De cele mai multe ori, preferam sa intram intr-un rol anume. De ce? Care sunt efectele etichetelor la copii?
Oamenii se simt in siguranta cand eticheteaza sau cand cunosc o eticheta. Simt ca detin, intr-un fel sau altul, controlul si atunci cand joaca un rol. Pentru ca doar atunci consideram ca avem o cunoastere suprema asupra respectivului domeniu. Doar daca intram in rolul de mama, putem face totul in mod prolific. Doar daca intram in rolul de femeie de cariera, putem sa atingem culmile succesului si exemplele pot curge in voie.
Cand vine vorba de copii, ne este mult mai usor sa gestionam un copil care are un singur rol, o singura eticheta. Stim ce ii trebuie sefului casei, printesei, inteligentului, sportivului. Nu trebuie sa facem niciun efort suplimentar, pentru ca nevoile lui sunt bine stabilite prin natura rolului pe care il joaca.
Insa efectele etichetelor pot fi nocive, chiar daca rolurile atribuite sunt pozitive, precum “matematicianul”, “popularul”, “sportivul”. De ce se intampla asta?
Pentru ca este obositor. Natura umana nu ne-a dotat cu abilitatea de a juca un singur rol. Presiunea pusa pe umerii cuiva, in special, ai unui copil ar fi prea mare. Acesta s-ar simti obligat sa se ridice la asteptarile impuse de rol de fiecare data. Descoperirea talentului cuiva nu este similara cu intrarea intr-un rol.
Trecand la etichete, acestea sunt folosite, de cele mai multe ori, ca pedeapsa sau recompensa. Astfel copiii ajung sa fie “ rai”, “buni”, “cuminti”, “talentati”, “obraznici”, “lenesi”, etc.
Pentru copii, parintii sunt principala lor sursa de informatie. Copiii isi cred parintii si iau de buna tot ceea ce acestia spun. Copilul se defineste prin cuvintele parintilor si crede despre sine ca este ceea ce spune rolul sau. Asadar, micutul nu mai vede ce alte resurse, abilitati, calitati exista dincolo de acesta.
Efectele etichetelor limiteaza dezvoltarea deplina a potentialului pe care fiecare copil il are. Daca, totusi, simt ca ceva este in neregula, copiii intra in defensiva si cauta surse de razbunare. Nu se mai concentreaza pe problema in sine, ci pe modul in care pot sa raspunda parintelui. De aici pana la conflict mai este doar un pas.
Rolurile si etichetele creeaza copiilor o referinta externa. Acestia isi formeaza o parere despre propria persoana, in functie de ceea ce cred ceilalti despre ei. Devin incapabil de a-si mai construi o referinta interna.
Ce ne dorim, de fapt, pentru copiii nostri? Sa stie cine sunt, care sunt abilitatile si talentele lor si ce ii face cu adevarat fericiti.
Cum putem inlocui cu eficienta etichetele si cum ii putem elibera pe micuti din roluri?
- Ascultand cu atentie ceea ce copiii ne spun despre ei, despre valorile si resursele lor
- Validandu-le sentimentele, positive sau negative
- Descriind ceea ce vedem: In loc de “Esti un mare pictor”, putem inlocui cu “Am remarcat ca ai multa rabdare si iti place sa folosesti multe culori”
- Si nu in ultimul rand, ajutandu-I sa-si construiasca propria referinta interna, astfel incat sa desfasoare activitatile, care le aduc satisfactie directa, fara presiuni exterioare.
Tu cum iti feresti micutul de efectele etichetelor?
Autor articol: Gabriela Maalouf – consilier in dezvoltare personala