Cat de importanta este muzica in viata copiilor nostri

Inca de cand se nasc, copiii sunt inconjurati de muzica. Orice sunet este nou. Cercetatorii ne explica de ce este bine sa introducem muzica in viata copiilor nostri de cat mai curand, fie ca vrei sa il ajuti sa isi descopere aptitudini muzicale, fie ca vrei sa ii dezvolti aprecierea pentru frumos.

De cele mai multe ori ne spunem ca micutul nostru are inclinatii muzicale pentru ca repeta cu usurinta cantecelele ascultate, bate ritmul cu piciorul cand aude o melodie la radio ori incepe sa se miste pe muzica.

Incet-incet ne gandim sa-l inscriem la un cerc de muzica, dans ori balet pentru ca suntem destul de siguri ca are ureche muzicala, mai ales daca mai sunt rude in familie care s-au remarcat in acest domeniu.

In urma cercetarilor s-a remarcat faptul ca aptitudinea muzicala este o componenta a personalitatii de care beneficiaza toate persoanele, insa importanta este masura in care este prezenta la fiecare, educatia muzicala de care beneficiaza copilul inca din primii ani, stimularea si motivarea celui mic in acest sens.

Succesul in cunoasterea artei muzicale, precum si obtinerea de performante trebuie sa se bazeze pe urmatorii factori:

– crearea unui mediu care sa stimuleze aptitudinea muzicala a copilului: parintii il pot obisnui pe cel mic sa invete sa asculte muzica, sa fie ghidat in sensul unei alegeri potrivite a genurilor de muzica, adaptate la tipul lui de temperament si starea lui afectiv-emotionala;
– predarea educatiei muzicale de catre persoane abilitate – profesori de muzica, persoane care au studiat muzica, specialisti in domeniu;
– punerea la dispozitie a diverselor materiale care il pot ajuta pe copil in cultivarea acestei aptitudini;
– incurajarea permanenta din partea celor din jur.

Insa, acest lucru nu inseamna ca toate persoanele vor fi in stare sa cante ori sa reproduca mici fragmente din diverse opere, doar din motivul ca au beneficiat de toti factorii de mai sus.

Crearea unei educatii muzicale are ca principal scop invatarea copilului sa asculte muzica si sa stimuleze capacitatea de concentrare atunci cand este antrenat in diverse activitati.

De foarte multe ori ritmul melodiei ne transmite starea afectiva pe care trebuie s-o avem atunci cand suntem implicati intr-o activitate: citim o carte de aventuri ne gandim la o melodie care iti induce suspansul, picteaza, deseneaza ori copilul isi rezolva temele va asculta melodii apartinand genului clasic, copilul este la o petrecere a unui coleg – atmosfera de buna-dispozitie si voiosie ne va transmisa de cantecele vesele.

Bineinteles ca atunci cand ne dorim ca cel mic sa adoarma, si implicit sa viseze frumos, nu va asculta muzica rock ori tehno, ci o muzica cu ritmuri lente, in special cantece de leagan.

Dar, nu este de-ajuns sa ascultam melodia, ci este necesar sa fim atenti la ritm si versuri. Toate acestea ne influenteaza starea psihica, ne induc o anumita emotie ori stare sufleteasca, ne stimuleaza motricitatea, memoria si atentia.

Copii sunt incantati si simt o adevarata placere ascultand si interpretand cantece si jocuri muzicale, cantece despre natura si vietuitoare, cantece care-i fac sa fie veseli, vioi, sociabili, disciplinati, ajutandu-i la inchegarea colectivului din care fac parte. Cantecele si jocurile muzicale le produc copiilor emotii placute si puternice, le intovarasesc jocurile si plimbarile, fac parte din distractiile lor si le leagana copilaria.

Pentru a cultiva o aptitudine muzicala prezenta intr-o mare masura la un copil ori adult este nevoie de munca. Inclinatia pregnanta spre muzica se poate stabili in functie de perceperea copilului din urmatoarele dimensiuni:

SENZORIAL – datorita acuitatii auditive copilul va percepe inaltimea sunetelor, intensitatea si ritmul acestora. Copilul va fi in stare sa inregistreze sunete foarte fine si sa le poata distinge de celelalte. Insa daca cel mic aude foarte bine, aceasta nu inseamna ca are si aptitudini muzicale.

INTELECTUAL – copilul va avea nevoie de capacitate de memorare superioara, in special auditiva, imaginatie creatoare si inteligenta muzicala.

AFECTIV – este nevoie de sensibilitate ridicata, capacitate de exteriorizare a sentimentelor si de intelegerea a starilor celorlalti.

MOTIVATIONAL – aceasta dimensiune implica vointa, perseverenta, atentie si bineinteles motivatie, atat intrinseca (din partea celui care studiaza), cat si extrinseca (mediul).

Efectul Mozart– cele mai multe teorii sustin ca muzica clasica are efectul relaxant asupra creierului, inca din perioada uterina.

Muzicologul American Don Campbell explica in cartea sa „Efectul Mozart asupra copiilor” faptul ca:

– muzica stimuleaza miscarile fatului in uter si regleaza bataile inimii;
– copiii care primesc o educatie muzicala precoce au o coordonare motorie mult mai buna, abilitati matematice si invata mai usor sa citeasca;
– elevii care canta la un instrument sau in cor obtin rezultate scolare mai bune;
– simpla ascultare a muzicii Sonata pentru doua piane in Re major, de Mozart timp de 10 minute a influentat obtinerea de rezultate superioare propriei medii la un grup de student care au participat la un test de masurare a coeficientului de inteligenta.

In perioada prescolaritatii, in general dupa varsta de 5 ani, copiii pot fi ,,testati” in ceea ce priveste inclinatia artistica, iar mai tarziu ei vor fi inscrisi la o scoala speciala, ori vor putea studia un instrument.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s