si oricand, atata timp cat avem la indemana o foaie si un pix. Cu siguranta iti amintesti de partidele de „X si 0” sau de „Spanzuratoarea”. M-am gandit sa-ti dau ocazia sa redescoperi aceste jocuri alaturi de copilul tau.
Le puteti juca impreuna ori de cate ori aveti o foaie si un pix la indemana. Iar pauzele dintre orele de la scoala sunt foarte potrivite pentru astfel de jocuri, pentru ca nici nu dureaza foarte mult.
X si O
Un joc pentru doi jucatori pe cat de simplu si cunoscut, pe atat de distractiv. Se deseneaza pe o foaie un tabel cu trei randuri si trei coloane.
Cand ii vine randul, fiecare jucator completeaza, in una din casutele libere, un “X” sau un “O”, in functie de simbolul cu care joaca.
Va castiga cel care realizeaza o linie – pe rand, coloana sau diagonala – din trei de “X” sau trei de “0”. Exista si situatii in care nu castiga nimeni – cei doi jucatori completeaza toate casutele, dar nici unul nu reuseste sa completeze o linie de trei simboluri identice. In cazul acesta se declara remiza. Dupa ce se familiarizeaza cu jocul, copiii vor descoperi si diverse strategii prin care pot castiga sau remiza jocul.
Spanzuratoarea
Un alt joc pentru doi jucatori, ideal pentru incurajarea imbogatirii vocabularului. Primul jucator se gandeste la un cuvant (de preferat cat mai lung si cu cat mai multe litere diferite) care va trebui ghicit de al doilea jucator.
Dupa ce s-a hotarat asupra cuvantului, ii scrie pe foaie prima si ultima litera, desenand cate o liniuta pentru fiecare litera din interiorul cuvantului (prima sau ultima litera se trec si in interiorul cuvantului, daca se repeta).
Acelasi jucator deseneaza, langa cuvantul de ghicit, o spanzuratoare. Celalalt jucator incepe sa spuna ce litere crede ca se regasesc in cuvant. Daca ghiceste o litera, jucatorul care stie cuvantul o va completa in spatiile punctate, de cate ori se regaseste.
Pentru fiecare litera spusa care nu exista in cuvantul secret, jucatorul care stie cuvantul va desena, sub spanzuratoare, cate o parte a corpului unui omulet. Scopul jocului e sa ghicesti cuvantul inainte ca adversarul sa termine de desenat omuletul de sub spanzuratoare.
TOMAPAN
Un joc excelent de cultura generala pentru copii, care se poate juca in mai multi jucatori. Fiecare scrie, pe o foaie de hartie, TOMAPAN – acronim pentru sapte categorii de cuvinte – Tari, Orase, Munti, Ape, Plante, Animale, Nume (proprii).
Se alege o litera, iar fiecare jucator trebuie sa scrie, pe foaia lui, cate un nume in dreptul fiecarei categorie. Castiga cel care a terminat primul de scris nume pentru toate cele sapte categorii. Exemplu pentru litera A: Austria, Arad, Alpi, Arges, Ardei, Antilopa, Ana.
Nave de razboi
Pentru Nave de razboi e nevoie de doi jucatori, care vor incerca sa-si scufunde unul altuia flota navala.
Fiecare va desena pe foaia lui (de preferat hartie matematica) doua tabele cu zece randuri si zece coloane, pe care le va nota cu cifre de la 1 la 10 (coloanele) si cu litere de la A la J (randurile).
Fiecare va desena apoi in primul tabel cinci nave de razboi – fara ca celalalt sa vada! Navele de razboi au toate un patratel latime dar variaza in lungime, de la cinci patratele (cea mai mare) la un patratel (cea mai mica).
Navele pot fi asezate in orice pozitie, oriunde in tabel, cu conditia sa ramana intre ele cel putin un patratel. In cel de-al doilea tabel, fiecare jucator isi va nota loviturile pe care le va da jucatorului advers, in incercarea de a-i scufunda navele.
Jucatorii vor incerca sa scufunde navele adverse lovind in diverse puncte – coordonate. Primul jucator va spune o coordonata (de exemplu, B6) din tabelul advers, iar adversarul ii va raspunde cu “Nimic” (daca nu se gaseste nicio nava sau parte de nava in patratica B6) sau “Lovit” (daca se gaseste o nava sau parte de nava).
Jucatorul care e intrebat trebuie sa noteze, la randul lui, loviturile adverse. Incercarile nule se noteaza cu “0”, iar loviturile cu “X”. Atunci cand o nava este lovita in toate patratelele din care e compusa, atunci jucatorul trebuie sa spuna “Scufundat”, dar fara sa dea detalii despre pozitionarea navei in tabel. Castiga jucatorul care scufunda primul toate navele adversarului.
Stii si alte jocuri pentru care ai nevoie doar de foaie si pix? Ajuta-ne sa completam lista comentand mai jos.